مسکن‌مشارکتی؛ یک ماه دیگر

گردآوری توسط گروه عمران ممتازنیوز

http://www.bananews.ir/اولین طرح دولت یازدهم برای ساخت مسکن را معاون وزیر راه‌وشهرسازی در امور شهرهای‌جدید حدود ۲ ماه پیش در بازدید از شهر جدید پردیس اعلام کرد.
این طرح که «مسکن‌مشارکتی» نام دارد، حتی قبل از آنکه مسوولان فعلی از توقف ساخت مسکن‌مهر و اجرای طرح جایگزین «مسکن‌اجتماعی» خبر بدهند، اعلام شد.
به گزارش ممتاز (BanaNews.ir) مسکن‌مشارکتی طرح مخصوص و قابل‌اجرا در شهرهای‌جدید است. در شهرهای‌‌جدید مالکیت عمده زمین‌ها در اختیار دولت است و برای همین، طرح مسکن‌مهر که زمین در آن رایگان واگذار می‌شد، در شهرهای‌جدید به اجرا درآمد.
در مسکن‌مشارکتی طبق آنچه محسن نریمان مدیرعامل شهرهای جدید پیش‌تر به دنیای‌اقتصاد اعلام کرده بود، قرار است زمین دولت در اختیار سرمایه‌گذار بخش‌خصوصی برای ساخت‌وساز مسکونی قرار بگیرد و بعد از تعیین سهم طرفین از بابت زمین و هزینه‌ساخت، واحدهای مسکونی ساخته‌شده بین آنها تقسیم شود. در مسکن‌مشارکتی، قیمت ساخت همچون مسکن‌مهر به صورت مقطوع نخواهد بود و وام قرض‌الحسنه نیز داده نمی‌شود، بلکه طبق آنچه بازار تعیین‌‌قیمت می‌کند، نرخ‌ها به صورت آزاد تعیین می‌شود. به این ترتیب مسکن‌مشارکتی الزاما برای دهک‌های کم‌درآمد نخواهد بود بلکه برعکس، دولت بنا دارد با اجرای این طرح، دهک‌های پردرآمد جامعه‌ را به میان دهک‌های کم‌درآمدی که هم‌اکنون در ساختمان‌های مسکن‌مهر شهرهای ‌جدید ساکن شده‌اند، بیاورد تا شکل و شمایل یک شهر در این مناطق شکل بگیرد. نریمان دربارهٔ زمان اعلام آغاز به کار طرح مسکن‌مشارکتی روز قبل به خبرگزاری‌فارس گفت: مسکن مشارکتی در شهرهای تازه تا یک ماه آینده رونمایی و با سرمایه‌گذاران قرارداد امضا می‌شود. در این شیوه زمین و سیاستگذاری از سوی دولت و سرمایه‌گذاری از سوی بخش‌خصوصی خواهد بود.
وی ادامه داد: در این روش منابع مالی و تسهیلات وام‌هایی را (نرخ ۴ درصد) که منجر به افزایش تورم می‌شود نخواهیم داشت. مدیرعامل شرکت عمران شهرهای تازه ادامه داد: در این طرح می‌توانیم قرارداد مشارکتی را هم در بخش‌هایی مثل خدماتی، رستوران، اماکن تفریحی و رفاهی عملیاتی ‌کنیم. بنابراین ما می‌توانیم با تعامل و توافقنامه‌‌ای که با سرمایه‌گذار امضا می‌کنیم اجازه استفاده از تسهیلات را بدهیم تا بتواند با بانک‌ها وارد مذاکره شود و تسهیلات بگیرد. به نقل از وی، البته این وام‌ها از نوع ۴ درصد نخواهد بود، بلکه از نوع وام‌های متعارفی که بانک مرکزی تعریف کرده است، خواهد بود. نریمان از یک طرح دیگر نیز خبر داد و گفت: طرح‌های تهاتر یکی دیگر از این طرح‌ها است که بر اساس آن زمین را در اختیار سرمایه‌گذار می‌گذاریم و می‌گوییم که این واحدهای مسکونی یا رستوران را برای ما بسازد و در ازای آن به سرمایه‌گذار زمین یا فضای تجاری خواهیم داد.

بنانیوز – ممتاز، خبرها صنعت ساختمان کشور، عمران – معماری – شهرسازی
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.