مشکلات صنعت طیور در مناطق جنوبی استان کرمان

مرتضی وزیری، رئیس اداره دامپزشکی شهرستان کهنوج در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به مشکلات صنعت طیور در این مناطق اظهار داشت: توجه به روند رشد جمعیتی در مناطق جنوب کرمان و افزایش مصرف مواد پروتئینی به ویژه گوشت سفید، نیازمند توجه به صنعت مرغداری و پرورش طیور در این مناطق مستعد است.

وی افزود: در شهرستان‌های جنوبی استان عمدتا طیور به صورت بومی نگهداری و پرورش می‌یابد.

وی خاطرنشان کرد: به دلیل پاسخگو نبودن بازار مصرف در این شهرستان‌ها عموما گوشت مرغ به صورت گرم و منجمد از مرکز استان و سایر استان‌های کشور تأمین می‌شود.

وزیری تصریح کرد: عدم وجود کشتارگاه طیور در کل منطقه، شرایط گرم اقلیمی، عدم توجه و فرهنگ‌سازی در این زمینه از عواملی است که موجب شده این صنعت با وجود نیاز فراوان رشدی نداشته باشد.

وی ابراز داشت: پیوسته تامین گوشت مرغ از فاصله‌های دور سایر استان‌ها و با ریسک‌پذیری بهداشتی زیاد به ویژه در عرضه مرغ گرم صورت پذیرد.

وزیری خاطرنشان کرد: در عملیات بازرسی بهداشتی مواد خام دامی ۶۳۹ مورد بازدید در سطح شهر و کشتارگاه صورت گرفته و ۴۲۰ کیلوگرم مواد خام غیر بهداشتی ضبط و معدوم شده است.

وی ابراز داشت: به منظور مبارزه با بیماری‌های مشترک و واگیر، واکسیناسیون تعداد پنج هزار و ۵۰۳ رأس گاو علیه بیماری شاربن علامتی را انجام داده‌ایم و ۱۵ هزار و ۲۰ رأس گاو، گوسفند و بز علیه بیماری مشترک تب مالت را واکسینه کرده‌ایم.

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان کهنوج همچنین از انجام تست سل و برسلوز ۴۰۵ رأس گاو در گاوداری‌های نیمه صنعتی شهرستان و از سمپاشی ۸۹۶ رأس دام و ۳۷ هزار و ۱۰۶ متر مربع جایگاه دامی برای مبارزه با انگل‌های خارجی خبر داد.

دام و طیور

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.