مشکلات نقدینگی و تامین منابع مالی ازجمله چالش های داروسازی کشور

مشکلات نقدینگی و تامین منابع مالی ازجمله چالش های داروسازی کشور

یک داروساز با بیان اینکه چالش های داروسازی به دو بخش داخلی و خارجی تقسیم می شود، گفت: مشکلات نقدینگی و تامین منابع مالی از جمله چالش های داخلی داروسازی هستند .

به گزارش دریچه خبر و به نقل ازممتازنیوز، دکتر سیامک افاضلی، داروساز  اظهار کرد : با توجه به سیاست های اعمال شده در نظام دارویی کشور ، تعداد شرکتهای داروسازی به صورت تصاعدی افزایش یافته و منجر به این شود که هیچ شرکت تولید کننده داخلی نتواند به عنوان عامل اصلی در بازار داخلی ایفای نقش نماید.

وی با بیان اینکه نظام دارویی هر کشور دارای زنجیره تامین است گفت: در این زنجیره هر گونه فشاری به یکی از حلقه ها وارد شود ،حلقه های دیگر نیز آسیب می بینند به طوری که اگر چالشی در داروخانه های کشور به وجود آید از طریق شرکتهای پخش به صنعت دارو منتقل خواهد شد .

این داروساز چالش های داروسازی کشور را چالش های داخلی و خارجی دانست و یادآور شد :چالش های داخلی عمدتا مشکلات نقدینگی ، مشکلات تامین منابع مالی، عدم تناسب بین هزینه های شرکت ها و قیمت دارو ، کاهش سود آوری صنعت دارو به دلیل رقابت های تنگاتنگ و نیز مشکلاتی که به واسطه عدم سرمایه گذاری در بحث تحقیق و توسعه بری این صنعت ایجاد شده هستند .

رئیس هیات مدیره شرکت داروسازی سها مشکلات خارجی حوزه داروسازی را دو مشکل تامین مواد اولیه و قیمت های بسیار بالا به دلیل شرایط تحریم  و تورم در صنعت داروسازی کشور و نیز اشکال در سیستم نقدینگی داروخانه ها عنوان کرد و افزود : این مشکلات به صنعت منتقل شده و صنعت را مجبور میکند برخلاف عرف رایج در فروش محصولات نسبت به مطالبات خود از داروخانه ها و پخش اقدام نمایند که سیستم معیوب گردش مالی شرکتها را در پی خواهد داشت .

وی در رابطه با راهکار برون رفت از این مشکلات را تدوین برنامه استراتژیک و همه جانبه برای کل زنجیره تامین دانست و ادامه داد : در این راستا پرداختن به مشکلات یک بخش نه تنها مسئله ای را حل نخواهد کرد ، بلکه باعث انتقال آن به سایر حلقه های زنجیره تامین می شود .

 *داروسازان شاغل ، تنها راه نجات صنعت داروسازی کشور

دکتر افاضلی یادآور شد : متاسفانه برخوردهای مقطعی و محدود فقط منجر به تشدید شرایط فعلی نظام دارویی شده که شایسه است با بهره مندی از دانش و تجربیات همه نخبگان دارویی کشور و استفاده از دانش مدیریتی موجود در کشور بتوانیم مشکلات پیش رو را حل نماییم که این مهم بر عهده داروسازان بوده و تا زمانی که انتظار حل مشکلات توسط دولت یا نهادهای دیگر را داشته باشیم به هیچ عنوان موفق به حذف مشکلات نخواهیم شد .

رئیس هیات مدیره شرکت داروسازی با تاکید به اینکه همکاران داروساز شاغل در بخش های مختلف نظام دارویی کشور تنها راه نجات صنعت دارو و پاسداشت زحمات همکارانی است که طی ۳۰سال گذشته باعث ایجاد آبرو و اعتبار بین المللی برای صنعت دارو و نظام دارویی کشور شده اند اظهار کرد : صنعت دارو در دنیا طی یک جریان سریع قرار گرفته که در آینده ای نه چندان دور شاهد تغییرات عمده در روشهای درمانی و دارویی خواهیم بود .

این داروساز ادامه داد : ایجاد دانش های جدید در حوزه های مهندسی ژنتیک ، بیوتکنولوژی و سایر علوم زیستی در زمینه نانوتکنولوژی و سیستم های دارو رسانی شرایط رقابتی را برای داروسازان سنتی سخت تر کرده و از سوی دیگر عدم تمایل به ایجاد تغییرات جدی در صنعت داروسازی شکاف بین استانداردهای تولید دارو و تکنولوژیک آینده کشورهای پیشرفته و ایران را شدیدتر و بیشتر نمودار می سازد که نیازمند حرکت جدی در زمینه مدیریت تکنولوژی در شرکت های داروسازی می باشد .

دکتر افاضلی در پایان خاطرنشان کرد : بنیان های اقتصادی لازم برای حرکت در مسیر تحقیق و توسعه با رویکرد ایجاد فناوری های نوین الزامی و نجات بخش صنعت دارویی کشور خواهد بود


DaricheKhabar.ir

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.