مشایخی: دوران شکوفایی تئاتر فرا رسیده است

گردآوری شده در گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری ممتازنیوز

جمشید مشایخی، بازیگر باسابقه سینما، تئاتر و تلویزیون کشور، در حاشیه سی و دومین جشنواره تئاتر فجر گفت: جشنواره تئاتر فجر یک عامل انگیزشی مناسب برای جوانان و ایجاد رقابت در جهت بهبود فعالیت اهالی تئاتر است.

جمشید مشایخی بازیگر باسابقه تئاتر و سینما در گفت‌وگو با هنرآنلاین گفت: اگر به تاریخ معاصر سینمای ایران در نیم قرن اخیر توجه کنیم، اغلب بزرگان سینما پیشینه تئاتری داشته‌اند. عزت الله انتظامی، علی نصیریان، پرویز فنی‌زاده، اکبر مشکین و غیره، همگی جزو بزرگان تئاتر بوده‌اند و این جریان بعد از انقلاب نیز ادامه یافت و سبب تعالی هنرهای نمایشی و تصویری شد. به هر حال تئاتر هنر متعالی است و حضور در تئاتر سبب افزایش توان و آگاهی بازیگران می‌شود.

این بازیگر پیشکسوت با اشاره به جایگاه جشنواره تئاتر فجر بر جریان تئاتری کشور عنوان کرد: جشنواره تئاتر فجر یک عامل انگیزشی مناسب برای جوان‌ها و ایجاد رقابت در جهت بهبود فعالیت اهالی تئاتر است. جامعه تئاتری در طول مدت برگزاری جشنواره تئاتر فجر در جریان وضعیت کلی تئاتر کشور قرار می‌گیرند و امیدورام جشنواره نسبت به هر دوره از برگزاری روند رو به رشدی را تجربه کند.

این پیشکسوت تئاتر و سینما که در سی‌امین جشنواره تئاتر فجر، پاسداشت او برگزار شد، جشنواره تئاتر فجر را در جهت فراگیر شدن این هنر در استان‌ها ستود و گفت: این موضوع که امروز شاهد حضور جشنواره تئاتر فجر در استان‌های مختلف هستیم، اقدامی قابل توجه است و امیدوارم این روند در سال‌های آینده نیز ادامه پیدا کند، تا هنر نمایش در نقاط مختلف کشور سبب رشد و اعتلای فرهنگ کشور شود.

مشایخی با تاکید بر این که کار بازیگری را از صحنه‌های تئاتر آغاز کرده است افزود: تئاتر همیشه مورد ظلم واقع شده و در سال‌هایی که من در عرصه‌های سینما و تئاتر کار کردم، همواره شاهد بی‌مهری نسبت به تئاتر بوده‌م.

این بازیگر پیشکسوت به زنده‌یاد حمید سمندریان اشاره کرد و گفت: زمانی سمندریان تصمیم گرفته بود که نمایش “گالیله” را در تهران اجرا کند. اما آنقدر اجازه این کار را به او ندادند تا سمندریان از دنیا رفت. حال آنکه نمایشنامه “گالیله” اثر برتولت برشت و نمایشنامه‌ای خارجی است که هیچ ارتباطی با ایران ندارد. این موضوع، بی‌مهری به تئاتر است. کسانی‌که اجازه این کار را به او ندادند چه کسانی می باشند؟ کسانی که متن‌ها را می‌خوانند با چه معیاری اجازه اجرا می‌دهند یا نمی‌دهند؟

او در ادامه با اشاره به تئاتر به عنوان هنری شایان توجه اضافه کرد: اثری را می‌توان هنری نامید که نه تنها بدآموزی نداشته باشد، بلکه انسان را به حقیقت برساند. حال چنانچه کارگردانی بخواهد یک اثر هنری را در صحنه اجرا کند چه اشکالی دارد؟

مشایخی در پایان برای شکوفا شدن هنر تئاتر د رکشور پیشنهاد کرد: باید کسانی در صدر کار قرار بگیرند که با خواندن نمایشنامه‌ها و ارزیابی آن‌ها بیش از آن که به فکر بزرگ‌تر شدن میزشان باشند، به رشد و گسترش فرهنگ و هنر بیندیشند. مسئولان هنری باید هنرشناس و عاشق ملت و کشور باشند تا هنر و از جمله تئاتر شکوفا شود و فکر می‌کنم این دوران فرا رسیده است.

انتهای پیام/


آخرین خبرها
ماخذ: هنرآنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.