مصادیق تقلب در امتحانات و نحوه برخورد با متخلفان/ تعلیق در انتظار دانشجویان متقلب

۱۲م دیماه ،

مروری بر آیین‌نامه امتحانی دانشگاه‌ها در فصل امتحانات

مصادیق تقلب در امتحانات و نحوه برخورد با متخلفان/ تعلیق در انتظار دانشجویان متقلب

مصادیق تقلب در امتحانات و نحوه برخورد با متخلفان/ تعلیق در انتظار دانشجویان متقلب

 با گذر از هفته اول دی و پایان کلاس‌های دانشگاهی، تب امتحان در میان دانشجویان بالا گرفته و در این میان بازار داغ امتحانات در این روزها سبب خوبی است تا به بررسی و مرور بعضی از مصادیق تقلب و تخلف، نحوه برخورد با آنها، نحوه برگزاری، غیبت‌ها و نمره دهی در امتحانات دانشگاهی بپردازیم.

به گزارش راسخون به نقل از ایسنا، از مصادیق تقلب در امتحانات می‌توان به داشتن کارت دانشجویی جعلی یا کپی گرفته شده، استفاده از هر گونه یادداشت، نوشته، کتاب غیر مجاز و جزوه، رد و بدل کردن هر گونه نوشته با سایر دانشجویان، رد و بدل کردن هر گونه وسیله نظیر ماشین حساب، خط کش و … بدون هماهنگی با مراقبین و استفاده از تلفن همراه به هر سبب اشاره کرد.

برخی مصادیق تخلف و تقلب در امتحانات

همچنین نگاه کردن از روی ورقه امتحانی دانشجوی مجاور و یا نشان دادن ورقه به وی، نوشتن هر گونه اطلاعات بر روی دست، پا، لباس، میز و نیمکت، بر هم زدن نظم جلسه امتحان، عدم نشستن در محل تعیین شده و هر گونه مشاجره با مراقبین، خروج و بازگشت غیرمجاز به امتحان و فرستادن شخص دیگری به جای خود نیز از دیگر مصادیق تخلف و تقلب در امتحانات محسوب می‌شود.

نحوه برخورد با متخلفان در امتحانات دانشگاهی/از تذکر شفاهی تا توبیخ و تعلیق از تحصیل

در همین راستا و بر اساس بند رسیدگی به تخلفات آموزشی و اداری آیین‌نامه انضباطی مصوب وزارت علوم، چنانچه فرد متخلف در امتحان از تقلب منتفع شده باشد، در امتحان یا درس مربوط نمره ۰٫۲۵ برای او لحاظ شده و متناسب با نوع تقلب به یکی از تنبیهات اخطار شفاهی، تذکر کتبی بدون درج در پرونده دانشجو، اخطار کتبی بدون درج در پرونده دانشجو، تذکر کتبی و درج در پرونده دانشجو و یا توبیخ کتبی و درج در پرونده دانشجو محکوم می‌شود.

 این تنبیهات در صورت تکرار تخلف توسط دانشجو، به منع موقت از تحصیل به مدت یک نیمسال بدون احتساب سنوات، منع موقت از تحصیل به مدت یک نیمسال با احتساب سنوات، منع موقت از تحصیل به مدت دو نیمسال بدون احتساب سنوات و یا منع موقت از تحصیل به مدت دو نیمسال با احتساب در سنوات قابل تشدید است.

از دیگر مصادیق تقلب فرستادن شخص دیگری به جای دانشجو به جلسه امتحان است که در این صورت نمره او در درس مربوط ۰٫۲۵ و بر اساس آیین نامه، متخلف به یکی از تنبیهات منع موقت از تحصیل به مدت یک نیمسال بدون احتساب سنوات، منع موقت از تحصیل به مدت یک نیمسال، منع موقت از تحصیل به مدت دو نیمسال بدون احتساب سنوات و یا منع موقت از تحصیل به مدت دو نیمسال با احتساب سنوات محکوم خواهد شد.

 فرد شرکت کننده در امتحان در صورت دانشجو بودن به یکی از تنبیهات فوق، به جز کسب نمره ۰٫۲۵ محکوم خواهد شد.

لازم به ذکر است که تخلف در کلیه آزمون‌هایی که از سوی دانشگاه به عنوان آزمون رسمی به دانشجویان اعلام می‌شوند، شامل این تنبیهات خواهد شد.

تنبیهات اخلال‌گران در جلسات امتحانی

بر اساس این آیین‌نامه، ارتکاب هر عملی از سوی دانشجو که سبب اخلال یا وقفه یا مزاحمت در اجرای برنامه‌ها و امتحانات دانشگاه شود سبب تنبیه وی به یکی از موارد اخطار شفاهی، تذکر کتبی بدون درج در پرونده دانشجو، اخطار کتبی بدون درج در پرونده دانشجو، تذکر کتبی و درج در پرونده دانشجو، توبیخ کتبی و درج در پرونده دانشجو، محرومیت از تسهیلات رفاهی دانشگاه از قبیل وام، خوابگاه و … از یک ماه تا طول باقی مانده از تحصیل، دریافت خسارت از دانشجو در مواردی که تخلف منجر به ایجاد ضرر و زیان شده باشد و یا منع موقت از تحصیل به مدت یک نیمسال بدون احتساب سنوات محکوم خواهد شد.

در صورتی که اخلال در نظم منجر به ایجاد آشوب و اغتشاش در سطح دانشگاه شود، متخلف به یکی از تنبیهات محرومیت از تسهیلات رفاهی دانشگاه از قبیل وام، خوابگاه و … از یک ماه تا طول باقی مانده از تحصیل، دریافت خسارت از دانشجو در مواردی که تخلف منجر به ایجاد ضرر و زیان شده باشد، منع موقت از تحصیل به مدت یک نیمسال بدون احتساب سنوات و یا منع موقت از تحصیل به مدت یک نیمسال با احتساب سنوات محکوم می‌شود.

همچنین در صورتی که اخلال منجر به آشوب یا تحریک دیگران یا تشکیل گروه همراه باشد، تنبیه می‌تواند به منع موقت از تحصیل به مدت دو نیمسال بدون احتساب سنوات، منع موقت از تحصیل به مدت دو نیمسال با احتساب سنوات و یا منع موقت از تحصیل به مدت سه نیمسال بدون احتساب سنوات تشدید شود.

در صورتی که اخلال یا آشوب همراه با ضرب و جرح باشد تنبیه می‌تواند شامل منع موقت از تحصیل به مدت سه نیمسال با احتساب سنوات

و یا منع موقت از تحصیل به مدت چهار نیمسال بدون احتساب سنوات نیز شود.

گفتنی است که در خصوص نحوه برخورد با موضوع تقلب هیچ تفاوتی میان دروس عمومی، پایه و اختصاصی وجود ندارد و مرجع تصمیم‌گیری، کمیته انضباطی دانشگاه است.

موارد برخورد با غیبت‌های موجه و غیرموجه در امتحانات

چنانچه دانشجویی در امتحان غیبت نماید به هیچ وجه از وی امتحان مجدد به عمل نخواهد آمد.

همچنین مسافرت در طول امتحانات پایان نیمسال، سبب موجهی برای غیبت نخواهد بود و غیبت بر این مبنا غیر موجه است. البته در مورد سفرهایی که با اخذ مجوزهای لازم صورت گرفته باشد، قابل بررسی است.

در صورتی که دانشجو در تاریخ امتحان در بیمارستان بستری شود، باید پس از ترخیص کلیه مدارک و شماره پرونده بیمارستان را جهت بررسی به دانشگاه ارائه نماید.

 چنانچه غیبت دانشجویی در امتحان موجه تشخیص داده شود، درس مربوط به آن امتحان در کارنامه به شکل حذف پزشکی یا حذف مجاز ثبت شده و در این صورت چنانچه در نتیجه حذف، واحدهای دانشجو از حد نصاب لازم (۱۲ واحد) کمتر گردد، یک ترم کامل محسوب شده و او مشمول مقررات یک ترم کامل می‌گردد.

چنانچه دانشجو در درسی بیش از سه شانزدهم جلسات و یا در جلسه امتحان پایان نیمسال غیبت داشته باشد، با تشخیص شورای آموزش موسسه آن درس حذف خواهد شد.

نمره دهی، مشروطی و موارد خاص

مرجع ارزیابی دانشجو در هر درس، مدرس آن استاد بوده و برگزاری امتحان برای هر درس نظری الزامی است.

همچنین مدرس هر درس موظف است گزارش نمره ارزیابی نهایی درس دانشجویان را ظرف مدت ۱۰ روز از تاریخ برگزاری امتحان پایان نیمسال آن درس به اداره آموزش دانشکده یا واحد مربوط اعلام نماید.

نحوه اعتراض به نمرات دانشگاهی

چنانچه دانشجویی به نمره ارزیابی درسی، تقاضای تجدید نظر داشته باشد، می‌تواند ظرف مدت یک هفته از تاریخ اعلام نمره، تقاضای تجدیدنظر کتبی خود را به اداره آموزش دانشکده یا واحد مربوطه تسلیم کند و استاد نیز موظف است ظرف مدت یک هفته پس از دریافت تقاضای تجدیدنظر، نسبت به رسیدگی به آن اقدام کند.

لازم به ذکر است که نمره پس از قطعی شدن، غیر قابل تغییر خواهد بود.

چنانچه دانشجویی در درسی نمره قبولی کسب نکند، اگر در نیمسال‌های بعدی، درس مورد نظر را با نمره حداقل ۱۴ بگذراند، نمره قبلی وی از کارنامه حذف شده و در معدل نیمسال مذکور و کل محاسبه نخواهد شد.

اگر معدل نمرات هر نیمسال تحصیلی دانشجو کمتر از ۱۲ باشد، دانشجو در آن نیمسال مشروط تلقی شده و در نیمسال بعد، حق انتخاب بیش از ۱۴ واحد درسی را نخواهد داشت.

گفتنی است که حداکثر نیمسال‌های مشروطی مجاز در دوره کاردانی و کارشناسی ناپیوسته، دو نیمسال و در دوره کارشناسی پیوسته سه نیمسال اعم از متوالی یا متناوب است که در مواردی که معدل کل دانشجو ۱۲ یا بالاتر باشد، در سقف سنوات مجاز می‌تواند تا زمانی که در نیمسال‌های بعدی مشروط نشود، به تحصیل ادامه دهد؛ اما در غیر این صورت از تحصیل محروم خواهد شد.

/۱۱۱/


اخبار راسخون / دانشگاه
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

تا این لحظه ۱نظر ثبت شده
  1. 11:

    اینا همه حرفه
    من در دانشگاه علمی کاربردی نگین شهرکرد درس میخونم.
    رییس دانشگاهمون هم فقط فکر پوله
    در امتحانات ترم قبل بعضی مراقبها به دانشجوها تقلب میرسوندن تا درس را پاس کنند
    حتی یکی بچه ها با موبایل از جزوه عکس گرفته بود و موبایل را آورده بود سر جلسه. مراقب هم دیدش اما چیزی بهش نگفت
    اینجوری فقط حق ماها که درس میخونیم ضایع میشه با این مترسکهای سر جلسه

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.