مشاغل خدماتی بی‌اعتنا به نرخ‌های مصوب اتحادیه‌ها / اصلاح سر از ۵۰۰۰ تا ۵۰هزار تومان

برخی مشاغل خدماتی با توجیه هماهنگ نبودن دخل و خرج، نرخ‌نامه‌های مصوب اتحادیه‌ها و سازمان بازرگانی را رعایت نمی‌کنند.
 با وجود این‌که در برخی مشاغل خدماتی مانند خشکشویی‌ها، آرایشگاه‌ها، پیک‌های موتوری و خدمات شست‌وشوی فرش نرخ‌نامه‌های مصوب از طرف اتحادیه ابلاغ شده است، اما این نرخ نامه‌ها به دلایل مختلف رعایت نمی‌شود.
به عنوان مثال براساس ابلاغ اتحادیه آرایشگاه‌ها، نرخ مصوب برای اصلاح سر مردان به طور کامل ۲۷۰۰ تومان است. این درحالی است که هم اکنون در مناطق مختلف شهر قیمت‌های متفاوت از ۵۰۰۰ تومان تا ۵۰ هزار تومان برای این کار در نظر گرفته می‌شود.
حتی در موارد خاص این قیمت‌ها به صورت توافقی بین مشتری و فرد ارائه‌دهنده خدمات تعیین می‌شود.
در این گونه خدمات فاکتوری برای دریافت هزینه از مشتری به او ارائه نمی‌شود و به همین دلیل هیچ گونه امکان شکایت روی ارقام دریافتی وجود ندارد.
اگرچه بازرسان سازمان حمایت مصرف کنندگان وتولیدکنندگان به طور موردی به این مراکز سرکشی می‌کنند، اما گستردگی و تنوع خدمات ارائه شده در سطح کشور باعث می‌شود که امکان نظارت دقیق بر آن‌ها وجود نداشته باشد.
در این زمینه البته ارائه دهندگان خدمات معتقدند که نرخ‌نامه‌های اعلامی از سوی اتحادیه‌ها غیر کارشناسی و غیر واقعی است.
به گفته آنان، اجاره بها، هزینه‌های مصرفی و هزینه‌های ثابت واحدهای صنفی به طور مرتب در حال افزایش است، در حالی که برخی نرخ‌نامه‌ها از چهار سال گذشته ثابت مانده‌اند.
هم اکنون بسیاری از مشاغل خدماتی که بنا بر آمار رسمی بیش از ۶۵ درصد مشاغل کل کشور را تشکیل می‌دهند، به همین شیوه ارائه خدمت می‌کنند و هزینه خدمت خود را با توافق مشتری دریافت می‌کنند.
نمونه بارز و روزمره این موضوع تاکسی‌ها هستند که بدون استفاده از تاکسی متر و حتی بدون توجه به برچسب‌های نرخ‌نامه‌ ابلاغی توسط سازمان تاکسیرانی برای مسیرهای مشخص هزینه‌های متفاوتی را از خدمات‌گیرندگان دریافت می‌کنند.
۳۹۳۹

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.