مسلم به کوفه رسید

مسلم پنجم شوال سال ۶۱ هجری قمری به کوفه رسید و به منزل مختار وبه روایت طبری به خانه مسلم بن عوسجه رفت و مردم از شنیدن قدوم مسلم فوج فوج به خدمت ایشان می آمدند و ایشان نیز نامه امام حسین(ع) را برای آنها می خواند. مردم از شوق گریه می کردند و با مسلم بیعت می کردند تا اینکه هجده هزار نفر از اهل کوفه، بیعت کردند.

عقیق: ۵ شوال سال ۶۰ هجری قمری “مسلم بن عقیل”، نماینده امام حسین (ع) به منظور اجابت دعوت کوفیان از امام حسین (ع)، وارد کوفه شد .

پس از آنکه اهالی کوفه به ویژه شیعیان این شهر از حضور امام حسین (ع) در مکه معظمه و امتناع وی از بیعت با یزید بن معاویه باخبر شدند؛ جنبش بزرگی در کوفه ایجاد کردند و آن حضرت را با ارسال نامه‌های بی شمار به سوی خود دعوت کردند،امام حسین(ع) نیز دعوتشان را پذیرفته و نخستین نماینده خویش را به سوی آنان فرستاد.

حضرت نامه ای برای مردم کوفه نوشت وبه مسلم بن عقیل‌(ع) سپرد تا برای اهالی کوفه قرائت کند.نامه امام (ع) به این قرار است:

“به نام خداوند بخشاینده مهربان. از حسین بن علی (ع) به جامعه مؤمنین و مسلمین؛ اما بعد، “هانی” و “سعید” آخرین فرستادگانتان، نامه‌های شما را به من تسلیم کردند. من از مضمون نامه‌های شما آگاه شدم. نوشته‌اید: ما امامی نداریم، به سوی ما بیا شاید خداوند به وسیله تو ما را هدایت فرماید.

من برادرم و پسر عمویم و شخصیت مورد وثوق و مورد اعتماد از میان خاندانم؛ یعنی مسلم بن عقیل را به سوی شما می‌فرستم؛ اگر او برای من بنویسد که نظر اکثریت شما به ویژه فرزانگان و مردان شایسته و شاخص شما مطابق با نامه‌هایی است که به من نوشته‌اید به سوی شما خواهم آمد انشاءالله.
به جان خودم سوگندیادمیکنم که امام برحق تنها کسی است که براساس کتاب خدا حکومت کند ودر جامعه به داد رفتار نماید و حق راپذیرا باشد و خود را بر انجام دستورات دین ملزم و متعهد بداند. والسلام.»

امام حسین (ع)،مسلم بن عقیل(ع) رابا آخرین نامه‌رسانان؛ یعنی”قیس بن مسهرصیداوی”، “عماره بن عبدالله سلولی”، “عبدالله بن شداد” و “عبدالرحمن شداد”، در تاریخ ۱۵ رمضان سال ۶۰ قمری به سوی کوفه اعزام کرد.

مسلم پنجم شوال سال ۶۱ هجری قمری به کوفه رسید و به منزل مختار وبه روایت طبری به خانه مسلم بن عوسجه رفت و مردم از شنیدن قدوم مسلم فوج فوج به خدمت ایشان می آمدند و ایشان نیز نامه امام حسین(ع) را برای آنها می خواند. مردم از شوق گریه می کردند و با مسلم بیعت می کردند تا اینکه هجده هزار نفر از اهل کوفه، بیعت کردند.
هواداران بنی امیه و طرفداران یزید بن معاویه، همانند عبدالله بن مسلم حضرمی و عمر بن سعد، که از صاحب نفوذان کوفه بودند، برای یزید بن معاویه، نامه هایی به شام ارسال کرده و او را از وضعیت کوفه و بیعت شیعیان با مسلم بن عقیل(ع) آگاه نمودند و از وی درخواست کردند که به جای نعمان بن بشیر، عامل وی در کوفه، که با قیام مسلم بن عقیل(ع) برخورد جدی نمی کند،شخص دیگری بفرستد که دارای عزمی قوی و اراده ای راسخ باشدودر برخورد با مخالفان حکومت، شدت وخشونت به خرج دهد.

یزیدبن معاویه،پس ازمطالعه نامه هواداران خود در کوفه و مشورت با سرجون مسیحی، تصمیم گرفت عبیدالله بن زیاد، عامل خویش در بصره را باحفظ سمت، به حکومت کوفه نیز منصوب کند،تا باقساوت وشدتی که در وی وجود دارد، قیام مسلم بن عقیل(ع) و شیعیان و محبان اهل البیت(ع) را در کوفه سرکوب کند.
مسلم بیعت وسیع اهالی کوفه را به اطلاع امام حسین (ع) رساند و ایشان پس از اطمینان از همراهی کوفیان راهی این شهر شدند؛ اما کوفیان که سابقه ای طولانی در عهد شکنی داشتند با تهدیدات ابن زیاد ترسیدند و عهد خود با امام حسین (ع) راشکسته و نماینده امام را تنها گذاشتند تا به دست لشکریان دشمن در شهر محاصره و به طرز رقت باری به شهادت رسید


ممتازنیوز/momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.