مشمولان بیمه، مالکان حرف و مشاغل آزاد چه کسانی می باشند؟

۲۸ آبان ،

IMAGE634803781688349609.jpg

صاحبان حرف و مشاغل آزاد از آن دسته اشخاصی می باشند که همواره در خصوص نحوه پوشش بیمه‌ای خود بر اساس قوانین سازمان تامین اجتماعی سوالاتی دارند که در توضیح چگونگی و شرایط بیمه شدن آنها در ابتدا باید گفت که مالکان حرف و مشاغل آزاد به اشخاصی اطلاق می‌شود که برای انجام حرفه و شغل مورد نظر، با داشتن کارگر و یا خود به تنهایی بکار اشتغال داشته و مشمول مقررات حمایتی خاص نباشند و می‌توانند با اظهار شغل مورد ادعا مشمول مقررات بیمه مالکان حرف و مشاغل آزاد قرار گیرند.

به گزارش تفسیری خبرنگار «اجتماعی» ایسنا، درباره این که مشمولان بیمه مالکان حرف و مشاغل آزاد چه کسانی می باشند؟ باید توضیح داد که کلیه مشاغلی که تا کنون بیمه نشده‌اند، مشمول مقررات بیمه مالکان حرف و مشاغل آزاد شناخته می‌شوند، حداکثر شرط سنی جهت پذیرش درخواست و انعقاد قرارداد بیمه مالکان حرف و مشاغل آزاد، برای مردان ۵۰ سال و برای زنان ۴۵ سال تمام می‌باشد و چنانچه سن متقاضی در تاریخ ارائه تقاضا بیش از سنین مذکور باشد، باید ۲ برابر مازاد سنی مقرر حاوی سابقه پرداخت حق بیمه نزد سازمان تامین اجتماعی باشند.

و اما در صورتی که متقاضی فاقد سابقه پرداخت پیشی نزد سازمان تامین اجتماعی باشد، ‌می‌تواند بین حداقل و حداکثر دستمزد، مبنای پرداخت حق بیمه خود را انتخاب کند و چنانچه ۳۶۰ روز یا بیشتر سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشد،‌ میانگین آخرین ۳۶۰ روز فرد به عنوان دستمزد مبنای پرداخت حق بیمه قرار می‌گیرد که در این صورت بیمه شده مخیر است بین حداقل دستمزد تا میانگین دستمزد آخرین ۳۶۰ روز، به علاوه ۱۰ درصد بیشتر، دستمزد مورد نظر خود را انتخاب کند و در صورت تمایل می‌تواند هر ۲ سال یکبار به میزان ۱۰ درصد مبنای پرداخت حق بیمه خود را افزایش دهد.

نرخ پرداخت حق بیمه در بیمه مالکان حرف و مشاغل آزاد چگونه تعیین می‌شود؟‌

نرخ پرداخت حق بیمه و تعهدات قانونی برای بیمه شدگان مالکان حرف و مشاغل آزاد به شرح ذیل است:

۱- بیمه بازنشستگی و فوت بعد از بازنشستگی با نرخ ۱۴ درصد که ۱۲ درصد این میزان سهم بیمه شده و ۲ درصد آن نیز کمک دولت است.

۲- بیمه بازنشستگی و فوت پیش و بعد از بازنشستگی با نرخ ۱۶ درصد که ۱۴ درصد این میزان سهم بیمه شده و ۲ درصد آن نیز کمک دولت می‌باشد.

۳- بیمه بازنشستگی،‌ فوت و از کار افتادگی کلی با نرخ ۲۰ درصد که ۱۸ درصد این میزان سهم بیمه شده و ۲ درصد آن نیز کمک دولت می‌باشد.

همچنین متقاضی و اشخاص تحت تکفل قانونی آنان، با پرداخت حق سرانه درمان به ازای هر فرد می‌توانند دفترچه درمانی دریافت کرده و از تمامی امکانات مراکز درمانی ملکی سازمان تامین اجتماعی در سراسر کشور و نیز امکانات مراکز تشخیصی،‌ درمانی و دارویی طرف قرارداد سازمان استفاده کنند.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.