مسئولیت حقوقی محتوای کتاب بر عهده مولف است/ تدوین لایحه جامع مالکیت ادبی هنری

۳۰م دیماه ،

یک وکیل پایه یک دادگستری گفت: سرقت ادبی هیچ ارتباطی با ناشران ندارد چراکه مسئولیت حقوقی محتوای کتاب از نظر نقض حقوق مالکیت ادبی، هنری بر عهده مؤلف است.

“محمد صابری” در گفتگو با خبرنگار حقوقی قضائی باشگاه خبرنگاران دربارهٔ “محرومیت ناشی از سرقت ادبی برخی ناشران” اظهار داشت: طبق “قوانین حق مؤلف”، حقوق مادی و معنوی یک اثر متعلق به پدیدآورنده آن است و هرگونه بهره برداری، تکثیر، نقل و انتشار یافتن مطلب می‌بایست با ذکر و اجازه خالق آن اثر باشد.
 
وی در توضیح سرقت ادبی گفت: سرقت ادبی زمانی اتفاق می‌افتد که همه یا بخش قابل توجهی از یک اثر در اثر دیگر به اسم فرد دیگری بدون ذکر نام مؤلف آن گنجانده شود.
 
صابری در ادامه افزود: استفاده از ایده و طرح یک نفر، در عرف میان اهالی فرهنگ نیز نوعی سرقت ادبی است که این موضوع بیشتر در مورد داستان‌ها اتفاق می‌افتد، بدین‌گونه که با تغییر جزئی کم اهمیت در یک طرح از آن استفاده می‌شود.
 
وی در واکنش به محرومیت ناشرانی که مرتکب سرقت ادبی می‌شوند، تصریح کرد: این مسئله هیچ ارتباطی با ناشران ندارد چراکه مسئولیت حقوقی محتوای کتاب از نظر نقض حقوق مالکیت ادبی،هنری بر عهده مؤلف است.
 
 صابری با بیان این مطلب که برخورد با ناشران حرف سنجیده‌ای نیست، گفت: برخورد با ناشران قطعا نمی‌تواند خارج از قانون انجام شود.
 
وی با اشاره به نحوه برخورد قانون با این گونه جرایم اظهار داشت: قانون حقوق مؤلفین، مصنفین و هنرمندان مصوب سال ۱۳۴۸ در این خصوص وضع شده و حبس را برای سرقت ادبی پیش‌بینی است.
 
این حقوقدان خاطرنشان کرد: در حال حاضر قانون جدیدی به نام لایحه جامع مالکیت ادبی، هنری در کمیسیون فرعی و اصلی دولت در حال تدوین است که امید می‌رود پس از تأیید هیأت دولت به عنوان لایحه به مجلس فرستاده شود.
 
گفتنی است؛ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پیرامون کتابسازی‌های گسترده در جامعه و اعتراض بعضی از اهالی قلم نسبت به سرقت‌های ادبی که از کتاب‌هایشان صورت می‌گیرد، گفت: یکی از کارهایی که اداره‌ کل کتاب و امور کتاب‌خوانی وزارت ارشاد انجام می‌دهد، رصد همین سرقت‌هاست.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.