مشکلات بینایی درمیانسالی

۱۶م اسفند ،
ممتاز نیوز : یکی از علایم پیری بروز مشکل بینایی است. بنابراین تا زمانی که این تغییر روند کندی دارد به فکر پیشگیری از مشکلات بینایی باشید. در این زمینه پیشنهاد می کنیم علایم شایع بیماری های چشمی را که در میانسالی آشکار می گردد بشناسید.

به گزارش ممتاز نیوز به نقل از خراسان ؛  در این مطلب  به چند علامت خطر مربوط به ناراحتی چشمی و راه حل آن اشاره شده است.

۱- حدود ۴۰ سالگی مجبورید کتاب یا روزنامه ها را کمی دورتر نگه دارید تا بتوانید آن را مطالعه کنید

علت؛ پیرچشمی یا ناتوانی در دید نزدیک

پیرچشمی یکی از شایع ترین مشکلات بینایی در میانسالی است. با بالا رفتن سن، انعطاف پذیری عدسی چشم کاهش می یابد؛ بنابراین از وضوح بینایی شما کاسته می  شود؛

راه حل: اگر در خواندن کتاب با مشکل مواجهید، برای معاینه کامل چشم به متخصص مراجعه کنید. احتمالاً پزشک عینک مطالعه تجویز می کند. این عینک برای مطالعه مفید است. اگر در دید نزدیک و دور با مشکل روبه رو میباشید به عینک دو کانونه نیاز دارید. این عینک برای اشخاصی که مشکل نزدیک بینی و پیرچشمی دارند مفید است.

۲ -دنیا چه از نزدیک چه دور تیره و تار است

علت: آستیگماتیسم؛ یعنی قرنیه قادر به تمرکز کردن نیست.

*راه حل: به پزشک مراجعه کنید. آستیگماتیسم را می توان با عینک یا لنز برطرف کرد.

۳ – خشکی چشم

*علت: سندروم خشکی چشم: با افزایش سن، چشم به طور طبیعی اشک کمتری تولید می کند. انجام عمل لیزر یا استفاده از لنز، این مشکل را بیشتر می کند.

راه حل: چشم به رطوبت کافی نیاز دارد تا بتواند سالم بماند. تولید ناکافی اشک به بینایی لطمه وارد می کند. اگر دچار خشکی چشم شده اید از قطره های چشمی استفاده کنید تا رطوبت را به چشمتان باز گرداند. برای رفع خشکی حاد چشم، باید از قطره چشم تجویز شده استفاده کرد و در بعضی موارد جراحی مجرای اشک ضرورت پیدا می کند.

۴ -دید چشم به طور روزانه متغیر است

نوسان قند خون ممکن است سبب این مشکل شود. در طول زمان قند خون بالای کنترل نشده به رگ های حساس چشم آسیب می رساند. از این رگ های آسیب دیده، خون نشت می کند و روی بینایی تاثیر می گذارد.

راه حل: برای معاینه به چشم پزشک مراجعه کنید. کنترل قند خون بالا از رتینوپاتی دیابتی و نابینایی پیشگیری می کند. اگر آسیب جدی به رگ های خون وارد شود، بیمار به جراحی نیاز پیدا می کند.

۵ -دید شما مشکل ندارد اما بالای ۶۰ سال دارید و در خانواده سابقه آب سیاه وجود دارد

آب سیاه، بیماری چشمی است که به عصب بینایی آسیب می رساند. مشکل این جاست که آب سیاه هیچ علامتی ندارد و بسیاری از اشخاص هنگامی متوجه این بیماری شان می شوند که دید خود را از دست داده اند.

راه حل: به طور مرتب و قبل از ایجاد مشکل برای آزمایش فشار چشم به پزشک مراجعه کنید. با تشخیص دادن آب سیاه، پزشک دارو یا جراحی را تجویز خواهد کرد تا بیمار دید خود را از دست ندهد.

۶ -حساسیت به نور

*مشکل: آب مروارید: کدر شدن عدسی چشم با بالا رفتن سن شایع تر می گردد. آب مروارید، سبب حساسیت چشم به نور می گردد.

*راه حل: تا زمانی که مشکل بینایی شما حاد نشده است می توانید با افزایش دادن نور خانه یا تغییر دادن شماره عینک، دید بهتری داشته باشید. اما هنگامی که بینایی شما مشکل پیدا کرد با پزشک دربارهٔ استفاده از لنز مصنوعی مشورت کنید.

۷ -سردرد شدید که با اختلال دید و تابش نور آغاز می گردد

علت: سردردهای میگرنی

میگرن علاوه بر ایجاد سردرد روی بینایی نیز تاثیر می گذارد. در بعضی انواع میگرن، احتمال نابینایی به مدت کوتاهی وجود دارد.

*راه حل: اگر این مشکل به تازگی اتفاق افتاده بهتر است بلافاصله به پزشک مراجعه کنید. اگر پزشک این حالت را میگرن تشخیص داد، برای کاهش آن از مصرف نوشیدنی حاوی کافئین و مواد غذایی که این حالت را تشدید می کند، اجتناب کنید.

۸ -معاینه چشم- کی به آن نیاز دارید؟

از ۴۰ سالگی که معمولاً برای اولین بار مشکل چشم آغاز می گردد، لازم است به طور منظم به متخصص مراجعه کنید. حداقل هر ۲ سال یک بار به اپتومتریست مراجعه کنید. در صورت داشتن فشار خون بالا یا دیابت، تعداد دفعات معاینه باید افزایش پیدا کند. با این کار پزشک می تواند سلامت چشم شما را کنترل کند و قبل از هر نوع تهدیدی مشکل را شناسایی کند.

منبع: ممتاز نیوز
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.