مسعود ده‌نمکی: جان فورد یک فیلسوف و حکیم بزرگ در سینمای آمریکاست

…در ادامه مراسم چند سوال از طرف دانشجویان مطرح شد که در اولین سوال چگونگی پروسه ساختن فیلم‌ها توسط ده نمکی و تلاش او در راه رفع مشکلاتی که مطرح کرده است پرسیده شده و ده نمکی در واکنشی انفعالی گفت: این جلسه پرسش و پاسخ نیست و قرار نبود که من به شما پاسخ دهم همین امر باعث انتقاد دانشجویان شد و عده‌ای از این که ده نمکی به جای تحلیل فیلم‌هایش، سیاست را نقد می‌کنند شکایت کردند…

به گزارش کافه سینما به نقل از ایسنا،مسعود ده نمکی شب گذشته طی جلسه‌ای که در سالن آمفی تئاتر دانشگاه امام رضا(ع) مشهد برگزار شد، با بیان اینکه به مدت ده سال روزنامه نگار حرفه‌ای بوده و علاوه بر چند کار سینمایی و مستند پر مخاطب، ۵۰ جلد کتاب دائره المعارف اسارت را به رشته تحریر در آورده است درپاسخ به دانشجویان منتقدش گفت: بدانید صد درصد مردمی که استقبال خوبی از فیلم‌های بنده کرده‌اند مشکلات مطرح شده‌ی شما دوستان را نداشته و همگی فیلم‌ها را دیده و پسندیده اند.

وی در بخشی از سخنانش با بیان این مطلب که، هفته‌ای با نام دفاع مقدس به خوبی در ادبیات و سینمای ایران نمود پیدا نکرده است این سوال را مطرح کرد که آیا تفاوتی میان سینمای جنگ و دفاع مقدس وجود دارد؟

وی با طرح این سوال گفت: نسل امروز حق دارد که به این گذشته با ابهام نگاه کند.

وی در ادامه با بیان این که جنگ ایران براساس دفاع بوده و به خاطر طولانی بودنش نزدیک به ۱۵ نوع اسیر از ملیت‌های مختلف در ایران وجود دارد، علت آن را اتحاد متحدین و متفقین در جنگ ایران وعراق دانست و به همبستگی تمام دنیا در این جنگ نابرابر در مقابل ایران اشاره کرد.

ده نمکی ادامه داد: در حالی که تمام کشورهای دنیا در کنار کودتاگری به نام صدام ایستادند و با یک انقلاب برخاسته از دل مردم جنگیدند و قصد داشتند ایران تکه تکه شده در طول تاریخ را به طور کلی از نقشه جهان حذف کنند، شاهد بودیم که خوشبختانه به اهدافشان نرسیده و حتی نتوانستند یک وجب از خاک این مملکت را کم کنند.

وی ادامه داد: بعد از دوران دفاع مقدس عده‌ای فراری از جنگ، در ایران به جای این که محصولات معنوی آن را به خوبی نگهداری کنند.خودشان به طرز عجیبی پست‌های فرهنگی این مملکت را به دست گرفتند که بعدها حاصل کار این افراد طلبکاری در حوزه سیاست جنگ و ابهام افکنی در باب دفاع مقدس بین جوانان بود، که متاسفانه در حوزه ادبیات و سینما به شدت حضور این جریان دیده می‌شود.

نویسنده و کارگردان مجموعه اخراجی‌ها ضمن اشاره به کارگردان آمریکایی “اسکات پترسون” گفت این مرد در گفتگویی با خودم حیرت خود را از سبک سینمای جنگ ایران اعلام کرد و این فیلم‌ها را به شدت ضد جنگ دانست و در آن زمان برایش سوال بود که چرا ما در بعضی از فیلم‌های جنگی خودمان رزمندگان را زیر سوال می‌بریم.

وی ضمن تاسف بار خواندن این اظهار کارگردان آمریکایی عنوان کرد: در همان سال افرادی چون وزیر ارشاد وقت در سخنانی عجیب جنگ ایران و عراق را برادر کشی خواندند و برخی از دوستان به اصطلاح روشنفکر آن را جنگ انسان برابر انسان دانستند که متاسفانه بعدها همین دیدگاه در حوزه سیاست به قدرت رسیده و به عنوان مثال ما شاهد جمع آوری عکس شهدا از دیوار شهرها آن هم به بهانه‌های مختلف بودیم.

در ادامه مراسم چند سوال از طرف دانشجویان مطرح شد که در اولین سوال چگونگی پروسه ساختن فیلم‌ها توسط ده نمکی و تلاش او در راه رفع مشکلاتی که مطرح کرده است پرسیده شده و ده نمکی در واکنشی انفعالی گفت: این جلسه پرسش و پاسخ نیست و قرار نبود که من به شما پاسخ دهم همین امر باعث انتقاد دانشجویان شد و عده‌ای از این که ده نمکی به جای تحلیل فیلم‌هایش، سیاست را نقد می‌کنند شکایت کردند.

مسعود ده نمکی در پاسخ به دانشجویان معترض اظهار داشت: هم در آمریکا و هم در فرانسه آکادمی خاصی برای مطالعه جنگ وجود دارد که افرادی مثل آقای “پترسون” خود مامور ترجمه مستندهای روایت فتح برای دانشجویان امریکایی هستند.

ده نمکی ادامه داد: پترسون در گفت و گویی با بنده جنگ ایران و عراق را فارغ از همه مسائل از دید انسانی نگاه می‌کرد و خودش ابراز می‌داشت که عکس‌های شهید آوینی و حاج بخشی را به عنوان الگوهای مقاومت و اندیشه در اتاقش آویزان کرده است.

این فیلم ساز جنجالی دهه اخیر سینمای ایران با بیان این که خروجی محصولات فرهنگی ما به هیچ وجه مناسب نیست و حاصل آنها چیزی جز ترویج تفکر ضد دفاع قدس در بین جوانان نخواهد بود،‌خاطر نشان ساخت: بزرگترین مشکل امروز سینمای ایران در فیلم نامه است به طوری که مشاهده می‌شود در کشوری مثل آمریکا فیلم نامه نویسان از تعداد بازیگران فزون تر است ولی این مسئله در ایران برعکس است و این نمونه بارز، حرف بنده را تایید می‌کند.

ده نمکی با بیان این که حلقه بین ادبیات و سینما در کشوری مثل آمریکا بسیار به هم نزدیک است افزود: این حلقه فکری متاسفانه در سینمای ایران کاملا از هم فاصله گرفته و ما در ایران علاوه بر ضعف تکنیکی و ساختاری به ضعف سرمایه‌گذاری هم دچار هستیم به طور مثال می‌توان به فیلم “۳۰۰ ” اشاره کرد که بودجه آن برابر با بودجه چند سال سینمای ایران است.

وی در ادامه با اشاره به این که ما از لحاظ مضمون و اندیشه پاسخگوی مناسبی برای دیدگاه غربی نیستیم آن را یک ضعف بزرگ برای سینمای ایران برشمرد و افرادی مثل “جان فورد” را در سینمای آمریکا و جهان یک فیلسوف و حکیم بزرگ دانست که به خوبی افکار عمومی جهان را می‌شناسند.

سپس ده نمکی در پاسخ به سوال جنجالی دانشجویی که پرسیده بود سینما را از کجا و از کدام مکتب آموخته‌اید و آیا مدرک آکادمیک معتبری در این زمینه دارید؟ گفت: فکر نمی‌کنم زیاد به کسی ربط داشته باشد که سینما را از کجا آموخته‌ام ولی جهت اطلاع حضار می‌گویم که بنده سینما را به صورت تجربی آموخته و بعدها به صورت مطالعه کتاب‌هایی آکادمیک آن را دنبال کردم.

وی ادامه داد: به نظر من شما دانشجویان باید به جای چنین سوال‌هایی قصه فیلم‌های مرا بررسی کنید و سیر صعودی موفقیت این مجموعه‌ فیلم‌ها را در نگاه مخاطبان به بحث و بررسی بگذارید.

کارگردان و نویسنده سریال “دارا و ندار” در ادامه با تاکید بر این که به مدت ده سال روزنامه نگار حرفه‌ای بوده و علاوه بر چند کار سینمایی و مستند پر مخاطب، ۵۰ جلد کتاب دائره المعارف اسارت را به رشته تحریر در آورده است باز هم مورد هجوم سوالاتی از قبیل ضعف در ساختار فیلم‌ها و حرفه‌ای نبودن سبک کاری‌اش از سوی دانشجویان مواجه گشت و در جواب آنها چنین پاسخ داد: بدانید صد درصد مردمی که استقبال خوبی از فیلم‌های بنده کرده‌اند مشکلات مطرح شده‌ی شما دوستان را نداشته و همگی فیلم‌ها را دیده و پسندیده اند.

وی ادامه داد: در پاسخ به دوستانی که به من برچسب غیر حرفه‌ای بودن می‌زنند باید بگویم که بنده همیشه به فیلم‌سازی‌ام ادامه خواهم داد و حتما سعی خواهم کرد در این راه مخاطب را جذب کنم. عجیب است چرا برای دوستان سوال پیش نمی‌آید که چرا آقای حاتمی‌ کیا در لوکیشن فیلم اخراجی‌ها حاضر می‌شوند یا این که چرا آمار ایرانیان بازدید کننده از فیلم اخراجی‌ها در خود امریکا بالا رفته است.

وی یادآور شد: وقتی رهبری معظم انقلاب از سه فیلم به خصوص در مورد دفاع مقدس نام می‌برند و آن فیلم‌ها، آژانس شیشه‌ای،لیلی با من است و اخراجی‌ها است. دیگر باید دوستان اهمیت تولید چنین فیلم‌هایی را به خوبی درک کنند.

ده نمکی در ادامه با انتقاد از برخی کارگردانان که در این عرصه همواره سعی می‌کنند چهره او را در دید مسئولان نظام ناتوان نشان دهند هشدار داد، آنها باید این را درک کنند که یکی از دستاورهای بی‌نظیر فیلم اخراجی‌ها همین خندیدن، گریستن و احساس غرور ملی داشتن عده‌ی کثیری ایرانی در سراسر جهان از قشر بسیجی و مذهبی تا قشر عادی و ایرانیان خارج از کشور است.

در حاشیه مراسم مجری سالن به دلیل سوالات فراوان دانشجویان، حضار را برای پرسش های بیشتر به مسجدی در منطقه طلاب مشهد دعوت کرد و در پایان مراسم هدیه ای از طرف دانشگاه امام رضا به مسعود ده نمکی اهدا شد.

Tags:


کافه سینما-آخرین اخبار و یادداشت های سینمای ایران و جهان

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.