مشارکت جدید نفتی ایران- ونزوئلا/ آغاز تولید گاز از ۲ فاز پارس‌جنوبی

به گزارش خبرنگار مهر، امیرسعید نجفی در جمع خبرنگاران درباره آخرین وضعیت طرح توسعه میدان مشترک نفتی فروزان با بیان اینکه قرار است ظرفیت تولید این میدان مشترک با عربستان از ۴۰ به ۱۰۰ هزار بشکه در روز افزایش یابد، گفت: در حال حاضر برای توسعه این میدان ساخت دو پایه سکو، دو عرشه بیش از ۱۵۶ کیلومتر لوله گذاری زیردریایی و کابل زیردریایی پیش بینی شده است.

قائم مقام شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی با اعلام اینکه هم اکنون لوله گذاری دریایی میدان نفتی فروزان به پایان رسیده است، از به آب اندازی نخستین پایه سکوی این میدان مشترک نفتی در خلیج فارس خبر داد و تصریح کرد: تا ۲۴ ماه آینده توسعه این میدان در خلیج فارس به پایان می‌رسد.

این مقام مسئول حجم قرار داد طرح توسعه میدان فروزان را بیش از ۵۳۰ میلیون دلار عنوان کرد و افزود: تعدد کارفرمایان یکی از مهمترین مشکلات تامین منابع مالی توسعه این میدان مشترک نفتی با عربستان است.

وی همچنین از اجرای ۴۶۰ میلیون دلار پروژه‌های صنایع فراساحلی نفت و گاز در کشور هند خبر داد و افزود: این مجموعه به زودی در برخی از مناقصات فراساحلی نفت و گاز هند حضور پیدا می‌کند.

نجفی در خصوص آخرین وضعیت توسعه فازهای مختلف پارس جنوبی در بخش فراساحلی توضیح داد: هم اکنون لوله گذاری دریایی فاز ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی در خلیج فارس به پایان رسیده ضمن اینکه نصب و ر ها اندازی سه جکت و عرشه‌های دریایی این دو فاز مشترک گازی به تاسیسات دریایی واگذار شده است.

قائم مقام شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی درباره آخرین وضعیت توسعه بخش فراساحلی فاز ۱۲ پارس جنوبی هم بیان کرد: در حال حاضر که ۴۴۰ کیلومتر لوله گذاری دریایی فاز ۱۲ پارس جنوبی به پایان رسیده ضمن انکه پیشرفت ساخت ۳ عرشه دریایی این پروژه مشترک گازی بین ۷۳ تا ۸۰ درصد پیشرفت اجرایی دارد.

وی از نصب اولین سکوی فاز ۱۷ پارس جنوبی و فاز ۱۲ پارس جنوبی در تیرماه سال جاری در منطقه خلیج فارس خبر داد و یادآور شد:‌پیش بینی می‌شود تا پاییز سال جدید یک خط تولید در هریک از فازهای ۱۲ و ۱۷ پارس جنوبی راه اندازی شود.

نجفی با یادآوری اینکه در سال جاری نصب حدود ۴۸ سازه نفت و گاز در منطقه خلیج فارس در دستور کار شرکت تاسیسات دریایی قرار دارد تصریح کرد: بر این اساس امسال ۹ پایه سکو، ۷ عرشه و ۳۶ سازه جدید نفت و گاز به وزن تقریبی ۴۵ هزار تن در خلیج فارس نصب و راه اندازی می‌شود.

این مقام مسئول با بیان این که سال ۱٫۶ میلیارد دلار پروژه توسط تاسیسات دریایی اجرایی شدن خاطرنشان کرد: پیش بینی می‌شود امسال بیش از ۲٫۳ میلیارد دلار پروژه نفت و گاز توسط این مجموعه اجرایی شود.

وی همچنین از توافق ۱۳۰ میلیون دلاری با ونزوئلا برای ساخت یارد سکوسازی خبر داد و تاکید کرد: با توجه به سیاست دولت برای صادرات خدمات فنی و مهندسی حضور در پروژه های فراساحلی کشورهای مختلف جهان به ویژه آفریقا در دستور کار قرار دارد.

MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.