مسلمانان در مراسم حج، عزت و قدرت خود را نشان می‌دهند

5454507.jpg

رییس ستاد عمره دانشگاهیان کشور گفت:‌ حج از معدود عبادت‌های تشریح شده در اسلام است که جوانب مختلف زندگی اجتماعی را در برمی‌گیرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدرضا فقیهی در گفت‌وگو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: حج یک مساله سیاسی، عبادی، اعتقادی و رفتاری است و هر بخش از حج را مدنظر قرار دهیم می‌تواند تاثیر خاصی روی جامعه و تمام کشورهای اسلامی بگذارد، در حج تمام مسلمانان در یک مقطع خاص و با منافع مشترک، کنگره بین‌المللی اسلامی را تشکیل می‌دهند.

رییس ستاد عمره دانشگاهیان کشور خاطرنشان کرد: یک بعد دیگر حج، نظم و انضباط خاصی است که در دین اسلام بر آن تاکید شده،‌ اینکه در یک زمان و یک مکان خاص یکسری اعمال مشترک را انجام دهیم نشان از اهمیتی است که اسلام به نظم می‌دهد و در مناسک حج این امر کاملا مشخص است.

وی افزود: ما باید دیدگاه خود را درست کنیم و حج ابراهیمی را به جا بیاوریم نه این‌که فقط اعمال را به جا بیاوریم و کاری به مسائل روز نداشته باشیم.

فقیهی با بیان این‌که «از محرمات احرام این است که ۲۴ چیز بر مسلمانان حاجی حرام می‌شود» خاطرنشان کرد: تمام این‌ها یک امر نمادین هستند و خداوند می‌خواهد به بشر بفهماند که در کل زندگی شخصی خود ممکن است از این ۲۴ مورد ضربه بخورد. پس بهتر است مراقب اعمال خود باشیم.

رییس ستاد عتبات عالیات دانشگاهیان کشور با اشاره به یکی از این موارد گفت: در مناسک حج داریم که به آیینه نگاه نکنید. خداوند متعال با این امر مشکلی ندارد فقط می‌خواهد با این کار، خودبینی را در ما قربانی کند که نیمی از مشکلات ما به دلیل همین خودبینی است که اگر ترک شود نیمی از مشکلات دنیا حل می‌شود.

وی به یکی دیگر از اعمال حج اشاره کرد و گفت: قربانی کردن در منا یعنی این‌که نفس خودمان و هر چیزی که در این دنیا علاقه‌مند به آن هستیم را قربانی کنیم. اگر به عمق اعمال حج وارد شویم تمام مشکلات زندگی ما حل می‌شود.

فقیهی در پایان بیان کرد: بهترین سازمان ملل اسلامی ما، حج است که باید عزت مسلمانان و قدرت خود را در حج نشان دهند. افراد مختلف با زبان و مذاهب مختلف گرد هم جمع می‌شوند ولی همگی یک وحدت رویه دارند و آن این است که باید علیه کفار بجنگیم. در این کنگره اسلامی تمامی مسلمانان خدا و پیامبر را قبول دارند و باید اتحاد خود را در کشورهای اسلامی افزایش دهند.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.