مس به سمت صعود می‌رود

۰۵اردیبهشت،

روز قبل ۲۱۰ هزار تن انواع کالا در تالارهای داخلی و صادراتی بورس کالای ایران عرضه شد که در این میان شرکت ایرالکو یک هزار و ۱۴۰ تن آلومینیوم را در روی تابلوی معاملاتی به ثبت رساند.

به گزارش Consbank، به نقل از دنیای اقتصاد بر اساس این گزارش در عرضه‌های دیروز آلومینیوم در بورس کالا بیلت ۷-۶۰۶۳ ایرالکو با قیمت ۷ هزار و ۱۱۵ تومان در هر کیلو عرضه شد که نسبت به نرخ پایه تغییری نداشته است. کل عرضه برای این محصول یک هزار تن بود؛ در حالی که با تقاضای ۹۴۰ تنی رو‌به‌رو بوده است.

از طرفی نیز بیلت ۸-۶۰۶۱ ایرالکو با قیمت ۷ هزار و ۶۱۳ تومان در هر کیلو در بورس عرضه شد که قیمت آن نسبت به آخرین معامله بی‌تغییر ماند. کل عرضه برای این محصول ۴۰ تن بوده است که با تقاضای خریداران برابری می‌کرد.

همچنین شمش ۵۰ پوندی ۷/۹۹ درصدی ایرالکو با قیمت ۶ هزار و ۷۱۶ تومان در هر کیلو به فروش رسید که نسبت به آخرین معاملات ثابت باقی‌مانده است. کل عرضه برای این محصول ۱۰۰ تن بود در حالی که با تقاضای ۶۰ تنی رو‌به‌رو بوده است. از طرفی نیز قیمت آلومینیوم در بازار آزاد ثابت باقی مانده است و فعالان بازار موقعیت خرید و فروش این کالا را راکد اعلام کردند. این در حالی است که روز سه‌شنبه بازار این فلز از رونق بیشتری برخوردار بود.

از طرف دیگر برای معاملات آلومینیوم در بورس کالا نیز نه‌تنها رقابتی انجام نشد، بلکه تقاضا برای این فلز نیز کمتر از میزان عرضه‌های تولیدکنندگان بود و به همین سبب قیمت این فلز روز قبل ثابت باقی ماند؛ در حالی که قیمت آلومینیوم در دومین روز از هفته میلادی در بورس لندن با رشد قیمت مواجه شد.

تحلیلگران معتقدند در کوتاه مدت بازار آلومینیوم چندان پررونق نخواهد بود؛ اما به نظر می‌رسد برای ماه آینده و افزایش ساخت و سازها تقاضا برای این فلز افزایش پیدا کند. به این ترتیب در بازار‌های جهانی نیز تقاضا برای این فلز در حال افزایش است، چراکه بخش حمل و نقل، ساخت‌وساز و بسته‌بندی به ترتیب ۲۷، ۲۰ و ۱۵ درصد مصرف جهانی آلومینیوم را به خود اختصاص می‌دهند. در صورتی که دولت چین در واکنش به کاهش نرخ رشد اقتصاد این کشور در نیمه اول سال جاری میلادی، تدابیری برای حمایت از رشد اقتصادی اتخاذ کند می‌توان به رشد قیمت‌ها در ماه‌های آینده امیدوار بود.

از سوی دیگر مس نیز در پی رشد اخیر چین و اعلام تولید ناخالص ملی از سوی آمریکا امید به پیشرفت دارد و بازار رو به رشدی برای فلزات پایه در آینده پیش‏بینی شده است.

بازار داخلی مس نیز به تبع از بازار جهانی با افزایش رو‌به‌رو شد؛ به طوری قیمت این فلز نسبت به روز قبل افزایش ۵۰۰ تومانی داشته است و هم اکنون در بازار آزاد با قیمت ۲۴ هزار و ۵۰۰ تومان در هر کیلو معامله می‌شود. به نقل از فعالان آگاه، خرید و فروش در بازار مس نسبت به روز قبل از رونق بیشتری برخوردار بود؛ چرا که با توجه به پیش‌بینی آگاهان اقتصادی و روند رو به رشد فلزات در بورس لندن به نظر می‌رسد در هفته آینده قیمت‌ها با افزایش بیشتری در بازار معامله شوند.

به این ترتیب قیمت سایر فلزات پایه نیز به سبب ثبات نرخ این فلزات در بورس لندن و نرخ ارز، در بازار آزاد نسبت به روز قبل بی‌تغییر باقی ماند؛ اما این در حالی است که تحلیلگران اقتصادی هفته آینده را صعودی پیش‌بینی کرده‌اند.


بانک اطلاعاتی ساختمان | Consbank.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.