مشق فارسی روی لبخند باربی

جام جم آنلاین: سارای هفت ساله چشمان معصومش را به تصاویر دخترک لاغراندام و بور آمریکایی که روی جلد دفتر تکالیفش نقش بسته دوخته و در رویاهای کودکانه‌اش از او الگویی دست‌نیافتنی ساخته است.

همین دیروز بود که به همراه مادرش، لوازم‌التحریر نخستین سال مدرسه ‌رفتنش را خرید. بازار لوازم‌التحریر پر بود از دفترچه‌های رنگارنگ خارجی با تصاویر باربی، لاک‌پشت نینجا، جومونگ، هری‌پاتر، مرد عنکبوتی، گربه گارفیلد و کوله‌پشتی‌هایی که روی آنها علائم و تصاویر شیطان‌پرستی نقش بسته بود و به او چشمک می‌زدند. سارا نیز با اصرارهای خود سرانجام مادرش را مجاب کرد که هرچه او انتخاب می‌کند، برایش بخرد.

مادر سارا نیز بدون توجه به مفهوم تصاویر و علائمی که روی کوله‌پشتی و دفاتر نقش بسته بود، آنها را خرید تا لبخند خوشحالی دخترک معصوم ایرانی در تصویر خندان دخترک آمریکایی که روی لوازم‌التحریر نقش بسته بود، محو شود.

در روزهایی که شخصیت‌های عروسکی ایرانی و اسلامی همانند دارا و سارا به مرور زمان از روی جلد لوازم‌التحریر ایرانی محو شده و به فراموشی سپرده شدند، تصاویر باربی و دیگر شخصیت‌های کارتونی که معرفی‌کننده فرهنگ مبتذل غربی هستند، در کنار علائم و نشانه‌های شیطان‌پرستی جلد لوازم‌التحریر کودکان ایرانی را تسخیر کرده و اکنون چند سال است که در ذهن بسیاری از این کودکان به یک الگو و قهرمان افسانه‌ای تبدیل شده‌اند.

لوازم‌التحریری که از کشورهای چین، تایوان، مالزی و … وارد کشور می‌شود، بازار لوازم‌التحریر کشور را در دست گرفته ‌است. به‌گونه‌ای که این روزها در فروشگاه‌های عرضه‌کننده لوازم‌التحریر کمتر می‌توان جنس ایرانی با تصاویر مناسب پیدا کرد.

به گفته رییس اتحادیه لوازم‌التحریر کشور، ۹۰ درصد لوازم التحریر موجود در بازار ایران وارداتی است. از سوی دیگر واردکنندگان و برخی تولیدکنندگان داخلی با عرضه لوازم‌التحریرهایی که تصاویر منقوش روی آنها با فرهنگ و تمدن ایرانی و اسلامی همخوانی ندارد، دامنه تهاجم فرهنگی غرب را تا مقاطع ابتدایی آموزشی کشور می‌گسترانند و دشمنان ایران اسلامی را در اشاعه فرهنگ مبتذل غربی کمک می‌کنند.

با گذشت دو سال از ارائه طرح مطالعاتی نظارت بر لوازم‌التحریر توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی، همچنان عرضه و فروش این لوازم‌التحریر با تصاویر مبتذل در بازارهای کشور ادامه دارد.

در حالی معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش از ممنوع بودن ورود لوازم‌التحریر خارجی غیرایرانی و اسلامی به مدارس در سال تحصیلی جاری خبر داده است و از خانواده‌ها خواسته که با ارائه اطلاعات کافی به فرزندان خود آنها را به استفاده از لوازم‌التحریری که نقوش آنها متناسب با فرهنگ ایرانی و اسلامی باشد، متقاعد کنند که اکثر خانواده‌ها لوازم‌التحریر موردنیاز فرزندانشان را از بازار تهیه کرده و هزینه‌های زیادی را متحمل شده‌اند.

در این شرایط مسوولان مدارس از والدین دانش‌آموزانی که لوازم‌التحریر فرزندانشان را تهیه کرده‌اند، خواسته‌اند که حداقل با جلد کردن دفاتر درسی فرزندانشان، تصاویر روی جلد این دفاتر را بپوشانند که احتمالا مثل صفحه زیر جلد دفاتر، در ذهن دانش‌آموزان هنوز باربی لبخند می‌زند.

حکمت قاسم‌خانی – جام‌جم


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.