مشکلات اخیر سینما مربوط به خلاءهای قانونی و اختلافات است/ «نقشه مهندسی فرهنگی» مانع حرکت‌های فردی می‌شود

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی:

سینماپرس- گروه سینما/ سید مرتضی حسینی معتقد است: بخشی از مشکلات اخیر در حوزه اکران خلاء های قانونی بازمی گردد و بخشی هم از اختلافات شخصی نشات می گیرد که در کار اجرایی دخیل می شود.

سید مرتضی حسینی؛عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در گفت و گو با خبرنگار سینماپرس با بیان این مطلب افزود: سینما یکی از هنرهای امروز است و این هنر بیشترین نقش را در مسائل تربیتی، اجتماعی و سیاسی دارد. بر همین اساس قرار است در کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی مهندسی واحدی برای تربیت هنرمندانی که در این عرصه فعالیت می کنند و بهبود اوضاع سینما طراحی شود.

وی ادامه داد: متاسفانه در سینما بسیاری از افراد بیشتر به دنبال کسب منابع مالی هستند تا برطرف کردن معضلات جامعه و این که سینما چه نقش و تاثیری بر مردم دارد برای شان مهم نیست. در بسیاری از مواقع فیلم هایی که درآمد خوبی در خارج از کشور دارند و مورد حمایت کشورهای خارجی قرار می گیرند از هنرمندان و فیلم هایی که ناهنجاری ایجاد می کنند تقدیر می کنند و این فیلم ها را می پسندند.

با فکرهای جزیره‌ای نمی‌توان سینما را اداره کرد

حسینی با تأکید بر این نکته که اگر سازمان فرهنگی و هنری، وزارت ارشاد و نهادهای دیگر سینمایی فکر و اندیشه داشته باشند تأثیرات خوبی بر جامعه خواهند داشت، تصریح کرد: با فکرهای جزیره ای و با تغییر مدیران و بدون برنامه نمی توان سینما را مدیریت کرد.

وی در توضیح نقشه مهندسی فرهنگی گفت: بحثی در کمیسیون فرهنگی از سوی شورای انقلاب فرهنگی مطرح شده بود که در آن برنامه ریزی هایی برای فرهنگ انجام شده اما قانونی نشده بود که این طرح تحت عنوان «نقشه مهندسی فرهنگی» در کمیسیون در حال بررسی است و اگر این طرح قانونی شود دیگر فردی نمی تواند در دیدگاه ها تغییری ایجاد کند و نوعی یکپارچگی ایجاد می شود.

تأیید آئین نامه داخلی ارشاد در مجلس و ضمانت اجرایی آن

وی در پاسخ به این پرسش که آیا آیین نامه داخلی وزارت ارشاد قانونی است، تصریح کرد: طبق قوانین مجلس رئیس جمهور و هیئت دولت می توانند با تایید برخی آئین نامه های مصوب و صلاح جامعه بخشی از امور را در اختیار وزارت خانه ها و زیرمجموعه های آن ها قرار دهند. در مورد آیین نامه های وزارت ارشاد اطلاعی ندارم که به تأیید هیات دولت رسیده است یا خیر؟

حسینی در پاسخ به این پرسش که آیا نهادهای مختلف می توانند در امور وزارت ارشاد دخالت کنند یا به صورت مستقل عمل کنند، خاطرنشان کرد: وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی هم در بسیاری از موارد ناهنجاری هایی دارد و قرار نیست همه از اشتباهات یک وزارت خانه پیروی کنند بلکه براساس امر به معروف و نهی از منکر اگر در تصمیم گیری نهادی اشتباه و یا خلاف دین و شریعت عمل کرد باقی نهادها می توانند در این زمینه تذکر دهند.

وی با پذیرش وجود خلاء هایی در قانون اساسی در مورد سینما اظهار کرد: بخشی از مشکلات اخیر به این خلاء های قانونی بازمی گردد و بخشی هم از اختلافات شخصی نشات می گیرد که در کار اجرایی دخیل می شود. امیدوارم حب و بغض ها شخصی نباشد و خلاءهای قانونی با اصلاحاتی برطرف شوند.

این عضو کمیسیون فرهنگی در پاسخ به این پرسش که آیا از سوی این کمیسیون جلسه ای برای حل اختلافات میان وزارت ارشاد و حوزه هنری تشکیل خواهد شد، گفت: ان شاء الله جلسه ای خواهیم داشت.

انتهای پیام/ف/ن.ف

انتهای خبر / خبرگزاری سینمای ایران/ کد خبر ۳۵۱۹۸


خبرگزاری سینمای ایران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.