مسکن مهر و دغدغه های مهاجرت به تهران/ آیا شهرستانی ها مسکن مهر را اشغال کرده اند؟

هادی معیری نژاد– یکی از مشکلات این طرح در تهران تاثیر آن بر پدیده مهاجرت به تهران است در حالی که طرح انتقال کارمندان یعنی طرح مهاجرت معکوس از تهران طرح موفقیت آمیزی نبوده است دغدغه ها در مورد خرید مسکن مهر در تهران توسط شهرستانی ها افزایش یافته است

پیش از این مدیر طرح مسکن مهر بنیاد مسکن ،امید محمدی درباره تاثیر مسکن مهر و حل مشکل مسکن در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر گفته: نمی توان گفت مشکل عمده در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر بی مسکنی بوده است، به عبارت دیگر بی مسکنی با بدمسکنی تفاوت دارد و در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر بدمسکنی بر بی مسکنی غالب بوده است.

وی با تاکید بر این که قبل از اجرای طرح مسکن مهر بشدت با مهاجرت از این شهرها به شهرهای بزرگ تر روبه رو بوده ایم، به ایسنا گفت: با اجرای طرح مسکن مهر در شهرهای کوچک نه تنها بخشی از این مهاجرت ها متوقف شده است بلکه بررسی ها نشان از مهاجرت معکوس دارد. مدیر طرح مسکن مهر بنیاد مسکن با بیان این که تاثیر اجرای این طرح در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر نسبت به تهران و شهرهای بزرگ بسیار بیشتر بوده است، اضافه کرد: تاثیر اجرای این طرح در بازار شهرهای کوچک بیشتر بوده است.

در همین زمینه مرتضی تمدن استاندار تهران با تاکید بر اینکه سیاست‌های تولید مسکن در استان تهران تحت برنامه‌ای تعریف شده پیش می‌رود و مسکن ویژه برای مردم و ساکنان شهر تهران و مسکن مهر برای ساکنان همان شهرهاست، خاطر نشان کرد: تا جایی که امکان داشته باشد تلاش می‌کنیم که این سیاست‌ها موجب تشویق و ترغیب ساکنان شهرهای دیگر نشود.

وی در پاسخ به سوالی در رابطه با ملاک استانداری در تعیین این پروژه‌ها و ساکنان مسکن مهر یا ویژه خاطر نشان کرد: برای جلوگیری از مهاجرت از شهرهای دیگر در دور جدید ساخت مسکن مهر حتما این امکانات را به کسانی می‌دهیم که سکونت آنها در شهر تهران اثبات شده باشد و حضورشان در محل آن منطقه در بازه زمانی مشخصی که احتمالا پنج سال است باشد.

وی همچنین افزود: این تسهیلات با نظر فرمانداری و وزارت راه و شهرسازی و تعاونی‌های مربوطه کنترل می‌شود و تا زمانی که موضوع اقامت طولانی مدت آنها در شهر یا استان مربوطه و مقیم بودن در تهران تایید نشود هیچ تسهیلاتی ارائه نخواهد شد البته ما و شما می‌دانیم که این کنترل و پیگیری بسیار سخت است و ما نیز مجبوریم اقدامات سخت گیرانه‌ای را انجام دهیم.

 

افزایش مهاجرت پذیری در تهران
اما مدیر کل حریم شهر تهران نظر دیگری دارد واز افزایش مهاجرت پذیری در تهران خبر داده است.
صبح الدین متقی در گفت‌وگو با فارس با اشاره به ساخت مسکن مهر پیرامون شهر تهران گفت: یکی از موضوعاتی که باعث افزایش مهاجرت به تهران شد ساخت مسکن‌های مهر است.

وی ادامه داد: غالب مهاجر‌پذیران تحت عنوان اینکه مسکن ندارند مسکن‌های مهر را اشغال کرده و اخیرا وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد یکی از شرایط واگذاری مسکن مهر این است که فرد متولد تهران باشد، به نظر می‌رسد که دیر شده و عده زیادی که ساکن تهران نبودند از این مسکن‌ها استفاده کرده‌اند.

به گفته مدیر کل حریم شهر تهران  مسکن مهر باعث مهاجر‌پذیری بیشتر شده و افراد از سمت روستاها و شهرهای دوردست به سمت تهران آمدند: اخیرا فیلتری در وزارت راه ایجاد شده که به متولدین تهران این مسکن‌ها واگذار شود اما برخی از ثبت‌نام‌کنندگان قبلی متولد تهران نبوده‌اند.

با توجه به این اظهار نظر ها و مشکلاتی نظیر نبود مدرسه در برخی از پروژه ها ی مسکن مهر بسیاری به تاثیر گذاری صحیح مسکن مهر با دیده تردید می نگرند مخصوصا اگر این موضوع باعث ایجاد موج جدید مهاجرت به تهران شود و این خانه ها را تبدیل به شهرکهای اقماری مهاجر نشین کند.
۴۷۳۰۱

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.