مسائل پنهان ، همیشه مهم تر از مسائل آشکار است

۰۱م اسفند ،

یوسف باپیری گفت: پنهان کردن قطعه های پازل یک اثر نمایش سبب تعلیق و چالش در ذهن مخاطب می گردد.

یوسف باپیری کارگردان تئاتر مستند ” ویران” در گفتگو با خبرنگار  حوزه تئاتر باشگاه خبرنگاران گفت:  تاریخچه تئاتر مستند از دهه ۲۰ میلیاردی با پیسکاتور به خاطر استفاده فیلم در نمایش استنطاق آغاز می گردد البته در ایران نمایش مستند را از دهه ۶۰ میلیاردی با پیتروایس می شناسند پیسکاتور جرقه ای در عالم نمایش زد و پیتروایس در ادامه مشعلی از آن ساخت.

کارگردان “ویران” در خصوص اتفاق کلیدی برای رشد تئاتر مستند اضافه کرد: تئاتر مستند رشد قابل توجهی داشته و معروفترین گروه تئاتر مستند را گروه آلمانی با نام ریمینی پروتکل می داند .یوسف باپیری در مورد این که چرا به تئاتر مستند روی آورده، عنوان کرد: پروژه پایان نامه من در خصوص تئاتر مستند بود، بر این اساس حدود ۳ سال ایده هایی در ذهن من وجود داشت که وقتی با محمد منعم نویسنده این نمایش مطرح کردم، با استقبال خواست تا دست به قلم شود و حاصل آن نمایش ویران بر روی صحنه است.

کارگردان تئاتر مستند” ویران” دربارهٔ مرز بین واقعیت و نمایش تصریح کرد: این مسئله خوبی است که مخاطب در ” ویران” مرزی بین واقعیت و نمایش قائل شود و اصولاً اگر بتوان مرزبندی کرد تئاتر مستندی شکل نگرفته و خوشحالم که به هدفم رسیده ام.

یوسف باپیری ادامه داد: نمایشی خلق کردیم با یک فرم و یک ساختار و دو داستان موازی که می توان در مورد آن ها صحبت کرد.

وی افزود: دو نوع قصه موازی داریم که در یک نو آن، دو قصه همپوشانی دارند و در گونه ی دیگر همدیگر را قطع می کنند. ویران از نوع دوم است، داستان بازیگرانی که سر تمرین تئاتر می باشند و ضمن تعریف قصه فاجعه ویرانی زلزله و مردم، با هم اختلافاتی پیدا می کنند.

باپیری در مورد نکته ای که مخاطب را جذب و تا پایان همراه خود می سازد عنوان کرد:تصور من بر این است که انطباق دو روایت با پنهان کردن قسمت هایی از اختلافات بازیگران خصوصاً در فرم به تعلیق قوت می بخشد به عبارتی دیگر مخاطب را با چالش ذهنی روبرو می کند. در هر اثر نمایشی مسائل پنهانی مهم تر از مسائلی است که آشکارا بیان می کنیم و نمونه کامل آن در سینما ” جدایی نادر از سیمین” فرهادی است.

کارگردان تئاتر مستند” ویران” خاطر نشان کرد: تصمیم را در نهایت مخاطب می گیرد و اوست که باید موضوعات یاد شده را رد یا تائید کند./ی۲


باشگاه خبرنگاران
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.