مسکو:اسد در ژنو۲ شرکت نخواهد کرد

اردیبهشت ۱۴۰۳

فرستاده ویژه رئیس جمهور روسیه گفت که رئیس جمهور سوریه در کنفرانس ژنو ۲ شرکت نخواهد کرد و تیم سوری به ریاست وزیر خارجه این کشور در این کنفرانس حضور خواهد یافت.

به گزارش گروه وبگردی ممتاز نیوز، فارس به نقل از صدای روسیه نوشت: «میخائیل بوگدانوف» فرستاده ویژه «ولادمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه در امور خاورمیانه گفت که بشار اسد رئیس جمهور سوریه در کنفرانس ژنو ۲ دربارهٔ بحران سوریه شرکت نخواهد کرد و هیئت سوری به ریاست وزیر خارجه این کشور در کنفرانس ژنو ۲ حضور خواهد یافت.

معاون پوتین در امور خاورمیانه در ادامه گفت:‌ این کنفرانس در سطح وزاری خارجه برگزار خواهد شد و قاعدتا هیئت رسمی سوریه نیز به رهبری ولید معلم وزیر خارجه این کشور در ژنو ۲ شرکت خواهد کرد.

وی در ادامه گفت: علاوه بر این،‌ وزاری خارجه‌ای که در این کنفراس شرکت می‌کنند در آخر سخنرانی نیز خواهند داشت.

بوگدانوف همچنین گفت: هیئت معارضان سوری در ژنو ۲ متشکل از ۴ یا ۵ ائتلاف خواهد بود.

قرار است لیست اسامی هیئت‌های شرکت کننده در این کنفرانس تا پیش از پایان ماه دسامبر تهیه شود.

معاون پوتین در این رابطه به خبرنگاران گفت:‌ ما با همکاران آمریکایی‌ خود و همچنین اخضر ابراهیمی فرستاده ویژه دبیر کل سازمان ملل در امور سوریه توافق کردیم که لیست هیئت‌های شرکت کننده در کنفرانس ژنو ۲ را تا پیش از پایان ماه دسامبر تحویل بگیریم.

بوگدانوف پیش از این نیز تأکید کرده بود که نمایندگان لبنان، اردن، عراق و ترکیه در نشست مقدمه چینی برای ژنو۲ حضور پیدا خواهند کرد.

بوگدانوف ضمن پافشاری بر حضور همه طرف‌ها در این نشست تأکید کرد که رایزنی و اختلاف نظر با آمریکا دربارهٔ حضور ایران و عربستان در نشست ژنو۲ ادامه دارد.

وی افزود: معارضان سوری اهمیت حضور در نشست ژنو۲ را درک می‌کنند اما مشکل ناتوانی آنها در تفاهم با یکدیگر است.

پیشتر «گنادی گاتیلوف» معاون وزیر خارجه روسیه گفته بود که احتمال حضور ایران و عربستان در ژنو۲ وجود دارد و نشستی برای مقدمه چینی ژنو۲ با حضور نمایندگان سازمان ملل و آمریکا و روسیه در اواخر دسامبر برگزار خواهد شد. وزارت خارجه ایران نیز اعلام کرده در صورت دریافت دعوتنامه در نشست ژنو۲ بدون هیچ پیش شرطی حاضر خواهد شد.


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.