مسابقه قرآنی ۱۴۴۶

جام جم آنلاین: متن زیر خلاصه‌ای از پیام‌ها و مفاهیم سوره‌های مبارک جزء سی‌ام قرآن کریم است. علاقه‌مندان می‌توانند ضمن بهره‌مندی از سفره بیکران آیات این جزء در مسابقات طرح ۱۴۴۶ که توسط شبکه قرآن و معارف سیما و برخی نهادهای قرآنی و رسانه‌ای کشور برگزار می‌شود، شرکت کرده و از هدایا و جوایز ارزشمند آن شامل ۱۴۴۶ کمک هزینه سفر عمره، ۱۴۴۶ کمک هزینه سفر عتبات و ۱۴۴۶ کمک هزینه مشهد مقدس بهره‌مند شوند.

سوال مسابقه کتبی، تشریحی طرح پیرامون پیام‌های این جزء بوده و صندوق پستی ۱۴۴۶-۱۶۷۶۵ شبکه قرآن و معارف سیما آماده دریافت برداشت‌های مخاطبان گرامی خواهد بود. منتظر دستنوشته‌هایتان خواهیم بود.

نکات تفسیری جزء ۳۰ / سوره قریش

محتواى سوره قریش بیان نعمت خداوند بر قریش و الطاف و محبت‌هاى او نسبت به آنهاست تا حس شکرگزارى آنها تحریک شود و به عبادت پروردگار این بیت عظیم که تمام شرف و افتخارشان از آن است، قیام کنند.

برخى مفسران، این سوره را ادامه سوره فیل دانسته و به روایاتى استناد مى‏کنند که جدا کردن آن دو را در نماز جایز نمى‏داند.

اگر ابرهه که به قصد نابود کردن خانه کعبه آمده بود پیروز مى‏شد، معاش قریش از هم مى‏پاشید و به خاطر حفظ معاش قریش، خداوند اصحاب فیل را نابود کرد.

«رِحْلَه» پیمودن راه روى راحله و مرکب است. قریش سالى ۲ بار سفر تجارى داشتند، یکى در زمستان به منطقه یمن و یکى در تابستان به منطقه شام.

در برابر رسم جاهلیّت که خونریزى و جنگ را ارزش مى‏دانست، تکرار کلمه ایلاف و الفت، بیانگر لطف و رحمت‌الهى به قریش است.

قریش با این همه نعمت‌الهى که به برکت کعبه پیدا کرده بودند باید پروردگار این خانه را (همان کسی که آنها را از گرسنگى نجات داد و از ترس و ناامنى ایمن ساخت) عبادت می‌کردند، نه بت‌ها را.

خداوند از یک‌سو به آنها رونق تجارت عطا فرمود و جلب منفعت نمود و از سوى دیگر ناامنى را از آنها دور کرد و دفع ضرر فرمود و اینها همه با شکست لشکر ابرهه فراهم گشت و در حقیقت استجابت دعاى ابراهیم بنیانگذار کعبه بود، ولى قریش قدر این همه نعمت را ندانستند و این خانه مقدس را به بتخانه‌اى تبدیل کردند و عبادت بتان را بر پرستش خداى خانه مقدم داشتند و سرانجام ثمره شوم این همه ناسپاسى را دیدند.

مسلم است شکست دشمنان عامل همبستگى آحاد جامعه است و‏ وحدت و الفت میان اقشار جامعه از نعمت ‌هاى الهى است‏. از طرفی تأمین معیشت و امنیت جامعه باید همیشه در مسیر بندگى و عبادت خدا باشد.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.