مستندات متقن رد ادعای برخورد موشک به هواپیمای بویینگ ۷۳۷ موجود است

مدیرکل دفتر بررسی سوانح سازمان هواپیمایی کشوری درباره ادعاهای مقامات آمریکایی و رسانه‌های خارجی مبنی بر برخورد موشک به هواپیمای بویینگ ۷۳۷ که صبح دیروز حوالی فرودگاه امام سقوط کرد، گفت: هیچ مستندی در این زمینه تاکنون پیدا نکرده‌ایم و دلایل متقنی داریم که حاضریم آن را در حضور همه رسانه‌ها مطرح کرده و این شایعه را رد کنیم.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از ایسنا، صبح دیروز (پنجشنبه) یک فروند هواپیمای بویینگ ۷۳۷ متعلق به شرکت اوکراین اینترنشنال، در شاهد شهر تهران سقوط کرد و تمامی ۱۷۶ نفر مسافر و ۹ خدمه پروازی آن در این حادثه ناگوار جان باختند.

در پی بروز این سانحه رسانه‌های خارجی و پس از آن مقامات آمریکایی ادعاها و شایعاتی مطرح کردند مبنی بر اینکه اصابت موشک به این هواپیما باعث بروز این سانحه شده است که البته روز گذشته محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: شایعاتی مبنی بر تروریستی بودن، انفجار یا تیراندازی به هواپیما به عنوان علت بروز سانحه و سقوط هواپیمای ۷۳۷ اوکراینی درست نیست و نقص فنی دلیل این حادثه بوده است چرا که اگر چنین اتفاقاتی که در فضای مجازی و برخی سایت‌های خارجی عنوان می‌شود رخ داده بود هواپیما باید در آسمان منفجر می‌شد اما این اتفاقات نیفتاد و نقص فنی هواپیما سبب آتش‌سوزی، قطع سیستم‌های مخابراتی و کنترلی و سقوط هواپیما شده است.

حسن رضایی فر مدیرکل دفتر بررسی سوانح سازمان هواپیمایی کشوری نیز درباره طرح ادعاها و شایعاتی که از سوی مقامات آمریکایی و رسانه‌های خارجی در زمینه برخورد موشک به هواپیما مطرح می‌شود به ایسنا، گفت: در گزارش‌های فارسی و انگلیسی که توسط سازمان هواپیمایی منتشر شده هم اعلام کرده‌ایم که تاکنون هیچ گونه مستند و یافته‌ای برای اثبات این مساله پیدا نکرده‌ایم و هیچ کشوری در هیچ جای دنیا نمی‌تواند حتی با بررسی سانحه به این زودی علت آن را مشخص کند اما رسانه‌های خارجی می‌خواهند علیه ایران هجمه ایجاد کنند.

وی افزود: نه تنها تاکنون هیچ گونه مستنداتی درباره این موضوع پیدا نکردیم بلکه حاضریم در حضور همه رسانه‌های عمومی مدارک و مستدات خود را برای رد این ادعا و شایعات اعلام کنیم.

او همچنین در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه عنوان می‌شود باید جعبه سیاه به آمریکا به عنوان شرکت سازنده برود و خوانده شود، گفت: قوانین داخلی و بین‌المللی می‌گوید که کشور محل وقوع سانحه باید از تجهیزات مناسب برای خواندن جعبه سیاه استفاده کند و کشور محل وقوع سانحه در این زمینه تصمیم‌گیر است. ما هم همان طور که در سوانح قبلی تجربه داشتیم چنین امکاناتی را در ایران برای خواندن جعبه سیاه داریم اما با توجه به اینکه جعبه‌های سیاه این هواپیما آسیب دیده است برای بازسازی به امکانات و تجهیزاتی نیاز داریم که هم‌اکنون این امکانات در کشور وجود دارد.

رضایی‌فر ادامه داد: در حال حاضر متخصصان اوکراینی در کشور حضور دارند و از امکانات پشتیبانی کانادا نیز بهره می‌بریم. همچنین روسیه و فرانسه نیز اعلام آمادگی برای رساندن تجهیزات و امکانات پشتیبانی کرده‌اند و اگر نتوانیم جعبه سیاه را بازسازی کنیم مانند دفعات گذشته آن را به فرانسه یا کشورهای دیگری که امکانات لازم را داشته باشند ارسال خواهیم کرد.

وی تصریح کرد: ما هیچ مشکلی برای حضور کارشناسان آمریکایی در مراحل خواندن جعبه سیاه نداریم که البته به نظر می‌رسد آن‌ها باید از مجلس سنا مجوز را برای این کار دریافت کنند.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.