مشارکت ایران در کشف بوزون هیگز، اولین حضور ایران در یک موفقیت علمی جهانی بود

۸ م دیماه ،

مشارکت ایران در کشف بوزون هیگز، اولین حضور ایران در یک موفقیت علمی جهانی بود

مشارکت ایران در کشف بوزون هیگز، نخستین حضور ایران در یک موفقیت علمی جهانی بود

استاد فرهاد اردلان، آغازگر مشارکت دانشمندان ایرانی در تحقیقات سرن، این همکاری را تحقق رویای ۴۰ ساله ایرانیان برای شرکت در تحقیقات آزمایشگاه بین‌المللی ذرات دانست.

به گزارش راسخون به نقل از ایسنا، دکتر اردلان روز پنج شنبه در مراسم اعطای هدیه سرن به رئیس پژوهشگاه دانش‌های بنیادی در محل پژوهشکده فیزیک این پژوهشگاه خاطرنشان کرد: کشف بوزون هیگز از نوع کشف‌های متداول چند دهه اخیر در علم فیزیک نیست. بلکه پی بردن به یکی از رموز عجیب طبیعت است که تا ۵۰ سال پیش هیچ کس حتی آن را حدس نیز نمی‌زد اما این کشف برای ایرانیان از جنبه دیگری نیز حائز اهمیت است و آن اینکه رویای چهل‌ساله آنان برای شرکت در تحقیقات سرن تحقق پیدا کرده است.

وی با اشاره به اینکه این اولین بار است که دانشمندان ایرانی در طول تاریخ چندصدساله اخیر در یک فعالیت مهم ‌بین‌المللی و تحقیقات پیشگام شرکت کرده‌اند، خاطرنشان کرد: در تحقق این رویا و در این موفقیت چند نفر نقش اساسی ایفا کرده‌اند که باید از آنها نام برده شود.

عضو هیات مؤسس پژوهشگاه دانش‌های بنیادی ادامه داد: جان الیس، ‌یکی از دانشمندان سرن که بیشترین تعداد مقالات را در میان فیزیکدانان جهان دارد و عضو کمیته بین‌المللی مشورتی پژوهشگاه دانش‌های بنیادی نیز هست، یکی از یاری‌دهندگان ایران برای شرکت در تحقیقات سرن بود.

وی با تقدیر از تلاش‌های دکتر حسام‌الدین ارفعی، رئیس پژوهشکده ذرات و شتابگرهای پژوهشگاه دانش‌های بنیادی نیز گفت: در طول ۱۰ سال قبل مدیریت این برنامه به صورت مستقیم بر عهده ایشان بوده که در این زمینه از هیچ کمکی دریغ نکرده‌ است.

به گفته اردلان، دکتر محمدجواد لاریجانی به عنوان رییس پژوهشگاه دانش‌های بنیادی نیز همواره پشتیبان این تحقیقات بوده و از هیچ حمایتی در طول سال‌های فعالیت دانشمندان ایرانی در سرن دریغ نکرده است.

دکتر حسام‌الدین ارفعی، رئیس پژوهشکده ذرات و شتابگرهای پژوهشگاه دانش‌های بنیادی نیز در این مراسم با اشاره به اینکه گروه ایرانی سازمان اروپایی پژوهش‌های هسته‌یی در مقایسه با گروه‌های دیگر کشورها، کوچک است(حدود ۲۰ نفر در برابر ۱۰۰ عضو ترکیه‌یی و ۴۰ عضو پاکستانی) گفت: با وجود تعداد کم محققان و دانشمندان ما و با وجود این که حدود ۱۰ سال پس از این کشورها به سرن وارد شده ایم، سهم ما در کار علمی بیشتر از آنها بوده است.

/۱۱۰/


اخبار راسخون / علم و فناوری
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.