مشخص کردن تکلیف برجام توسط ایران

مشخص کردن تکلیف برجام توسط ایران

ممتاز نیوز – پس از حدود ۶ روز از مصوبه تحریم کنگره آمریکا که نقض صریح برجام است، امروز جلسه هیئت نظارت بر اجرای برجام برای تعیین نوع و سطح واکنش ایران به نقض برجام برگزار می شود. ریاست جلسه این هیئت ۸ نفره که با دستور رهبری و زیر نظر شورای عالی امنیت ملی تشکیل شده، با دکتر حسن روحانی رئیس جمهور است. مشخص کردن تکلیف برجام توسط ایران را پی می گیریم.

به گزارش ممتاز نیوز به نقل از خراسان، رئیس جمهور روز گذشته در جمع دانشجویان از برگزاری جلسه هیئت نظارت بر اجرای برجام در روز چهارشنبه (امروز) خبر داده و تأکید کرده بود که اجرای مصوبه سنا ولو با تعلیق برخی بندهای آن همراه شود، تخلف از برجام خواهد بود. مشخص کردن تکلیف برجام توسط ایران را ادامه می دهیم.

علی اکبر ولایتی: مصوبه سنا امضا شود، پاسخ روشن و محکمی خواهیم داد
در همین حال علی اکبر ولایتی یک عضو دیگر هیئت نظارت بر برجام دیروز درباره تصمیم ایران برای پاسخ به تمدید تحریم ها گفت: اعضای این هیئت اتفاق نظر دارند که اگر مصوبه تمدید تحریم‌های ایران از سوی رئیس‌جمهوری آمریکا امضا شود، نقض برجام است و قطعا جمهوری اسلامی ایران، پاسخ مقتضی، روشن و محکمی خواهد داد. ولایتی افزود: این موضوع باید در هیئت نظارت عنوان شود و نمی‌توان به‌صورت پیش‌بینی بیان کرد.

مشخص کردن تکلیف برجام توسط ایران

علی لاریجانی: آقای محمد جواد ظریف به نقل از جان کری گفت که حق با ایرانی‌هاست و این موضوع نقض برجام است
علی لاریجانی سومین عضو این هیئت بود که روز گذشته به صراحت از نقض برجام توسط آمریکا سخن گفت. علی لاریجانی تصریح کرد: اقدامی که کنگره و مجلس نمایندگان و سنای آمریکا در تمدید تحریم‌ها انجام دادند نقض برجام محسوب می‌شود. لاریجانی همچنین در پاسخ به سوالی درباره عجله در مذاکرات هسته‌ ای با بیان این که اگر ساماندهی بیشتری بود و فرصت و مجال بیشتری در این قضیه وجود داشت می‌توانست سازوکار بهتری داشته باشد، تأکید کرد: اینکه این پروژه ظرف یک سال و نیم جمع شد کار ساده‌ای نبود چرا که ابعاد ناشی از موضوع انرژی هسته ای ایران که ۱۲-۱۰ سال درگیر بوده باید زمانی حل می‌شد. لذا اگر زمان ۴، ۵ ساله بود بهتر می‌شد ذ کرد. لاریجانی همچنین تصریح کرد: همان زمان یادم است که آقای محمد جواد ظریف به نقل از کری گفت که حق با ایرانی‌هاست و این موضوع نقض برجام است. نظرات برخی از اروپایی ها هم متفاوت است. در همین حال جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید با رد موضع گیری مقامات کشورمان یک بار دیگر مدعی شد: «تمدید تحریم های ایران نقض برجام نیست و رئیس جمهور قصد دارد مصوبه سنا را امضا کند.»

باز نشر: اخبار ایران و جهان ممتاز نیوز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.