مسئولان همواره می خواهند در حاشیه مسئولیت کنند/۵۰ درصد از سلامت مردم به مسائل اجتماعی مربوط می شود

مسئولان همواره می خواهند در حاشیه مسئولیت کنند/۵۰ درصد از سلامت مردم به مسائل اجتماعی مربوط می شود

تضعیف اخلاق اجتماعی و عدم سیاستگذاری صحیح در حوزه سلامت اجتماعی، مهمترین تهدید برای این حوزه به شمار می رود.

به گزارش دریچه خبر ؛ دکتر علی منتظری، رئیس پژوهشکده علوم بهداشتی جهاد دانشگاهی در برنامه نبض که شب گذشته پخش شد در خصوص سلامت اجتماعی افزود: سالها قبل حدود ۷۰ سال پیش وقتی سلامت را تعریف کردند، اجزای متفاوتی را بر آن متصور شدند که یکی از آنها بعد جسمانی و دیگر بعد روانی و در نهایت بعد اجتماعی بود.

وقتی از سلامت اجتماعی حرف می زنیم درباره سلامت یک فرد در جامعه صحبت می کنیم.

وی گفت: سلامت اجتماعی در سطح فردی عمدتا به آن بخشی از سلامت یک فرد گفته می شود که روابط او را با محیط پیرامونش تعریف می کند و سلامت اجتماعی محورش فرد است.

منتظری تصریح کرد: متولی تمام ابعاد سلامت مردم وزارت بهداشت است و در جاهایی نقش هماهنگ کننده دارد و در جاهایی هم نقش تعیین کننده دارد و متاسفانه مسئولان سلامت کشور فقط به فکر ساختن بیمارستان و مراکز درمانی هستند و اینها تنها علاج مردم نیست ما باید نگاه همه جانبه به مسئله سلامت داشته باشیم.

****موسوی، رئیس انجمن مددکاران اجتماعی در ادامه افزود: همیشه یک دغدغه در جامعه در حوزه آسیب های اجتماعی وجود دارد و باید نگاه واقع بینانه تری به حوزه آسیب های اجتماعی داشته باشیم، در غیر این صورت سلامت اجتماعی مورد تهدید قرار گیرد در قانون برنامه پنجم سیاستگذاران توجه  کمی به آسیب های اجتماعی داشتند و آنچه که امروزه سلامت جامعه را تهدید می کند، تعضیف اخلاق اجتماعی است .

وی گفت: متاسفانه در حوزه سلامت اجتماعی، کسانی تصمیم می گیرند که با دانش اجتماعی به عنوان یک دانش تخصصی آشنا نیستند و به همین دلیل مولفه های اجتماعی را هیچ گاه در سیاستگذاری ها مبنا قرار ندادیم.

موسوی تصریح کرد: ما باید بپذیریم که غفلت در حوزه های اجتماعی پیامدهایی برای حوزه سلامت دارد و هزینه هایی زیادی را تحمیل می کند مشکل ما این است که در بخش های اجتماعی هیچ کس مسئولیت نمی پذیرد و همه می خواهند در حاشیه مسئول باشند.

****صفی خانی، کارشناس سلامت در ادامه افزود: وقتی از جامعه سالم حرف می زنیم یعنی از سلامت اجتماعی هم سخن می گوییم، آمارها نشان می دهد ۱۵ درصد از سلامت مردم به ژنتیک، ۱۵ درصد به محیط زیست و ۲۰ درصد به نظام سلامت  و ۵۰ درصد مسائل اجتماعی و اقتصادی مربوط می شود.

وی گفت: در حال حاضر ۲۰۰ میلیون کودک در دنیا از دسترسی به ظرفیت تکامل بی بهره هستند بنابراین ارائه عادلانه خدمات سلامت ضروری است و تغییر شیوه زندگی و اصلاح آن می تواند تا حد زیادی از مشکلات اجتماعی کم کند.


DaricheKhabar.ir

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.