مسلمانان برای جلوگیری از ترویج اسلام تند و بی‌منطق تلاش کنند

۱۰اردیبهشت،

دبیر کل مجمع جهانی بیداری اسلامی در دیدار با علمای روسیه و ترکیه حاضر در اجلاس “علما و بیداری اسلامی” با بیان اینکه یکی از مهمترین وظیفه مسلمان در حال حاضر حفظ وحدت است، گفت: مسلمانان باید برای جلوگیری از ترویج اسلام تند و بی‌منطق تلاش کنند.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران مستقر در سالن اجلاس سران محل برگزاری اجلاس “علما و بیداری اسلامی”، علی‌اکبر ولایتی در حاشیه دومین روز برگزاری این اجلاس با علمای چند کشور شرکت‌کننده دیدار و گفتگو کرد.

شیخ طلعت تاج‌الدین رئیس بخش مرکزی روحانیت مسلمانان روسیه دردیدار با ولایتی بر نقش سازنده برگزاری این اجلاس‌ها در گسترش بیداری اسلامی تاکید کرد.

این عالم روس با بیان اینکه اسلام در منطقه بلغار بدون اجبار پذیرفته شده است، گفت: با وجود نبود حمایت‌های دولتی، اسلام و مساجد در کشور ما گسترش خوبی داشته است و اسقبال جوانان از دین درخور تحسین است.

شیخ طلعت تاج‌الدین همچنین تاکید کرد: در حال حاضر مشکل مسلمانان روسیه، وجود گروه‌های تندرو مذهبی است که هدف آنها ایجاد تفرقه و فتنه است و برگزاری این نوع اجلاس‌ها می‌تواند سبب انسجام و وحدت بیشتر مسلمانان شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران علی‌اکبر ولایتی دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی هم در این دیدار گفت: سابقه اسلام در روسیه بسیار  بیشتر از مسیحیت است و با وجود تهدیدات بی‌شمار کمونیست‌ها در طول سال‌های قبل، اسلام در این منطقه با قدرت حفظ شده و حتی گسترش یافته است.

ولایتی افزود: اینکه به دنبال اسلام متعادل میباشید بسیار خوب است و مسلمانان در همه جای جهان باید نهایت تلاش خود را برای جلوگیری از ترویج اسلام تند و بی‌منطق به کار گیرند.

بر اساس این گزارش در حاشیه اجلاس بین‌المللی “علما  و بیداری اسلامی” همچنین شیخ “راویل عین‌الدین” رئیس شورای مفتیان روسیه با ولایتی دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی دیدار کرد.

شیخ راویل عین‌الدین در این دیدار با اشاره به نامه تاریخی حضرت امام خمینی(ره) به گورباچف گفت: من در آن زمان به عنوان یک عالم جزء گروه استقبال‌کنندگان از هیئت ایرانی بودم و نامه امام خمینی(ره) در مورد سرنوشت شوروی که به حقیقت پیوست، همواره یکی از مهمترین خاطرات من در زندگی است.

این عالم روس با اشاره به فشارها و محدودیت‌های بسیاری که در زمان شوروی سابق و حکومت کمونیستها به مسلمانان وارد شد، گفت: در زمان کومونیسم ما ۳۰ هزار مسلمان از دست دادیم و بیش از ۱۴ هزار مسجد نیز تخریب شد.

وی افزود: اما به یاری خدا بعد از فروپاشی شوروی و تحقق پیش‌بینی حضرت امام خمینی(ره)، مسلمان به سرعت به بازسازی و ایجاد مساجد تازه پرداختند و طی یک مدت کوتاه ۸ هزار مسجد در روسیه ساخته شد.

 ولایتی هم در این دیدار با تاکید برآینده روشن مسلمانان روسیه تصریح کرد: اتحاد و ایجاد هم‌افزایی بین گروه‌های مختلف اسلامی در روسیه باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دیدار با “اغوزخان اصیل تورک” رئیس شورای عالی حزب سعادت ترکیه با دبیرکل مجمع بیداری اسلامی ازدیگر برنامه‌های حاشیه‌ای اجلاس بین‌المللی “علما و بیداری اسلامی” بود.

اغوزخان اصیل تورک با اشاره به فعالیت مثمر ثمر مرحوم اربکان اول وزیر فقید ترکیه گفت: بعد از فوت اربکان بسیاری در ترکیه راهشان را عوض کردند اما هسته‌های مرکزی همچنان امیدوارانه برای نیل به اهداف واقعی اسلامی فعال است.

این عالم ترک با اشاره به دشمنی‌های صهیونیسم و آمریکا با ملت و دولت ایران گفت: آمریکا و اسرائیل نه تنها دشمن ایران بلکه دشمن تمام ملت‌های مسلمان و آزاده می باشند.

ولایتی نیز در این دیدار با بیان اینکه اسلام واقعی را می‌توان در اندیشه‌های مرحوم اربکان جستجو کرد، گفت: آنچه به ترکیه و اسلام کمک می‌کند، اسلامی از جنس اندیشه‌های آقای مرحوم اربکان است.

دبیرکل مجمع بیداری اسلامی خاطرنشان کرد: باید همگرایی بیشتری میان جوانان مسلمان ایجاد کرد و آینده جامعه مسلمان ترکیه بسیار امیدوارکننده است.
انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.