مشروطه خواهی ملت ایران نشانه ای از عدالت خواهی بر مبنای دین بود

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا ، ‘اسحاق صلاحی’ در آیین گشایش نمایشگاه ‘طلیعه بیداری’ ضمن گرامیداشت یاد شهید ‘ محمود صارمی ‘ خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی به تاریخ مشروطیت و تحولات صورت گرفته در آن دوران اشاره کرد و افزود: مشروطه نخستین حرکت بیداری مردم ایران بود که از زمان حکومت قاجار شروع شد و پس از گذشت ۱۰۶ سال منجر به صدور فرمان مشروطیت توسط مظفر الدین شاه قاجار شد .

رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی با بیان اینکه مشروطه‌خواهی ملت ایران، نشانه‌ای از عدالت‌خواهی بر مبنای دین بود گفت: سردمداران این حرکت عالمان دین بودند، اما بعد از مدتی به دلیل وجود عوامل خود فروخته داخلی،برخی کشورهای همسایه و توطئه کشورهای خارجی انحرافاتی در روند مشروطه ایجاد شد که این موضوع سبب شد بسیاری از علمای آن دوره مجبور به اصلاح در حرکت مشروطه شوند.

* انحراف در مشروطیت نتیجه بی بصیرتی است

رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی، انحراف در مشروطیت را نتیجه بی‌بصیرتی اقشار مختلف جامعه دانست و ادامه داد: نبود بصیرت در افراد خود فروخته و نرسیدن صدای حقانیت این عالم دینی – شیخ فضل‌الله نوری – به گوش مردم سبب شد تا کشور بار دیگر گرفتار استبداد صغیر و کبیر شده که نتیجه آن به توپ بستن مجلس شورای اسلامی و در نهایت شکست مشروطه و ایجاد زمینه برای به قدرت رسیدن رضا خان شد.

به گفته صلاحی ، همراهی نکردن آحاد جامعه و بی بصیرتی روشنفکران سبب شد حتی فرزند شیخ فضل‌الله نوری هنگام دار زدن بر این واقعه خوشحالی کرده و کف بزند.

وی به نقش مردم در پیروزی انقلاب اسلامی اشاره و تاکید کرد: ملت ایران در ۳۳ سال گذشته نشان دادند که بصیرت کافی داشته و در مقابل دشمنان و بدخواهان در تمامی صحنه ها حضور دارند.

صلاحی به اسناد به نمایش گذاشته شده در نمایشگاه ‘طلیعه بیداری’ اشاره کرد و یادآور شد: بخشی از اسنادی که در این نمایشگاه ارایه شده نگران‌کننده است، اما درسی از تاریخ بر ای تمامی ماست .

رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی همچنین در مورد فعالیت‌های این کتابخانه در ماه مبارک رمضان گفت: نمایشگاه ‘قرآن و عترت’ به مدت یک ماه در این کتابخانه برگزار شده است ، در این نمایشگاه علاوه بر به نمایش گذاشتن تعدادی از مصاحف شریف موجود در گنجینه کتابخانه ملی، تعدادی از نسخ خطی مربوط به کشورهای عضو اکو همچون تاجیکستان، ترکیه، تونس، ارمنستان، گرجستان و تانزانیا نیز به معرض نمایش گذاشته شده است.

نمایشگاه ‘طلیعه بیداری’ که به مناسبت ۱۴ مرداد ماه سالروز صدور فرمان مشروطیت

با حضور اسحاق صلاحی رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی و جمعی از مدیران و اهالی رسانه در کتابخانه ملی گشایش یافت .

این نمایشگاه تا ۲۳ مرداد ماه در کتابخانه ملی برپاست .

فراهنگ **۱۶۳۰**

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۶۷۲۲۳


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.