مسعود ده‌نمکی در کافه خبر : اتفاقا من عوض نشده‌ام/ از روزمرگی فرار می‌کنم / هر دوسال یک بار با حرف‌های تازهی به سینما آمدم

۳۱فروردین۱۳،

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین مسعود ده‌نمکی کارگردان فیلم «رسوایی» به همرا ه محسن سیف منتقد سینما یکشنبه اول اردیبهشت مهمان خبرآنلاین بودند.

در ابتدای این جلسه به صورت اتفاقی متوجه شدیم برگزاری این کافه خبر با تولد مسعود ‌ده‌نمکی همراه شده است و او متولد اول اردیبهشت ماه ۱۳۴۸ است. او دربارهٔ تقسیم‌بندی دوره‌های مختلف زندگی‌اش به سه دهه مجزا گفت: «اگر دوره‌های زندگی من را به دهه‌های مختلف تقسیم کنیم، دهه ۶۰ مربوط به حضور در جبهه است، دهه ۷۰ بر فعالیت‌های رسانه‌ای تمرکز داشتم و دهه ۸۰ هم به فیلمسازی روی آوردم. شاید دهه ۹۰ سراغ مدیوم دیگری بروم و به فعالیت‌های پژوهشی بپردازم.»

او ادامه داد: «خیلی از کارگردان‌های اسم‌شان برند بوده اما این برند به مرور از بین رفته است. در عرصه سینما هر دو سال یک بار سعی کردم با حرف‌های تازهی بیایم و به تکرار نیفتم.  سه گانه «اخراجی‌ها» هر کدام حرف‌های مجزایی برای گفتن داشتند. «رسوایی» نیز به لحاظ مضمون و موضوع با «اخراجی‌ها» متفاوت بود.  برای کار بعدی هم بیشتر سعی می‌کنم حرفی برای گفتن داشته باشم، نگاهی هم به گیشه ندارم همانطور که در «رسوایی» هم نداشتم. سعی می‌کنم از روزمرگی فرار کنم و فکر می‌کنم سینما بر خلاف کار رسانه این امکان را فراهم می‌کند.» 

کارگردان فیلم سینمایی «رسوایی» با تاکید بر اینکه شمار مخاطبان اهمیت دارد، عنوان کرد: «انبوه مخاطب برای من مهم است. در سینما اگر به کسی می خواهند فحش بدهند اسم موفقیتش را موفقیت در گیشه می‌گذارند، اما اگر می‌خواهند به کسی احترام بگذارند می‌گویند فیلمش مخاطب دارد.»

در بخش دیگری از این گفت‌وگو ده‌نمکی با تاکید بر اینکه نقدها باید منصفانه باشد، خاطرنشان کرد: «الان در بحث نقد بعضی‌ها می باشند که فقط شعار می‌دهند، اما در نقدهایشان خلاف شعارها عمل می‌کنند. به طور مثال به جای دیدن اثر، موثر را نگاه می‌کنند، مدام به من می‌گویند تو عوض شده‌ای. کدام یک ما از عوض نشدیم؟ اتفاقا من در همان جایگاه هستم. آن کسانی که عوض شده‌اند و شعار می‌دهند چطور در این جور مواقع اثر را نمی‌‌بینند و موثر را می‌بینند؟ البته من دیگر به این انتقادات واکنش نشان نمی‌دهم چون کسانی که این مسائل را مطرح می‌کنند، واکنش من را می‌خواهند. عزت و ذلت دست خدا است، نباید آدم واکنش نشان دهد.»

در بخش دیگری از این نشست محسن سیف در خصوص موفقیت ده‌نمکی در جذب مخاطب در سینماها گفت: «نام مسعود ده‌نمکی دیگر تبدیل به یک برند شده است، به نحوی که نام او برای کشاندن مردم به سینماها کافی است. همچنین او در فیلم «رسوایی» به یک پختگی در ساختار رسیده است که اصلا با «اخراجی‌ها۳» قابل مقایسه نیست. او نگاه صادقانه‌ای در آثارش دارد و این نگاه قابل ستایش است.»

این منتقد سینما در ادامه با طرح یک پرسش از ده‌نمکی، ادامه داد: «وقتی «اخراجی‌ها ۳» ساخته شد یک عده از دوستان ما گفتند این فیلم پشتوانه حمایتی دارد و چرا به ما اجازه ساخت این فیلم‌ها را نمی‌دهند. به نظرم بهتر است آقای ده‌نمکی توضیح بدهد که پشتوانه قوی برای ساخت فیلم‌هایش دارد که مثل کوه پشت سر او بایستند یا خیر؟»

ده‌نمکی نیز در پاسخ به سوال سیف عنوان کرد: «من حق می‌دهم این شائبه برای بعضی ایجاد شود. چراکه بسیاری از رسانه‌ها و فیلم‌ها وابسته به جناح‌ها و طیف‌های مختلف می باشند. اما ما بسیار از آدم‌ها را هم می‌شناسیم که پز اپوزیسیون می‌دهند و فیلم‌هایشان با حمایت دولت و نظام ساخته می‌شود. وقتی فیلمی با اقبال مواجه می‌شود، سریع آن را متهم می‌کنند به اینکه وابسته به نهاد یا دولت است. اما واقعا اینگونه نیست و چون هیچ وقت توضیح نمی‌دهیم، همیشه به وابسته بودن متهم‌مان می‌کنند.»

مشروح کافه خبر مسعود ده‌نمکی به زودی منتشر می‌شود.

۵۷۲۴۶

دانلود   دانلود


خبرآنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.