مشاور سابق اردوغان به انگلیس پناهنده شد

وزارت کشور با پناهندگی سیاسی ۵ ساله مشاور سابق اردوغان موافقت کرد.

به گزارش کردپرس به نقل از روزنامه وطن پروفسور تورهان چُمز مشاور سابق اردوغان و از نمایندگان مجلس ملی ترکیه از دولت انگلیس تقاضای پناهندگی سیاسی کرده و وزارت کشور انگلستان برای وی مجوز پناهندگی ۵ ساله با شرایط برخورداری از حق تمدید صادر کرد.

تورهان چُمز جراح و سیاستمدار ترکیه مشاور سابق و مسئول مکاتبات ویژه رجب طیب اردوغان در حزب عدالت و توسعه بود. انتقادات مالی وی از وزیر وقت امور دارایی ترکیه و افشاگری های وی در خصوص تقلب در خصوصی سازی و فروختن چند کارخانه بزرگ به یکی از دوستان نزدیک اردوغان موجب شد که کمیسیون نظم و مقررات حزب عدالت و توسعه در سال ۲۰۰۸ میلادی حکم به اخراج وی دهد.

این سیاستمدار ترکیه ای پس از جداشدن از صف یاران اردوغان انستیتوی متفکرین آنکارا را تاسیس کرد و بعدها به عنوان متهم پرونده کودتای نظامی ارگن اکن تحت تعقیب قرار گرفت. چُمز که از ترس دستگیری مدت ها خود را در لندن مخفی کرده بود اکنون با استفاده از حکم پناهندگی سیاسی موقت در رسانه های انگلیس علیه دولت اردوغان مطالب انتقادی منتشر می کند.

با انتشار خبر پناهندگی سیاسی چمز در انگلیس، بسیاری از رسانه ها و فعالان سیاسی ترکیه دستگاه قضا و وزارت دادگستری ترکیه را متهم به بی کفایتی نموده و اعلام کردند که اگر آنان برای گنجانیدن نام وی در لیست قرمز مجرمین پلیس بین الملل، به موقع اقدام می کردند، لندن برای او حکم پناهندگی صادر نمی کرد.
۳۰۴۵۱

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.