مشکل شاعران سپیدگوی، پیوند نداشتن با شعر کلاسیک است

۲۲ آبان ،

صطفی محدثی خراسانی در کارگاه “شعر آزاد و کلاسیک” دومین جشنواره انقلاب:

مصطفی محدثی خراسانی، شاعر در کارگاه تخصصی دومین جشنواره شعر انقلاب گفت: اگر شاعران سپیدگوی امروز با شعر کلاسیک ورزیده شوند به توفیق دست خواهند یافت.

به گزارش تفسیری باشگاه خبرنگاران به نقل از  پایگاه خبری حوزه هنری؛کارگاه “شعر آزاد و کلاسیک” دومین جشنواره شعر انقلاب صبح امروز با حضور علی داودی دبیر هنری این جشنواره و سه تن از داوران این جشنواره مصطفی محدثی خراسانی، مصطفی علیپور و علی محمد مودب و شرکت کنندگان در این جشنواره در سالن اوستای حوزه هنری برگزار شد.
مصطفی محدثی خراسانی داور بخش شعر کلاسیک دومین جشنواره شعر انقلاب در این کارگاه تخصصی، گفت: مواجهه با آثار ارزشمندی که از سوی شاعران عموما جوان کشور به این جشنواره رسیده بود سبب افتخار و امیدواری من شد.
محدثی خراسانی ادامه داد: ساعاتی را که به داوری این آثار گذراندم جزء بهترین اوقاتم در چند ماهه اخیر بود؛ بسیارزیبایی و ارجمندی اشعار شاعرانی که بسیار از آنها پیروزی انقلاب را درک نکردند و در دوران دفاع مقدس هم در سنینی بودند که ارتباط مستقیمی با آن برقرار نکردند اما توانسته بودند به خوبی ارزش ها و مبانی انقلاب را در شعرشان جلوه گر کنند، برایم لذت بخش و مایه افتخار و مباهات بود.
وی با بیان اینکه دومین جشنواره شعر انقلاب در دو بخش شعر کلاسیک و قالب های امروزی آثاری را دریافت کرد، افزود: اگر بخواهیم یک ارزیابی کلی از شعر جوان امروز داشته باشیم ملاحظه می کنیم که در شعر کلاسیک آثار برجسته و درخشانی تولید می گردد که می توانند در آینده برگ هایی بر دفتر ادبیات و شعر فارسی باشند؛ اما در شعر با قالب های امروزی کمتر می توان چنین آثاری را سراغ گرفت.
داور بخش کلاسیک دومین جشنواره شعر انقلاب افزود: باید بررسی کرد که سیر و سلوک شاعران موفق در قالب های امروزی چه در قالب نیمایی و چه در قالب سپید چگونه بوده است و امروز جوانان ما چگونه سیر و سلوکی در شعر سپید دارند که آن توفیق دست نمی دهد.
محدثی یکی از راهکارهای رفع مشکل مذکور را آغاز کردن و ورزیده شدن شاعران با قالب های کلاسیک دانست و خاطرنشان کرد: شاید لازم است شاعران جوان پیش از پرداختن به قالب های امروزی با شعر کلاسیک آغاز کنند و واژگان و ذهنشان در این قالب ورزیده شود و هنگامی که مهندسی شعری شان در قالب کلاسیک شکل گرفت به سراغ قالب های امروزی یا سپید بروند.
وی گفت: این موضوع مهمی است که چرا با وجود پیشینه و تجربه خوبی که شعر امروزی و سپید در دهه های قبل داشته است اما جوانان ما نتوانسته اند در این قالب ها توفقی داشته باشند.
این شاعر شناخته شده در ادامه اظهار کرد: اگر قیصر امین پور، سید حسن حسینی و علی موسوی گرمارودی را از سرامدان شعر نیمایی و سپید انقلاب بدانیم متوجه خواهیم شد که یکی از دلایل توفیق آن ها ارتباط تنگاتنگی است که این شاعران قالب های کهن و شعر کلاسیک داشته اند و من تصور می کنم اگر شاعران سپید گوی هم بتوانند در زمینه شعر کهن و کلاسیک خود را ورزیده کنند تا حدود بسیاری مشکلاتی که در زمینه قالب های امروز دارند حل خواهد شد.
محدثی خراسانی در پایان گفت: شاعران جوان ما نباید پیوند خود را با میراث کهن ادبیات و شعر فارسی از بین ببرند زیرا به گمان من موفقیت در قالب های شعری امروزی به این پیوند منوط و مربوط است./ص


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.