مستند آئینی– عاشورایی “عَلَم شمشیری” در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی تولید شد

۱۸م دیماه ،

فیلم مستند “عَلم شمشیری” که روایتگر مراسم آئینی خاص شیعیان جزیره قشم با قدمتی ۳۰۰ ساله است، در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی تولید شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی؛ در این فیلم که تصویربرداری آن حدود دوسال به طول انجامیده است، سعی شده تا زیباترین جلوه حضور شیعیان این جزیره در مراسم دینی- آیینی «عَلم شمشیری» به تصویر درآید.
الله کرم رضائی زاده کارگردان این فیلم درخصوص موضوع و چگونگی تولید مستند “عَلم شمشیری” گفت: این فیلم روایتگر یک مراسم خاص و قدیمی است که همه ساله مردم جزیره قشم در روز ششم ماه محرم (و نیز ۱۹ ماه مبارک رمضان)، عَلم شمشیری را که به نقل از قدیمی ها، عَلمی خاص است و نمونه دیگر آن در نجف اشرف موجود می باشد را با پارچه های رنگی و نو مزین کرده و در روز هفتم محرم، آن را با احترام و حرمت خاصی در دسته های سینه زنی و مداحی مقامی از مسجد حضرت علی ابن ابیطالب (ع) قشم با پای پیاده و طی مسافتی حدوداً ۱۰ کیلومتر به روستای حمیری می رسانند و بعدازظهر همان روز، مسیر رفت را به سمت قشم برمی گردند. در طول مسیر رفت و برگشت هم مردم با دادن نذورات، به پیشواز عزاداران آقا عبدالله حسین(ع) می روند.  
کارگردان این فیلم مستند تصریح کرد: عَلم شمشیری حاجات بسیاری را برآورده می کند و به همین خاطر است که در این روز، نزدیک به ۳۰۰۰ نفر از نقاط مختلف استان به قشم و حمیری آمده و نذر خود را ادا می کنند.
وی در خاتمه، ضمن اشاره به اینکه این فیلم با عنوان نهایی “اینجا خورشید می درخشد” آماده نمایش خواهد شد، گفت: سعی خواهیم کرد تا اثری فاخر و ماندگار در جهت ارزش گذاری و پاسداشت آئین های عاشورایی سرزمین اسلامی ایران ارائه نماییم. این دومین کار مستند من با حمایت “مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی” با موضوع دینی- آئینی عاشورایی است که با اتمام مراحل تصویربرداری، پروژه هم اینک روی میز تدوین قرار گرفته تا به لطف حق تعالی، پس از مونتاژ نهایی و صداگذاری و انتخاب موسیقی، بهمن ماه آماده نمایش عمومی شود.


باشگاه خبرنگاران
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.