«مشاور» و بهبود سطح زندگی

جام جم آنلاین: ورود مدرنیته به بخش‌های مختلف زندگی، تغییر سبک زندگی خانواده‌ها، تبدیل خانواده‌ها از خانوار گسترده به خانوار هسته‌ای، رواج تک‌فرزندی، اشتغال بانوان، تغذیه بیرون از خانه، آشنایی با قوانین و… زندگی خانواده‌های امروز را متفاوت‌تر از گذشته کرده است.

از سوی دیگر نبود وقت کافی برای مراجعه به درمانگاه‌های مشاوره یا ناتوانی در پرداخت هزینه‌ها موجب شده شمار زیادی از افراد جامعه از خدمات مشاوره‌ای در حوزه‌های گوناگون محروم بمانند.

با این مقدمه تجربه برنامه‌های مشاوره تلویزیون نشان داده، مخاطب از این‌گونه برنامه‌ها استقبال می‌کند.

در همین خصوص شبکه آموزش سیما مدتی است برنامه‌ای را تحت‌عنوان «مشاور» به تهیه‌کنندگی مجید قره‌گوزلو روی آنتن برده است.

این برنامه در موضوعات سلامت، کودک، حقوق، احکام و روانشناسی همه روزه به غیر از دوشنبه‌ها و جمعه‌ها ساعت ۱۵ و ۴۵ دقیقه به صورت زنده از شبکه آموزش پخش می‌شود.

این برنامه که پنج روز در هفته و هر بار حدود ۴۵ دقیقه به صورت زنده پخش می‌شود با محوریت مخاطبان و بدون حضور مجری تنها از سوی کارشناسان مختلف اداره شده و طی آن به تماس‌های شمار زیادی از مردم از طریق برنامه پاسخ داده می‌شود.

برنامه مشاور می‌کوشد در زمان محدود، بدون هدر دادن وقت تنها به مسائلی بپردازد که مبتلا به جامعه امروزی و خانواد‌ه‌هاست و پاسخگوی سوالات بی‌شمار مردم در زمینه‌های مختلف است.

این برنامه از زمان آغاز تاکنون توانسته اعتماد بینندگان را جلب کند و مخاطبان با برقراری تماس با برنامه یا ارسال پیامک مسائل و مشکلات خود را طرح و پاسخ خود را دنبال می‌کنند.

یکی از ویژگی‌های برنامه مشاور یک گروه خبره از کارشناسان است که هر هفته به بررسی درخواست‌ها و پیامک‌های ارسالی می‌پردازند و با دسته‌بندی موضوعی به ترتیب فزونی و اولویت سوال‌ها آنها را در برنامه مطرح می‌کنند.

تهیه‌کننده برنامه مشاور تلاش کرده تا با بهره بردن از کارشناسان متعدد بتواند پاسخگوی نیازهای مختلف مخاطبان باشد. انتخاب‌ متعدد کارشناسان نشان می‌دهد، تهیه‌کننده برای انتخاب آنها وقت گذاشته و بعد از تحقیقات لازم کارشناسان را انتخاب کرده تا با این تنوع بتواند به بیشتر سوالات و ابهامات مخاطبان پاسخ دهد.

تلاش برنامه مشاور، آشنایی مردم با خدمات مشاوره در موضوعات مختلف و بهبود سطح زندگی جامعه است. یکی از مشکلاتی که این روزها مردم با آن سر و کار دارند این است که چندان با مقوله مشاوره آشنا نیستند و تعداد افراد کمی از جامعه با این مقوله آشنا هستند و سعی می‌کنند در موارد بحرانی زندگی‌شان با مراجعه به مشاور مشکلات‌شان را حل کنند.

این در حالی است که باید فرهنگ مراجعه به مشاور و مشورت کردن در جامعه نهادینه شود و از این‌رو رسانه ملی در این زمینه نقش مهمی را ایفا می‌کند.

از سوی دیگر آموزش و آگاهی بخشی به بینندگان از اهداف کلی برنامه‌های شبکه آموزش است که برنامه مشاور تلاش می‌کند به سوالات آنها در زمینه‌های گوناگون از طریق کارشناسان و به سبک مشاوره پاسخ بدهد.

فاطمه عودباشی – گروه رادیو و تلویزیون


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.