مسئول واردات کامیون‌های کارکرده کیست؟

گردآوری توسط گروه خودرو ممتازنیوز

ممتازنیوز: رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با اشاره به پرداخت تسهیلات ۱۰۰ میلیون تومانی برای نوسازی کامیون‌های فرسوده، گفت:‌ سازمان راهداری جایگاه حاکمیتی دارد و مسئولیتی در خصوص واردات کامیون‌های دست دوم ندارد.

به گزارش ممتازنیوز، شهریار افندی‌زاده با اشاره به این‌که نوسازی ناوگان برون‌شهری و درون‌شهری از وظایف اصلی ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت است، افزود: این مسئولیت بر اساس قانون توسعه حمل‌ونقل عمومی جزو وظایف این ستاد قرار گرفته است. اما سازمان‌هایی مانند سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در حمل‌ونقل برون‌شهری و وزارت کشور و شهرداری‌ها در حمل‌ونقل درون‌شهری به‌عنوان مجریان طرح‌ها فعالیت می‌کنند.
وی ادامه داد: امسال سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با توجه به قانون برنامه پنجم و با استفاده از وجوه اداره شده سازمان تلاش کرده در جهت نوسازی ناوگان با کمک سایر ارگان‌ها اقداماتی را انجام دهد.

وام ۱۰۰ میلیونی برای نوسازی کامیون‌ها
وی با بیان این‌که امسال در بخش حمل‌ونقل مربوط توزیع کالا (کامیون‌ها) با بانک مسکن تفاهمنامه‌ای امضا شد، تصریح کرد:‌ متناسب با این تفاهمنامه ۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات در اختیار علاقمندان که می‌خواهند کامیون فرسوده خود را نوسازی کنند، پرداخت می‌شود. متقاضیان برای این کار می‌توانند به ادارات کل حمل‌ونقل و پایانه‌های استان‌ها مراجعه کنند.
به گفته وی، بر اساس تفاهمنامه با بانک مسکن تسهیلات با سود ۱۵ درصد و بازپرداخت ۷ ساله در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که در راستای استفاده از ظرفیت‌های داخلی تفاهمنامه‌ای با پنج کارخانه امضا شده است، افزود: متقاضیان می‌توانند از کارخانجات سایپا دیزل، ایران‌خودرو، ارس خودرو، ماد خودرو و آذهایتکس بازدید کرده و پس از بررسی کامیون مورد نظر خود را انتخاب کنند.
افندی‌زاده با بیان این‌که بین ۳ تا ۸ میلیون تومان کمک بلاعوض از طریق ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت در اختیار متقاضیان نوسازی قرار می‌گیرد، اظهار کرد: علاوه بر این ارزش اسقاطی کامیون‌ها هم پرداخت می‌شود.

کمک بلاعوض ۱۵ میلیونی برای نوسازی اتوبوس‌ها
وی با اشاره به این‌که در بخش نوسازی اتوبوس‌ها نیز تفاهمنامه‌ای با بانک مسکن امضا شده است، گفت: بر این اساس تسهیلات ۱۰۰ میلیون تومانی با سود ۱۵ درصد و بازپرداخت ۷ ساله به متقاضیان پرداخت می‌شود. ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت نیز ۱۵ میلیون تومان کمک بلاعوض بعلاوه ارزش اسقاطی اتوبوس فرسوده به متقاضیان پرداخت می‌شود.
وی همچنین با بیان این‌که در بخش نوسازی مینی‌بوس و سواری تفاهمنامه‌ای با بانک قرض‌الحسنه مهر ایران تفاهمنامه‌ای امضا شده است، اظهار کرد: در بخش سواری ۱۰ میلیون تومان تسهیلات ۴ درصد و بازپرداخت ۵ ساله پرداخت می‌شود و در رابطه با مینی بوس‌ها نیز ۴۰ میلیون تومان وام با سود ۴ درصد و بازپرداخت ۵ ساله به متقاضیان پرداخت می‌شود.
رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گفت:‌ متقاضیان نوسازی مینی‌بوس و سواری باید به ادارات کل حمل‌ونقل و پایانه‌های استان‌ها مراجعه و تشکیل پرونده اقدام کنند.
افندی‌زاده به تسنیم گفت: سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای متناسب با قانون برنامه پنجم و اجرای مواردی که مربوط به حمل‌ونقل است از محل وجوه اداره شده امکانات را در اختیار علاقمندان قرار داده است. این کار به تازگی شده است، در بحث ناوسازی باری که مقداری زودتر شروع شده است امسال ۱۶۸ از استان‌های مختلف متقاضی ثبت‌نام کرده و در حال طی کردن مراحل هستند.
وی با بیان این‌که یکی از ویژگی‌های این تسهیلات بازپرداخت ۷ ساله برای کامیون‌ها و اتوبوس‌هاست، افزود: بر اساس قانون برنامه پنجم عمر ۱۰ سال برای ناوگان پیش‌بینی شده است، اما با توجه به حجم بالای اتوبوس‌ها و کامیون‌ها در سطح کشور دارند باید امکانات زیادی را طریق دولت یا ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت قرار گیرد.
وی با تاکید بر این‌که نوسازی کنونی ناوگان فرسوده از طریق امکانات سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در حال انجام است، ادامه داد: در بخش اتوبوس عمر ناوگان حدود ۱۲ سال است که دلیل آن نوسازی خوبی بوده که سال گذشته دراین بخش انجام شد. در حال حاضر ۱۹۵۰۰ دستگاه اتوبوس برون‌شهری دارای کارت هوشمند در سراسر کشور داریم. از این تعداد ‌۲۴۰۰ دستگاه وی‌آی پی و ۱۰۶۰۰ دستگاه اتوبوس ویژه است.

مشکلات نوسازی مینی‌بوس‌ها
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که در بخش مینی‌بوس عمر ناوگان ۲۳ سال است، تصریح کرد: باید در این بخش اقدامات عاجلی صورت گیرد. یکی از مشکلاتی که معمولا در بخش وجود دارد این بوده که بین حوزه برون‌شهری و درون‌شهری فعالیت‌ها به‌صورت مشترک است و عملا در دو حوزه می‌توانند فعالیت کنند و این مسئله روند نوسازی مینی‌بوس‌های برون‌شهری را با مشکل مواجه کرده است.
افندی‌زاده با بیان این‌که در حال حاضر ۳۵ هزار مینی‌بوس در کشور داریم، ادامه داد: اقداماتی در خصوص تفکیک پلاک مینی‌‌بوس‌های درون و برون‌شهری انجام شده است، اما موفق به این کار نشده‌ایم.
وی با اشاره به این‌که حدود ۳۶ هزار سواری با عمر ۷ سال داریم، تصریح کرد: عمر ناوگان در حوزه برون‌شهری سواری مناسب است، اما به هر حال ترجیح داده می‌شود از خودروهای نو و با توانمندی‌های بالاتر استفاده شود.
رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گفت: در بخش کامیون‌ها هم متوسط عمر ناوگان ۱۵ سال است که باید آن را به ۱۰ سال کاهش دهیم.

قانون محدودیت باید اجرا شود
افندی‌زاده با بیان این‌که نوسازی ناوگان باید در کنار محدودیت‌ها انجام شود، افزود:‌در حال حاضر کامیون‌هایی با عمر ۳۵ تا ۴۰ سال جابجایی انجام می‌دهند، در این زمینه باید قانون محدودیت استفاده از ناوگان فرسوده اجرا شود.
وی با بیان اینکه در این راستا اقداماتی در ستاد مدیریت حمل ونقل سوخت انجام شد اما اجرایی نشد، گفت: باید به سمتی حرکت کنیم که اجازه تردد به کامیون‌های با عمر بالا ندهیم و در عوض تشویق کنیم صاحبان این کامیون‌ها را که از کامیون‌های جدید استفاده کنند.
رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با اشاره به مصرف بالای سوخت کامیون‌های فرسوده، افزود: هر کامیون فرسوده در هر ۱۰۰ کیلومتر بین ۵۵ تا ۶۰ گازوئیل مصرف می‌کند، اما کامیون‌های جدید بین ۲۵ تا ۳۰ سوخت مصرف می‌کند. با توجه به قانون هدفمندی یارانه‌ها و قانون برنامه پنجم قیمت گازوئیل در آینده افزایش می‌یابد، باید به سمت ایجاد محدودیت‌های با عمر ۳۵ سال به بالا و ایجاد امکانات و تسهیلات از طریق صندوق توسعه ملی و ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت حرکت کنیم.

آئین‌نامه واردات کامیون ابلاغ شد
افندی‌زاده در پاسخ به این پرسش که آیا سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در بحث واردات کامیون ورود پیدا کرده است، گفت: واردات کامیون به وسیله شرکت‌های حمل‌ونقلی صورت می‌گیرد، در واقع بر اساس قانون برنامه پنجم توسعه شرکت‌ها می‌توانند از طریق گشایش اعتباری و وزارت صنعت، معدن و تجارت نسبت به واردات کامیون اقدام کنند، در این زمینه سازمان راهداری فقط از کامیون‌هایی که دارای استاندارد بوده و ایمنی و مشخصات مورد تایید باشد، حمایت می‌کند.
وی با بیان این‌که آئین‌نامه واردات کامیون‌های با عمر سه سال تصویب و ابلاغ شده است، تصریح کرد: کسانیکه علاقمند هستند می‌توانند با توجه به قانون و بخشودگی‌هایی که وجود دارد به وزارت صنعت مراجعه کنند و با توجه رعایت آئین‌نامه نسبت به ورود کامیون تا عمر سه سال اقدام کنند.
معاون وزیر راه و شهرسازی در واکنش به ادعای دبیر انجمن خودروسازان در خصوص رایزنی سازمان راهداری در خصوص واردات کامیون‌های دست‌دوم، گفت: رایزنی که دست ما نیست، سازمان راهداری جایگاه حاکمیتی دارد. بند ه قانون برنامه پنجم به دولت اجازه می‌دهد که بتواند با توجه به افزایش عمر ناوگان نسبت به ورود کامیون‌ها تا عمر سه سال عمر نه دست‌دوم اقدام کند. البته این کار باید بر اساس آئین‌نامه‌های موجود انجام شود و به جای آن کامیون‌های با عمر ۲۵ سال از چرخه خارج شود.
افندی‌زاده با بیان این‌که این کار از طریق شرکت‌های حمل‌ونقلی انجام می‌شود، افزود: آئین‌نامه واردات کامیون‌های دست‌دوم با هماهنگی معاونت راهبردی، وزارت صنعت، سازمان استاندارد، پلیس، سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان راهداری تنظیم شده و هر شرکتی می‌تواند مشروط بر رعایت موارد قانونی این آئین‌نامه نسبت به واردات کامیون با عمر سه سال اقدام کند.
وی تصریح کرد:‌ آئین‌نامه در حال حاضر ابلاغ شده است، این‌که سرمایه‌گذاران علاقمند به واردات کامیون هستند به سازمان راهداری و حمل‌ونقل ندارد، البته ما تلاش می‌کنیم از ورود کامیون‌های مناسب و استاندارد متناسب با قانون برنامه پنجم و تکالیف این برنامه حمایت کنیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: سازمان راهداری هیچگونه مسئولیتی در واردات کامیون به کشور ندارد و یک سازمان حاکمیتی است که استانداردهای لازم در جاده‌های کشور از منظر ایمنی بررسی و تایید می‌کند.


پرشین خودرو |
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.