مشروح گفتگوی ویژه خبری شب گدشته شبکه۲ سیما در مورد سیمکارت های دانش همراه اول

مشروح گفتگوی ویژه خبری شب گدشته شبکه۲ سیما در مورد سیمکارت های دانش همراه اول

اپراتور تلفن همراه قصد داشت با هدف شرکت دانش آموزان در مسابقات علمی و فرهنگی که بصورت سراسری برگزار می کند سیم کارت دانش را توزیع کند و مدعی بود، برای این کار با آموزش و پرورش هم به تفاهم رسیده است از سوی مسئولان آموزش و پرورش رد شد.

به گزارشممتازنیوز، وحید صدوقی مدیر عامل شرکت همراه اول در این خصوص گفت: سیم کارت دانش بر اساس طرحی بود با مدیر کل وزارت آموزش و پرورش و مشاور وزیر فرهنگی هماهنگی انجام و قرار داد امضا شد، همراه اول طبق آن طرح،  عنوان حامی طرح باشد که این طرح امکانات خوبی را برای دانش آموزان فراهم می کند.
هر چند به طور کلی مسئله این نیست که آموزش و پرورش برای سیم کارت های دانش قراردادی امضا کرده یا نکرده بلکه مسئله این است که بهمراه داشتن تلفن همراه برای دانش آموزان امری ضروری یا زیان بار است اما والدین دانش آموزان دراین خصوص گفتند: ضرورت و نیازی وجود ندارد و این تلفن همراه وسیله ای اضافی برای بچه هاست.
اما ظاهرا آموزش و پرورش مصم تر از آن است که اجازه دهد سیم کارتی به دست دانش آموزان برسد.
وزیر آموزش و پرورش هم دراین مورد با اطمینان خاطر بیان کرد: من به عنوان وزیر آموزش و پرورش با این موضوع مخالف هستم و به تمام مدیران کل ابلاغ کرده ام هیچ کس اجازه توزیع این سیم کارت ها را در مدرسه ندارد و این را ضد مسائل تربیتی و راهکار های برای ورود دانش آموزان به مسائل دیگر می دانم و از نظر من کاملا مردود است.
محمد بنیادی مدیر کل قرآن ، نماز وزارت آموزش و پرورش در مورد توزیع این سیم کارت ها گفت: شرکتی به نام سروش ایمان۲ و عقبه یکی ازچهره های مطرح کشور، تضمین کردند و سی دی قرآنی را دنبال و از لحاظ محتوا اصلاح کردیم و بعد به درجه ای رسیدیم که این برای دانش آموزان خوب است.
قرار بود این سی دی فقط عنوان قرآن کریم داشته باشد و هیچ کس دیگری پای این نباشد.
وی ادامه داد: ماده یک این تفاهم نامه سروش ایمان ۲ چنین است: اهدا ۱۲ میلیون نرم افزار سروش ایمان ۲ بصورت رایگان در بین دانش آموزان سراسر کشور.
وی افزود: قرار شد طرف قرار داد هر گونه منبع و محتوای این سی دی را نظارت و کنترل کند اگر تایید صورت گرفت ارسال کنند که هیچ تاییدیه ما در ارتباط با سیم کارت در این تفاهم نامه حتی همراه اول وجود ندارد و طرف قرار داد با شرکت سروش ایمان۲ بوده که این ها اصرار این کار داشتند و ماهم علاقمند شدیم.
وی خاطر نشان کرد: کار خوبی بود که این کار صورت بگیرد و ما با نظر به اینکه این کار در راستای ترویج فرهنگ قرآنی است قبول به ارسال این سی دی کردیم سپس از سوی شرکت سروش ایمان موضوع اسپانسر مطرح شد که ما قبول کردیم اسپانسر از سوی این شرکت جذب شود چون خود ما سرانه دانش آموزی را در قسمت های دیگر به کار می گیریم.
بنیادی اظهار کرد: جز دو برگ این تفاهم نامه برگه دیگری برای امضا وجود ندارد حال بازه زمانی برای این سی دی ها سه ماه و تا آخر دی ماه بوده که تهیه و توزیع به عهده این شرکت بود که هیچ تفاهم نامه مالی منعقد شد.
وی با اشاره به اصل این مسئله گفت: اصل این داستان مثال عسلی است که بسیار شیرین است و ۱۲ میلیون سی دی رایگان با محتوای بسیار خوب جای خوشحالی دارد که عنوان کلیه سیم کارت در هیچ جای قرار داد قید نشده و وجود خارجی نداشت و به این صورت بوده که یک قطعه کاغذ روی سی دی به دانش آموز داده شده با والدین با ارائه آن به دفاتر خدماتی سیم کارت را دریافت کند که چنین چیزی مد نظر ما نبوده است.
وی خاطر نشان کرد: ما اصرار داریم که طرح سی دی ها بسیار خوب بوده است اما اگر بنا باشد زهری در آن باشد شاعبه ای در آن نمی بینیم ، خوشحالیم سی دی ها توزیع می شود.
بنیادی گفت: اگر شاعبه ای بصورت اینکه سیم کارتی تعلق بگیرد و بعدا هزینه ای و سودی از آن حاصل شود مخالف هستیم و از لحاظ قانونی اشکال دارد.
محمد مهدی عطوفی معاون امور مشترکین شرکت ارتباطات سیار همراه ایران در ادامه گفت: وزارت آموزش و پرورش با شرکت سروش ایمان تفاهمی را امضا کردند که بر اساس آن و یکی از مفاد آن که شامل بند سه و چهار می شود نسبت به تامین اسپانسر است که به شرکت سروش ایمان این اختیار داده شده که اسپانسر را انتخاب و اقدام کند ضمن اینکه در تفاهم نامه قید شده که اسپانسر باید شرایطی را داشته باشد بر اساس این موضوع شرکت سروش ایمان بدنبال پیدا کردن اسپانسر، درخواستی را ارسال و بدلیل قرآنی بودن و اهمیت توسعه فرهنگ و مباحث قرآنی یک ارزش محسوب می شود اسپانسر این طرح شد.
وی ادامه داد: نرم افزار بصورت محاوره ای است و بر اساس دو قسمت قرائت و حفظ قرآن تنظیم شده و در هر مرحله بر اساس دانش دانش آموز امتیازی را به او می دهد حال این بوسیله یک رسانه انجام می شود که می تواند یک رایانه یک کیف و یک سیستم باشد .
وی گفت: نمره حاصل می تواند برای مشخص شدن پیشرفت به صورتی خاص برای کنترل کردن ارسال شود و ما بعنوان همراه اول فقط یک وسیله ارتباطی اهدا کردیم و اگر به بروشور دقت شود الزامی برای داشتن سیم کارت نیست و می تواند از اینترنت منتقل شود .
عطوفی تصریح کرد: اولا این سیستم اختیاری است و این اقدام از گوش والدین هم امکان پذیر است و اگر خانواده ای علاقمند به شرکت دراین مسابقه بوده و نخواهد که فرزندان آن ها این کار را انجام دهند می توانند از طریق گوشی خودشان اجرا کنند.
وی افزود: کل این پکیچ حتی سیم کارت رایگان بود و هیچ کس هزینه ای را برای آن متحمل نمی شود.
وی افزود: این بسته یک بسته پیشنهادی است و کاملا رایگان بوده.
 بنیادی گفت: چطور می توانیم در صورتی که برای یک نقاش و جابه جا شدن آن حساسیت داشته باشیم و سیم کارت بازی که سیستم آن فعال است در اختیار دانش آموزان قرار دهیم.
وی اظهار کرد: ما در بحث سیم کارت دانش آموزی باید گفته شود ما مورد مجازی قرآنی داریم، ما در چرخه سیستم مدیریت این سیم کارت بسیار حساسیت داریم و یک سال بر روی این سی دی کار شده است.
وی در خصوص قانونی نبودن این سیم کارت ها برای دانش آموزان نیز گفت: اگر دانش آموزان از تلفن در مدرسه استفاده کردند باید پروسه را برای سوق دادن آنها به سوی منع آوردن تلفن همراه هدایت کنیم ما موضوع سیم کارت را نمی پذیریم و از جنبه خیر خواهانه آن استقبال می کنیم.
عطوفی گفت: مزایای این طرح بر معایب آن می چربد، هر مرحله از این کار که انجام شده با تایید بود و مدارک آن موجود است و با دستور مقامات آموزش و پرورش و تایید آن ها توزیع انجام گرفته است و ما بعنوان اسپانسر که با تایید در این کار پیش رفتیم.
وی اظهار کرد: تمام مراحل صورت گرفته با امضای مسولان بوده در حالی که بنیادی بر این مسئله اذان دارد که هیچ اسمی از همراه اول در تفاهم نامه برده نشده..
عطوفی گفت: شرکت همراه اول با نیت خیر وارد عمل شده و حتی یک ریال منفعت مالی را در نظر نگرفته ایم.
اقطار مدیر کل مرکز پیشگیری از آسیب های اجتماعی با ارتباط تلفنی برقرار شده درخصوص معایب استفاده از تلفن همراه گفت: اولین بحثی که وجود دارد تنها سیم کارت نیست که دارای هزینه است و استفاده از آن صرف هزینه را بدنبلا دارد که این ناخاسته وارد هزینه های خانواده می شود.
وی به سلامت و تاثیر تلفن همراه در آن گفت: استفاده از تلفن همراه برای افراد در سنین پایین عوارضی چون کودکان زیر ۱۲ سال کار شده استخوان آن ها کامل نشده و جمجمه نازک آنها می تواند تحت تاثیر تشعشات مشکلاتی از جمله تومورها ی مغزی را بدنبال داشته باشد.
وی اظهار کرد: تاثیرات استفاده طولانی از موبایل می تواند آسیب های شدیدی به گوش وارد کند از سوی دیگر خود ورود موبایل به مدرسه هم باعث بوجود آمدن بعضی مسائل می شود.
ورود این سیستم به مدرسه سیستم آموزش در مدرسه را به هم می زند.
وی تصریح کرد: درست است که موبایل تاثیرات مثبتی دارد اما عوارض منفی هم بخصوص در کودکان و نوجوانان میگذارد گوشه گیری کودک ها ، بلوتوث ها، پیامک ها وسرویس های گیم می توانند مشکلاتی را برای دانش آموز بوجود آورد از جمله آن می توان دست یابی، روابط نامشروع را می توان نام برد و در آینده مملکت مشکلاتی عدیده ای داشته باشیم.
وی خاطر نشان کرد:  ثابت شده استفاده از تلفن همراه در کودکان می تواند باعث گوشه گیری ، چاقی، افسردگی و حتی پوکی استخوان را به همراه داشته باشد و گیم هم می توانند اثر آتی چون خشونت و کاهش هوش را هم بدنبال دارد.
عطوفی درپایان گفت: این موضوع حداقل بعنوان تکنولوژی بد نیست و البته باید دقت داشت تا تکنولوژی مخالفند بد نیست و این طرح سی دی قرآنی بود و تمام متخصصان از شکاف دیجیتالی بحث می کنند و نسل جدید علاقمند به استفاده از آن هاست و ما فقط به عنوان تامین کننده عمل کردیم تایید کننده نبودیم و بر اساس طرح تایید شده دارای این بحث شدیم تمام دوستان آموزش و پرورش موضوعی را می دانستند چرا قبلا اعتراض نکردند؟
بنیادی خاطر نشان کرد: سند سازی شد پس ابلاغ باید صورت بگیرد و با استناد دو برگ تفاهم نامه پاسخگو هستیم، اما دیدگاه آموزش و پرورش در حال حاضر به دلیل کثرت معلمین و ساختن مدرسه هوشمند بوده است.

لینک ثابت || اضافه شده توسط آرش کریم بیگی|| نسخه قابل چاپ || بازگشت به صفحه اصلی || آرش کریم بیگی

اخبار ICT در ایستنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.