مستندهای جمال عبدالناصر، مارتین لو‌ترکینگ و نلسون ماندلا در شبکه چهار

به گزارش روابط عمومی شبکه چهار سیما، مستند سیاسی جمال عبدالناصر دومین رئیس جمهور مصر سه‌شنبه ساعت ۲۳:۱۵ به مدت ۵۰ دقیقه از این شبکه روی آنتن خواهد رفت.
 
جمال عبدالناصر دومین رئیس‌ جمهور مصر از ۱۹۵۶ تا هنگام مرگ بود. او به همراه محمد نجیب، نخستین رئیس‌جمهور انقلاب ۱۹۵۲ این کشور را رهبری کرد که به سرنگونی پادشاهی مصر و سودان انجامید. او موفق به ملی‌کردن کانال سوئز شد و نقش محوری در تلاش‌های ضدامپریالیستی در کشورهای عربی و آفریقا داشت. ناصر همچنین نقش کلیدی در تأسیس جنبش عدم تعهد داشت.
 
مستند ۵۰ دقیقه‌ای سیاسی ناصر با عنوان «انقلاب» به بررسی زندگی‌نامه و چگونگی انقلاب سال ۱۹۵۲ مصر از زبان محمد حسنین هیکل روزنامه نگار برجسته مصری و از دوستان نزدیک او می‌پردازد.

در این مستند ضمن اشاره به چگونگی شکل گیری ایده‌های ذهنی و فعالیت‌های جمال عبدالناصر به تشریح چگونگی برکناری ملک فاروق پادشاه وقت مصر و به قدرت رسیدن محمد نجیب می‌پردازد. برخی اقدامات و دیدگاه‌های سیاسی جمال عبدالناصر در این مستند معرفی شده است.
 

زمان پخش مستند ۵۸ دقیقه‌ای مارتین لوترکینگ رهبر سیاهپوستان آمریکا چهارشنبه ساعت ۲۳:۱۵ است.

مارتین لو‌ترکینگ رهبر سیاهپوست جنبش حقوق مدنی ایالات متحده آمریکا در سال ۱۹۶۴ به‌عنوان جوان‌ترین فرد جایزه صلح نوبل را دریافت کرد. او در ۴ آوریل ۱۹۶۸ در شهر ممفیس در ایالت تنسی ترور شد.

این مستند سیاسی محصول کشور انگلستان است و در آن از طریق مصاحبه با همراهان مارتین لو‌ترکینگ به تشریح زندگی‌نامه فردی او و چگونگی شکل گیری انگیزه‌های مبارزاتی در وی می‌پردازد. پخش بخشی از سخنرانی‌ها و تشریح برخی اقدامات مارتین برای مبارزه علیه تبعیض نژادی در آمریکا از دیگر مواردی است که در این مستند مورد توجه قرار گرفته است.

مستند نلسون ماندلا نیز پنجشنبه نهم شهریورساعت ۲۳:۱۵ از شبکه چهار روی آنتن خواهد رفت.

نلسون ماندلا نخستین رئیس جمهور آفریقای جنوبی است. او پیش از ریاست جمهوری از فعالان برجسته مخالف‌ نژادپرستی در آفریقای جنوبی و رهبر کنگره ملی آفریقا بود. ماندلا در طول ۲۷ سال زندان که بیشتر آن را در یک سلول در جزیره روبن سپری کرد، مشهور‌ترین چهره مبارزه علیه آپارتاید در آفریقای جنوبی شد.

مستند ۵۰ دقیقه‌ای ماندلا از طریق مصاحبه با همسر سابق ماندلا، فرزندان و یاران او به بیان زندگی فردی و دیدگاه‌های سیاسی و مبارزات او علیه آپارتاید می‌پردازد. ۲۷ سال زندانی بودن ماندلا و وضعیت خانوادگی او در این مدت مورد بررسی قرار گرفته است. در ‌‌نهایت برخی از دستاوردهای سیاسی ماندلا تشریح شده است.
 

۵۸۲۴۷

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.