مشکلات تولید را فوری و فوتی حل کنید/رکود در تولید کشور از دغدغه‌های نمایندگان است

گردآوری شده توسط گروه سیاسی ممتاز نیوز:

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در پی ارائه گزارش وزیر صنعت، معدن و تجارت در مورد اقتصاد مقاومتی گفت: چند نکته در این مورد ضروری است که باید مورد توجه قرار گیرد.
 
وی افزود: نکته نخست اینکه اهداف کمی را مشخص کردید تا در یک بازه زمانی ۴ ساله انجام دهید کار درستی است و امیدواریم با داشتن راهبرد روشن در صنعت اهداف کمی را معنا کنید و درخواست‌هایی که از مجلس داشته باشید ما کمک می‌کنیم.
 
وی تصریح کرد: شنیدیم کتاب صادرات و واردات را در اسفند ماه تدوین کردید که می‌تواند راهنمای بخش تولیدی باشد و کار درستی است و امیدواریم مبنای خوبی برای فعالیت‌های تولیدی باشد.
 
لاریجانی تصریح کرد: در مورد اصلاح قوانین فرمودید تعاملاتی داشتید و کار کردید، درخواست کردید بعضی قوانینی که در شرایط فعلی برای اقتصاد مقاومتی مناسب می‌دانید نسخ شود، یا بعضی از قوانینی که باید تغییر پیدا کند را مدون کردید، ما منتظریم هر چه زودتر این‌ها را به مجلس بدهید تا ما در اولین فرصت این را تصویب کنیم تا راه برای تولید کشور باز شود.
 
وی گفت: یکی از دغدغه‌های نمایندگان همین مسئله رکورد در تولید کشور است که عمدتا در صنعت و معدن است؛ لذا در این بخش هم، از زحمات شما تشکر می‌کنیم و امیدواریم هر چه سریعتر به مجلس بدهید تا در این راه کمکتان کنیم.  
 
رئیس مجلس اظهار داشت: قطعا در این اصلاح قوانین توجه به بالا بردن بهره‌وری و همچنین توسعه صادرات و تقویت تحقیق و توسعه از مسائل مهم صنعتی ماست.
 
وی ادامه داد: مسئله دیگر سرمایه در گردش کارخانجات است که من از فرمایشات شما این طور استنباط کردم که شما درد را در این زمینه خوب تشخیص دادید و استمداد می‌کنید که سایر دوستانتان در دولت به شما مدد برسانند؛ به هر حال این یک مسئله‌ای است که انتظار ما این است که جنابعالی به عنوان وزیر صنعت و معدن، دولت را مجاب کنید که اگر لازم است سرمایه بانک‌ها افزایش پیدا کند، اگر خودتان می‌توانید این کار را انجام دهید، بسم‌الله و اگر برای تامین سرمایه به کمک مجلس نیاز دارید لایحه‌تان ارائه دهید.
 
رئیس مجلس تصریح کرد: یک پیشنهادی هم دوستان ارائه کرده بودند که از طریق سهم دولت در سهام عدالت که چیزی حدود بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان است، بتوانند برای تأمین سرمایه بانک‌ها، به هر طریقی استفاده کنند. 
 
وی ادامه داد: مسئله سرمایه در گردش بنگاه‌های اقتصادی در شرایط فعلی چیز ساده‌ای نیست، اگر شما می‌خواهید تجهیزاتی که با ارز زیاد ،روی زمین مانده و آب و برق و گاز و اینها هم در اختیارش قرار گرفته، بتواند با ظرفیت کامل کار کند، که عقلایی هم هست باید سرمایه آن‌ها هم تامین شود.
 
لاریجانی افزود: در زمینه معوقات بانکی شما فرمودید بررسی کردید بین ۱۵ تا ۲۰ درصد مربوط به تولید است اگر این طور است ضوابط و مقررات مزاحم را بردارید؛ قانون هم به شما اجازه داده که این‌ها را تقسیط کنید و بخشودگی داشته باشید، لذا این مشکلات فوری و فوتی را حل کنید.  
 
رئیس مجلس تصریح کرد: ما تلقی‌مان این است که شما ان‌شالله در یک فاصله زمانی کوتاه این‌ها را حل می‌کنید و یک گزارش خشنود کننده به مجلس می‌دهید چون یکی از معضلاتی است که سد راه رونق تولید است.  
 
وی گفت: نکته دیگر در مورد سهم دولت در مورد معادن که ۶۵ درصد است و درست فرمودید که باید برای تسهیل شرایط معدن مصرف شود این که در این زمینه قانون وجود دارد گاهی در بودجه شما این را ۲۰درصد می‌کنید خودتان را محروم می‌کنید در موقع تنظیم بودجه نگذارید این مشکلات به وجود آید اگر لازم است باز هم اصلاحیه به مجلس بدهید.
 
رئیس مجلس تصریح کرد: از این مصاحبه شما قدری نگران شدم در مورد هدفمندی یارانه‌ها که گفتید سهمی به تولید داده نمی‌شود انتظار ما این است که شما قانون را رعایت کنید قانون هدفمندی یارانه‌ها سهمی از آن مربوط به تولید است حالا اعم از کشاورزی و صنعت. این هم در شرایطی که اولویت دولت خارج کردن کشور از رکورد است، باید سهمی از تولید داشته باشد و گرنه همان چرخه باطل و غلط گذشته تکرار خواهد شد، لذا شما فعال باشید و اصرار کنید تا دولت هم قانون را در این زمینه اجرا کند.  
 
وی تصریح کرد: از آن جایی که ما شما را در زمینه صنعت حکیم می‌دانیم و سابقه طولانی در این زمینه دارید انتظار ما این است که مشکلاتی که امروز مطرح شده و دغدغه عموم نمایندگان نیز است ان شالله با قدرت و جدیت رفع شود و گزارش بعدی شما شامل این باشد که این مشکلات مرتفع شده و شاهد رونق در بازار کسب و کار در حوزه تولید صنعت و معدن باشیم.
 
لاریجانی  در پایان خاطر نشان کرد: هم چنین آن تاکیدی که در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی هم در مورد واردات بی‌رویه شده به خصوص در شرایط فعلی مورد توجه قرار گیرد. 
انتهای پیام


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.