مشکلات اورژانس در بافت فرسوده قم/ وقت تنگ و کوچه‌های باریک‌تر

به گزارش خبرنگار مهر، خانمی‌پشت گوشی گریه کنان می‌گوید: آقا شما را به خدا به دادم برسید. بچه‌ام از بالای دیوار افتاده. رنگش سیاه شده، داره می‌میره.

گروه‌های امدادی به سرعت آماده می‌شوند و به کوچه محل حادثه می‌رسند.

ماشین‌ها در کوچه‌ای باریک پارک کرده‌اند یکی از امدادگران زنگ خانه‌ها را می‌زند، در را می‌کوبد اما کسی در را باز نمی‌کند. خانه بعدی، نمی‌داند صاحب ماشین کیست، مجبور می‌شوند با برانکارد بروند. کوچه به قدری در هم تنیده که سر پیچ دوم برانکارد هم داخل نمی‌رود. دو امدادگر مسیر ۲۰۰ متری را می‌دوند، عرق ریزان به خانه می‌رسند.

مادر گریه کنان و بر سر زنان می‌گوید عجله کنید چرا این قدر دیر رسیدید. اقدامات اولیه را انجام می‌دهند و بچه را در آغوش می‌گیرند تا به برانکارد برسند مشکلات آمدن دوباره تکرار می‌شود و مسیر پنج دقیقه‌ای تا رسیدن به بیمارستان ۱۰ دقیقه زمان می‌برد و تا رسیدن به اورژانس بیمارستان نفس‌ها یکی یکی به اتمام می‌رسد.

پزشک اورژانس در این خصوص گفت که کودک تنها به دو دقیقه زمان برای زنده ماندن نیاز داشت.

در بافت گسترده فرسوده قم هر روز و هر ساعت می‌تواند حادثه دردناکی بیفتد.

خبرنگار مهر موضوع را با رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی قم مطرح کرده ست.

مشکل حرکت آمبولانس در بافت فرسوده

محمد جواد باقری در پاسخ این سئوال که مشکل شما در بافت فرسوده به چه صورت است، گفت: معابر کم عرض و بافت قدیمی شهر مشکل ساز است آمبولانس‌های اورژانس در بافت فرسوده نمی‌توانند درست خدمات رسانی کنند.

وی افزود: بافت فرسوده باعث افزایش زمان رسیدن اورژانس به محل می‌شود و مهم‌ترین شاخص در کار ما زمان است که با این شرایط نمی‌توان آن را حفظ کرد و در انجام رسالت خود با مشکل مواجه می‌شویم که پارک نا بجا و زیکزاکی خودروها هم به این مشکل افزوده است.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی قم در پاسخ این سئوال که چقدر اتفاق افتاده که همکاران شما به سرعت به محل حادثه رسیده‌اند اما به علت قرار داشتن محل، در بافت فرسوده و مشکلات رسیدن به آن جا شخص فوت کند، اظهار داشت: این اجتناب ناپذیر است که دیر رسیدن به علت بافت فرسوده یا نحوه انتقال بدون برانکارد سبب می‌شود بیماران بد حال فوت کنند یا صدمات جبران ناپذیری را متحمل شوند.

آماده سازی دو دستگاه موتورلانس برای حضور در بافت فرسوده

وی آماده سازی دو دستگاه موتورلانس(موتور تجهیز شده) برای حضور در بافت فرسوده را از اقدامات این مرکز برای مقابله با این مشکل عنوان کرد و گفت: راهکار ما برای کوتاه مدت است که مجوزها و اعتبار آن آماده است و ظرف دو ماه آینده ۱۰ دستگاه دیگر خریداری می‌شود که قدرت مانور بیشتری برای سریع‌تر رسیدن به محل حادثه در بافت‌های فرسوده دارد.

باقری در پاسخ این سئوال که راهکار بلند مدت شما چیست، اظهار داشت: طرح‌های اساسی برای بافت‌های فرسوده این مشکل را حل می‌کند.

مشکل کمبود پارکینگ در قم

به گزارش مهر، به علت کمبود پارکینگ در قم مردم ناچار هستند در کوچه‌ها و خیابان‌ها پارک کنند و فرهنگ سازی در خصوص استفاده از حمل و نقل عمومی و خدمات رسانی در این حوزه ضعیف به نظر می‌رسد که برای مردم و به ویژه ماشین‌های امدادی مشکل آفرین شده است.

علی عباسی، مسئول منطقه دو اورژانس ۱۱۵ قم نیز در پاسخ این سئوال که تا حالا پیش آمده به خاطر بافت فرسوده دیر به محل برسید و شخص فوت کند، اظهار داشت: ما کمتر از ۶ دقیقه به محل حادثه می‌رسیم اما در موارد کمی به دلیل صعب العبور بودن، مصدوم یا بیمار فوت کرده است.

وی در ادامه به ذکر خاطره‌ای در این خصوص پرداخت و گفت: چندی قبل به ما اطلاع دادند که خانمی لقمه در گلویش گیرکرده است ما به محض رسیدن، غذا را خارج کردیم اما به خاطر کوچه‌های باریک نشد با ماشین به آن جا برویم و با برانکارد رفتیم اما این فرد در بیمارستان بر اثر مرگ مغزی فوت کرد و شاید اگر آسان‌تر به محل می‌رسیدیم یا مسیرها نزدیک‌تر بود و ایستگاه‌ها بیشتر، این اتفاق نمی‌افتاد.

مسئول منطقه دو اورژانس ۱۱۵ قم ادامه داد: در یک مورد دیگر در یکی از کوچه‌هایی که در بافت فرسوده قرار داشت، سقف مسجد ریخته بود و هفت کارگر آن جا زیرآوار مانده بودند. با سه آمبولانس رفتیم اما هیچ یک نتوانستیم نزدیک برویم.

وی افزود: موقعیت مسجد به نحوی بود که خودمان هم نمی‌توانستیم وسایل را آن جا ببریم و همگی ماشین‌ها را پارک کردیم و هفت نفر را کول کردیم و برخی را با پتو بردیم خوشبختانه با این اقدام و زود رسیدن منجر به فوت نشد.

عباسی ادامه داد: در این حادثه یکی از کارگران پایش کوتاه شد و دیگری از کمر به پایین دچار معلولیت شد که به عنوان حادثه‌ای تلخ در ذهنمان ثبت شده است.

مناطق شاه قلندر و میرزای قمی پر مشکل ترین مناطق

وی مناطق شاه قلندر و میرزای قمی در بازار کهنه را صعب العبورترین منطقه‌ واقع شده در بافت فرسوده برای امدادرسانی عنوان کرد و گفت: باید اطلاع رسانی بیشتر صورت گیرد تا مردم از تسهیلات بافت فرسوده استفاده کنند و بدانند که عقب نشینی منازل مسکونی به نفع خودشان است.

وحید مهریزی یکی دیگر از تکنسین‌های فوریت‌های پزشکی اورژانس ۱۱۵ در این خصوص گفت: در برف و یخبندان چند سال پیش خانمی‌۶۰ ساله که شرایط جسمی بدی داشت و برانکارد هم در کوچه شان نمی‌رفت و کوچه‌ها همه یخ زده و لیز بود، مردم هم برف‌ها را به کوچه ریخته بودند ماشین که داخل کوچه‌ای طولانی نمی‌رفت، در حین بردن برانکارد همکارم نقش بر زمین شد مجبور شدیم خانم را کول کردیم به خاطر این موانع رسیدن به بیمارستان طول کشید و خانم هم بعد از ۲ یا سه روز فوت کرد.

هر ثانیه در کار ما حیاتی است

وی افزود: هر ثانیه در کار ما حیاتی است و زمان حرف اول را می‌زند مردم ساکن در بافت فرسوده باید به فکر خود باشند زیرا اگر راه باز بود و با آمبولانس می‌رفتیم یا حتی راه برای بردن برانکارد باز بود شاید این اتفاق نمی‌افتاد.

این تکنسین فوریت‌های پزشکی در پاسخ این سئوال که اگر وضعیت بحرانی پیش آید در بافت فرسوده امدادرسانی و خرابی‌ها به چه شکل است، اظهار داشت: اگر قرار باشد قسمتی از یک خانه خراب شود در بافت فرسوده چند خانه با هم ویران می‌شود.

وی ادامه داد: ما در برخی مناطق قم، در پیچ‌های باریک کوچه‌ها دو نفری برانکارد را بلند می‌کنیم و وقتی برانکارد هم داخل نشود با پتو شخص را می‌بریم و پتو هم مواظبت بیشتری می‌خواهد زیرا به دلیل وضعیت ارتجاعی که دارد در برخی موارد باعث شکستگی ستون فقرات می‌شود که ممکن است سبب قطع نخاع یا مرگ بیمار شود.

مهریزی در پایان اظهار داشت: پارک ماشین‌ها از معضلات اساسی کار ما است، برخی مردم نیز آگاهی کافی ندارند و هر جایی که نزدیک‌تر به محل کارشان باشد و حتی تابلوی توقف ممنوع نصب شده، پارک می‌کنند و نمی‌دانند شاید به ضررشان باشد.

……………………………….

گزارش: فاطمه محمدی

MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.