مسکو از استقرار پایگاه های نظامی آمریکا در افغانستان نگران است

به گزارش ایرنا، پاتروشف روز شنبه در گفت و گو با کانال تلویزیونی ‘راشا تودی’گفت: روسیه خواستار شفاف سازی درباره اهداف آمریکا از استقرار پایگاه های نظامی دایمی در خاک افغانستان پس از سال ۲۰۲۲ یعنی زمان اعلام خروج نیروهای خارجی از این کشور است.

وی افزود: به رغم ادعای مقام های آمریکایی مبنی بر نداشتن برنامه خاصی از استقرار پایگاه های دایمی در افغانستان ما از برنامه واشنگتن برای حفظ نیروهای نظامی خود در خاک این کشور پس از سال ۲۰۲۲ مطلع هستیم.

دبیر شورای امنیت ملی روسیه تصریح کرد: مسکو مخالف استقرار پایگاه های نظامی آمریکا در آسیای مرکزی است ، زیرا وجود این پایگاه ها می تواند عواقب ناخوشایندی برای کل منطقه به دنبال داشته باشد.

پاتروشف اضافه کرد: ادامه حضور بلندمدت نیروهای نظامی خارجی در افغانستان به دلیل احتمال استفاده از خاک این کشور علیه کشورهای دیگر برای روسیه غیرقابل قبول است.

وی ادامه داد: در شرایطی که تلاش های بین المللی برای ثبات افغانستان تا سال ۲۰۲۲ پایان می یابد، باید مشخص شود که هدف از استقرار پایگاه های نظامی دایمی در خاک این کشور چیست.

پاتروشف با اشاره به امیدواری برای تحویل موفقیت آمیز مسوولیت تامین امنیت افغانستان به نیروهای افغان گفت: با این وجود وضعیت امنیتی در افغانستان بسیار مخاطره آمیز و غیرقابل پیش بینی است.

وی افزود:در حال حاضر به خوبی می توان فهمید که ارتش ملی و نیروهای پلیس افغانستان قادر به تامین امنیت این کشور نیستند و در استان هایی نیز که مسوولیت به نیروهای امنیتی محلی واگذار شده است، گروه های مخالف مسلح در حال قدرت گیری هستند.

وی اضافه کرد: در همین حال طالبان نیز با انجام زنجیره ای از حملات به کابل و دیگر استان های افغانستان از آغاز ‘ بهار حملات’ سخن می گوید.

دبیر شورای امنیت ملی روسیه اظهار داشت: برای غلبه بر این روند های منفی ضروری است که نیروهای نظامی و پلیس افغانستان علاوه بر تجهیزات باید به اندازه کافی آموزش ببینند تا از توانمندی لازم برای مقابله با تهدیدات تروریستی و قاچاق مواد مخدر برخور دار شوند.

وی یادآور شد:صرف نظر از تروریسم، یکی از دغدغه های اصلی روسیه درباره افغانستان ، تولید تریاک دراین کشور است ، زیرا از زمان سقوط طالبان به این طرف شاهد افزایش شمار معتادان به هرویین و مرگ و میر ناشی از آن در کشورمان بوده ایم.

در گزارش کانال تلویزیونی ‘راشا تودی’ افزوده شده است: در عین حال هزینه های جنگ در افغانستان تاکنون تلفات سنگینی به آمریکا وارد کرده است به طوری که یک هزار و ۹۸۴ نفر از مجموع سه هزار و ۱۲ کشته نیروهای ائتلاف را نیروهای آمریکایی تشکیل می دهند و در همین مدت ۱۴هزار و ۷۹۳ مجروح از مجموع ۲۲ هزار و ۶۱۸ زخمی نیروهای ائتلاف در افغانستان نیروهای آمریکایی بوده اند.

اروپام/۵۱۸/ ۵۳۶ ** ۱۹۱۷

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۶۵۴۱۷


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.