مشکل اصلی بازار تخم مرغ کجاست؟

عضو اتاق بازرگان تهران می‌گوید بر خلاف برخی دیدگاه‌ها، مشکلات بازار تخم مرغ چندان پیچیده نیست و فقط به تصمیم درست دولت احتیاج دارد.

مهدی معصومی اصفهانی در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: این که ما در رابطه با مشکلات صنعت مرغداری و تولید تخم مرغ سخنرانی‌های طولانی کنیم و وعده اصلاح بدهیم نشان از آن دارد که ما شناخت درستی از این بازار نداریم. این حوزه با یک منطق بسیار ساده عمل می‌کند، اگر مواد اولیه لازم تامین شود، تولید صورت خواهد گرفت و اگر تامین نشود، تولید انجام نمی‌شود. تمام بحث به همین سادگی قابل جمع بندی است.

وی با بیان اینکه فعالان صنعت مرغ اساسا در تصمیمات نقش و سهمی ندارند، بیان کرد: در ایران میزان تولید را وزارت جهاد کشاورزی مشخص می‌کند، قیمت گذاری و نظارت در اختیار وزارت صمت است و ارز را نیز بانک مرکزی تامین می‌کند. اگر ما می‌بینیم که نظم بازار بر هم ریخته یا قیمت‌ها تغییرات داشته‌اند ارتباطی با مرغداری که در یک روستا تولید محصول می‌کند ندارد، بلکه اشکال در حوزه تصمیم گیری بوده است.

این فعال صنعت مرغ و تخم مرغ با بیان اینکه در ایران بخش قابل توجهی از مواد اولیه حوزه مرغداری وارداتی است، بیان کرد: وقتی ارز موردنیاز تامین نمی‌شود یا هزینه دریافت این مواد اولیه بالا می‌رود، قیمت‌ها در بازار رشد می‌کنند و اگر قصد کاهش قیمت‌ها داریم باید مشکلات موجود در تامین ارز مواد اولیه برطرف شود. این مسئله هم تماما به تصمیمات دستگاه‌های دولتی و لزوم هماهنگی میان این ارگان‌ها مربوط است.

معصومی اصفهانی ادامه داد: اگر دولت توان تامین ارز را ندارد، باید ظرفیت تولید پایین بیاید. در چنین فضایی ضمن پذیرش هزینه تعطیلی واحدهای مرغداری، باید با کاهش قابل توجه تولید نیز مواجه شویم اما اگر بناست ظرفیت‌های فعلی حفظ شود، تنها برطرف کننده مشکلات امروز تامین مواد اولیه و ارز لازم برای آنهاست و این بازار تنها در چنین شرایطی به ثبات می‌رسد.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از ایسنا، در طول روزهای گذشته افزایش قیمت تخم مرغ، گمانه زنی‌های فراوانی را درباره آینده این بازار ایجاد کرده است. با توجه به اهمیت این محصول در سبد غذایی اقشار کم درآمد، رشد قیمت آن می‌تواند برای آنها مشکل ساز شود.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.