مشارکت سازمان میراث فرهنگی در اجرای طرح توسعه آستانه حضرت شاه عبدالعظیم (ع)

به گزارش ممتازنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان در تاریخ سهشنبه ۹ آبان ۹۱،

معاون میراث فرهنگی کشور از مشارکت سازمان میراث فرهنگی در اجرای طرح توسعه آستانه حضرت شاه عبدالعظیم حسنی (ع) خبر داد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی معاونت میراث فرهنگی کشور؛ مسعود علویان صدر روز گذشته ضمن بازدید از روند اجرای طرح توسعه آستانه حضرت شاه عبدالعظیم حسنی (ع) گفت: باتوجه به تعاملات صورت گرفته مقرر شد، کارشناسان و معماران برجسته سازمان میراث فرهنگی به مطالعه و تحلیل طرح توسعه در باغ طوطی (حیاط ضلع غربی حرم) پرداخته و نظرات خود را اعلام کنند.
وی تصریح کرد: پس از آسیب شناسی ایوان آیینه و رواق دارالذکر، کارشناسان سازمان میراث فرهنگی  نتایج بررسی های خود را در قالب طرح مرمتی ارائه خواهند داد.
این مقام مسوول از توافقات اولیه صورت گرفته در خصوص تجهیز موزه آستانه حضرت شاه عبدالعظیم حسنی (ع) به نرم افزار جام خبرداد و افزود: با تجهیز این موزه به نرم افزار جام، شاهد گسترش تعاملات این مجموعه با سایر موزه های کشور خواهیم بود.
علویان صدر به تغییر محتوایی موزه آستانه پرداخت و گفت: معاونت میراث فرهنگی  در راستای ایجاد جذابیت و استفاده از قابلیت های این مجموعه آمادگی خود را برای تحویل اشیاء تاریخی و فرهنگی به این موزه اعلام کرده است.
معاون میراث فرهنگی کشور خاطر نشان کرد: حفظ اصالت‌های معماری، مراقبت‌ از کاشی های گنبد و گلدسته ها که قدمت بخشی از آن ها به دوره قاجاری نیز می رسد از جمله مسائل مورد تاکید در این بازدید بود.
وی به ویژگی های معماری حرم شاه عبد العظیم اشاره کرد و یادآور شد: بنای حرم در قسمت پائین به شکل چهار ضلعی و اندازه هر ضلع حدود هشت متر است و مانند همه بناهای سلجوقی بر فراز چهار طاق مورّب احداث شده و قسمت بالای آن را نیز به صورت هشت ضلعی ترتیب داده اند، با احداث طاق بندی‌های کوچک آن را به شانزده ضلعی تبدیل و بدین نحو زمینه را برای ایجاد پوشش گنبدی فراهم ساخته اند.
گفتنی است؛ در این بازدید معاون عمرانی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، معاون عمرانی آستانه شاه عبدالعظیم و معاون امور روحانیون و حوزه های علمیه آستانه مقدس حضور داشتند./ص
 


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.