مشکلات اصلی محیط زیست کارگاههای کوچک بی‌مجوز زیرزمینی است

به گزارش خبرنگار مهر، رسول علی اشرفی پور روز دوشنبه در جمع خبرنگاران در مراسم افتتاح سیستم آنلاین تصفیه فاضلاب واحد صنعتی بهشهر گفت: کارخانه سیمان در مشیریه منطقه ۱۵ تهران از جمله کارخانه هایی است که دارای آلایندگی هوا است و اخطاریه هایی را در این خصوص دریافت کرده که منجر به اصلاح بعضی از فازهای این کارخانه شده و در آنها فیلترهای جدید نصب شده است.

به گفته وی، جهت اصلاح و بازسازی فازهای مختلف فیلتراسیون کارخانه های سیمان علاوه بر پیگیریهای اداره کل محیط زیست استان تهران اداره کل صنعت و معدن و تجارت استان نیز بایستی همکاری کند تا گرد و غبار ناشی از این کارخانجات را بتوان در سطح استان تهران کاهش دهد.

وی با بیان اینکه وضعیت کارخانجات صنعتی در استان تهران نسبت به حدود ۱۰ سال گذشته در خصوص مسائل زیست محیطی تغییرات قابل ملاحظه ای داشته افزود: اما هنوز کارهای به زمین مانده زیادی داریم.

مدیرکل محیط زیست استان تهران در پاسخ به یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه در سطح استان چه تعداد از واحدهای صنعتی مجهز به سیستم تصفیه فاضلاب است گفت: از آنجا واحدهای صنعتی بسیار زیاد و متنوع ی در سطح استان تهران وجود دارد آمار دقیقی مبنی بر اینکه  چه تعداد این واحدها سیستم تصفیه فاضلاب ندارند وجود ندارد و تنها آمارهای پراکنده داریم.

وی با اشاره به اینکه تعداد آزمایشگاههای معتمد برای پایش های زیست محیطی واحدهای صنعتی سال  ۸۹ ، ۴۸ واحد بود تصریح کرد: در حال حاضر ۷۵ آزمایشگاه معتمد محیط زیست وجود دارد و تصمیم داریم که این ازمایشگاهها را سال به سال افزایش دهیم.

مدیرکل محیط زیست استان تهران افزود: واحدهای صنعتی بزرگ در خصوص مسائل زیست محیطی آنچنان مشکل ندارند و مشکلات اصلی محیط زیست را کارگاههای کوچک آبکاری ، ریخته گری، ذوب فلزات و ضایعات سوزی ایجاد می کنند که مجوز ندارند و درهر مکانی که با آنها برخورد می شود مدتی بعد به صورت زیر زمینی در مکانی دیگر دایر می شوند.

به گفته علی اشرفی پور، قرار است تجمیع این کارگاهها در مجتمع های صنعتی در کمیسیون اقتصادی استان بررسی شود.

وی با اشاره به بارشهای هفته گذشته در تهران و روان آبی که مشکلات زیادی در سطح شهر ایجاد کرد گفت: شدت این بارشها به هیچ عنوان قابل مقایسه با سیلهای گذشته نیست اما به دلیل بی توجهی به اکوسیستم های طبیعی از جمله رود دره ها که نقش کلیدی در هدایت روان آبهای سطح دارند مشکلات بسیار جدی در پایتخت ایجاد شد.

مدیرکل محیط زیست استان تهران با اشاره به اینکه در حال حاضر ۸٫۵ میلیون نفر در شهر تهران و ۱۳ میلیون در استان تهران زندگی می کنند مسلما مدیریت و اجرای تمام تکالیف محیط زیستی ضرورت دارد و اگر چه به صفر رسیدن معضلات زیست محیطی نیازمند زمان است اما باید در چارچوب قوانین و ضوابط تا جایی که می شود این چالش ها کنترل شود.

علی اشرفی پور با اشاره به اینکه در گذشته رود دره کن و نهر فیروزآباد نه تنها باعث تلطیف آب و هوا می شدند بلکه نقش بسیار مهمی بر کشاورزی پایدار داشتند گفت اما امروز به دلیل آلودگی همین نهرها و تخریب رود دره ها نگران کشاورزی در شهرری و جنوب تهران که قطب کشاورزی استان هستند، هستیم.

MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.