مسکن مقام اول نرخ تورم در ایران

۱۴اردیبهشت،

کد خبر: ۶۶۶۸ تاریخ انتشار یافتن: شنبه ۱۴ اردیبهشت۱۱:۱۳ صبح ذخیره ارسال به دوست نسخه چاپی

مدیرکل آمارهای اقتصادی بانک مرکزی گفت: بیشترین ضریب اهمیت در بین گروههای ۱۲ گانه شاخص تورم به گروه مسکن تعلق دارد.

مسکن مقام اول نرخ تورم در ایران

به گزارش نوساز، علیرضا مقتدایی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این مطلب اظهار کرد: گروه مسکن نسبت به دیگر گروه‌های شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی درصد بیشتری از وزن سبد را به خود اختصاص داده است.

وی همچنین دربارهٔ‌ی شاخص بهای حمل‌ونقل در محاسبات نرخ تورم اظهار کرد: ضریب اهمیت حمل‌ونقل در تورم حدود ۱۱ درصد است.

مقتدایی با بیان این‌که در بخش مسکن بعضی مالک منزل مسکونی خویش می باشند و بعضی اجاره نشین گفت: گروه سومی نیز در این میان می باشند که مجانی نشین می باشند که هزینه‌های مربوط به گروه اجاره نشین تحت عنوان اجاره بهای مسکن غیر شخصی (اجاری) و برای گروه مالک نشین تحت عنوان ارزش اجاری مسکن شخصی در محاسبات شاخص تورم منظور می‌شود که این هزینه‌ها بیشتر با اجاره سنخیت دارد تا با ارزش ملک و گروه آخر هم که هزینه ای در این بابت پرداخت نمی کنند.

مدیرکل آمارهای اقتصادی بانک مرکزی ادامه داد: در بازار مسکن با دو رویکرد تقاضا برای خرید مسکن و تقاضا برای اجاره روبرو می شویم که رفتار قیمت‌ها در این دو بازار می تواند متفاوت باشد.

مقتدایی با بیان اینکه سال پایه شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی از ۱۳۸۳ به ۱۳۹۰ تغییر کرده است گفت: بانک مرکزی درطول ۷۷ سال محاسبه شاخص تورم که آغاز آن سال ۱۳۱۵ بوده است در سال های ۱۳۳۸، ۱۳۴۸، ۱۳۵۳، ۱۳۶۱، ۱۳۸۳ و ۱۳۹۰ سال پایه شاخص تورم را تغییر داده است.

منبع: ایسنا


برچسب هابرچسب ها: قیمت، مسکن، خرید، معامله، رکود، افزایش قیمت، قدرت خرید، بازار مسکن، تورم



آخرین خبرها
منبع: نوسازنیوز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.