مشاور وزیر بهداشت: ۲۰ درصد ایرانیان فشار خون بالا دارند

سلامت > عمومی
مشاور وزیر بهداشت با اشاره به اجرای برنامه کنترل فشار خون در بخش روستایی، تاکید کرد: بروز فشار خون در جمعیت روستایی سه درصد کاهش یافته است ولی در حال حاضر ۲۰ درصد جمعیت کشور دچار فشار خون بالا هستند.

به گزارش ایسنا، دکترحسن آقاجانی در اولین کنگره مشترک قلب و عروق ایران که در سالن همایش‌های رازی برگزار شد، با بیان اینکه مطابق آمارهای موجود سالانه ۱۷ میلیون نفر در دنیا به علت سکته‌های قلبی جان خود را از دست می‌دهند، گفت: پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۲ این آمار به ۶۴ میلیون نفر برسد که ۲۰ میلیون آن مربوط به کاردیووسکولار خواهد بود.

به گفته وی توزیع جغرافیایی مرگ و میر به سمت کشورهای در حال توسعه در حرکت است.

مشاور وزیر بهداشت با اشاره به اینکه نرخ مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی ۱۷۱ در هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت است، عنوان کرد: ۴۰ درصد از این میزان، مربوط به سکته‌های قلبی است. در همین راستا وزارت بهداشت اقداماتی را انجام داده است که ممنوعیت تبلیغات کالاهای آسیب رسان به سلامت از جمله آن‌هاست.

وی افزود: ازهفته گذشته دستگاه‌های ذیربط ملزم شده‌اند که کالاهای آسیب رسان تبلیغ نشود.

آقاجانی به اشاره به اینکه بیش از یک سوم مرگ‌ها به علت بیماری کاردیووسکولار اتفاق می‌افتند، گفت: به همین علت بررسی ریسک فاکتورها در تمامی استان‌ها مطرح شد که اکنون در ۳۰ استان کشور هر ساله وضعیت ریسک فاکتورها بررسی می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین وضعیت ریسک فاکتورها در کشور و در جمعیت ۱۵ سال به بالای کشور بررسی شد و نتایج به دست آمده نشان داد که تنها ۴ درصد از جمعیت کشور هیچ ریسک فاکتوری ندارند و ۹۶ درصد از مردم حداقل یکی از ریسک فاکتورها را دارند.

مشاور وزیر بهداشت با اشاره به اجرای برنامه کنترل فشار خون در بخش روستایی تاکید کرد: بروز فشار خون در جمعیت روستایی سه درصد کاهش یافته است ولی در حال حاضر ۲۰ درصد جمعیت کشور دچار فشار خون بالا هستند.

وی گفت: درخصوص کلسترول، جمعیت روستایی شرایط بهتری نسبت به جمعیت شهری دارد؛ ولی به طور کلی نزدیک به ۹۰ درصد از جمیعت کشور ما مصرف پنج نوبت سبزی را علی‌رغم وفور سبزیجات در کشور رعایت نمی‌کنند.

آقاجانی با اشاره به اینکه طبق آمارهای سال ۲۰۱۱ ، ۵۰ درصد زنان و ۳۲ درصد مردان دچار بی‌تحرکی، گفت: همچنین۲۱ درصد مردان و یک درصد زنان، سیگاری هستند که به طور میانگین ، ۱۱ درصد جمعیت بالای ۱۵ سال را در بر می‌گیرد.

مشاور وزیر بهداشت در پایان با اشاره به اینکه خوشبختانه دستگاه‌های آنژیوگرافی در همه استان‌های کشور وجود دارد، عنوان کرد: در تهران ۶۶ دستگاه آنژیوگرافی داریم که براساس شاخص‌های کشورهای اروپایی می تواند ۳۳ میلیون جمعیت را پوشش دهد.


RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.