مسئولیت دانشنامه «فرهنگ مردم ایران» به جعفری قنواتی واگذار شد

به گزارش خبرنگار مهر، معصومه ابراهیمی تا حدود یک ماه پیش به عنوان مدیر علمی و ویراستار دانشنامه «فرهنگ مردم ایران» در مرکز دایره‌المعارف بزرگ اسلامی فعالیت می‌کرد.

وی اما به دلیل آنچه خود «انتقاد از رئیس مرکز و عدم تحمل این انتقاد از جانب وی» و نیز «پخته‌خواری» در مرکز دایره‌المعارف بزرگ اسلامی خوانده بود، از این مسئولیت و دیگر سمت‌های علمی و اجرایی خود برکنار شد.

تلاش خبرنگار مهر برای مصاحبه با سیدمحمدکاظم بجنوردی رئیس مرکز دایره‌المعارف بزرگ اسلامی و پیگیری دلیل این اقدام و آینده دانشنامه «فرهنگ مردم ایران» – به دلیل تعطیلی این مرکز در روزهای اخیر – به نتیجه‌ای نرسید. با این حال بجنوردی در این مدت تصمیم به انتخاب فردی جایگزین برای ازسرگیری فعالیت این پروژه کرده است.

بر این اساس محمد جعفری قنواتی که خود عضو هیئت علمی دایره‌المعارف بزرگ اسلامی است، به عنوان ویراستار علمی پروژه منصوب شده است. وی سال‌ها مشغول فعالیت در زمینه ادبیات عامه و تصحیح متون ادبی کهن بوده است.

دانشنامه «فرهنگ مردم ایران» یک دانشنامه تخصصی درباره فولکلور و فرهنگ عامه مردم ایران است که توسط بخش مردم شناسی دانشنامه ایران در مرکز دائره‌المعارف بزرگ اسلامی و با مدیریت علمی من در حال تهیه و تدوین است.

این دانشنامه عمده‌ترین مباحث فرهنگ مادی و معنوی مردم مناطق مختلف ایران را دربرمی‌گیرد که در ۲۰ کد طبقه بندی شده‌اند که برخی از آنها عبارتند از: خوراک، پوشاک، بازی و نمایش، هنر و صنایع دستی، موسیقی، ادبیات عامه، طب عامیانه، باورها و اعتقادات، آداب و رسوم، نهادها و موسسات مرتبط با مردم شناسی و فرهنگ عامه، شخصیتها و صاحبنظران تاثیرگذار در این زمینه، کتابها و متون فولکلوریک.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.