مصباحی مقدم:فساد در دو قیمتی بودن کالا و خدمات غوغا می‌کند

غلامرضا مصباحی مقدم در نشست علنی امروز (یکشنبه ۲۱ خرداد) مجلس شورای اسلامی طی گزارشی که در مجلس شورای اسلامی ارائه کرد، تصریح کرد: قانون هدفمندسازی یارانه ها از مطالبات صاحبنظران اقتصادی بیش از دو دهه قبل از اجرای این قانون بوده است و توضیحات بنده برای نمایندگان محترمی است که در دوره نهم وارد مجلس شده تا با گذشته این قانون بیشتر آشنا شوند.

وی با اشاره به بحث اصلاح قیمت‌ها و هدفمندی یارانه‌ها، افزود: از نظر اقتصادی قیمتها باید با علامتگذاری دقیق، می‌تواند باعث درست عمل کردن تولید کننده‌ها و مصرف کننده گردد؛ چرا که قیمت‌های غلط موجب تصمیم گیری غلط خواهد شد.

رئیس کمیسیون جهاد اقتصادی ادامه داد: بعضی از تولیدات با قیمت‌های غلط شکل می گیرد و حال آنکه نباید از نظر اقتصادی تولید شوند و البته برخی تولیدات هستند که جنبه استراتژیک دارند و ناگزیر باید تولید کنیم گرچه برای ما هزینه بالاتری داشته باشد.

وی افزود: می بایست در زمینه‌هایی دست به تولید که برای ما ارزان تر تمام شود و مزیت نسبی آن را برای ما مشخص می کند.

مصباحی مقدم با بیان اینکه اگر قیمت ها درست نباشد باعث گمراهی تولیدکننده و مصرف کننده می شود، تصریح کرد: قاچاق بنزین و گازوئیل و آرد قبل از اجرای هدفمندسازی یارانه ها بسیار بالا بود ولی اکنون کاهش پیدا کرده ولی هنوز قاچاق بنزین و گازوئیل از بین نرفته است.

وی با اشاره به فساد در قیمت ها افزود: فساد در دو قیمتی بودن قیمت‌ها بیداد می کند و بخش دیگری از فساد مالی کشور در دو نرخی بودنهاست و باید با یکسان سازی قیمت‌ها جلوی فساد آ ن را گرفت.

مصباحی مقدم با تأکید بر اینکه قبل از اجرای هدفمندسازی یارانه ها رشد انرژی سالانه ۸ درصد بوده است بیان کرد: این مهم در آن زمان نشان دهنده آن بود که انرژی بسیار اتلاف می شده است که بسیار برای کشور ضرر داشت.

وی با اشاره به اینکه قانون هدفمندسازی یارانه ها ۳ هدف را دنبال کرده است، افزود: یکی از این امر مهار اسراف و اتلاف انرژی، دوم اصلاح ساختارهای تولیدی و سوم توزیع عادلانه و هدفمندسازی یارانه ها است.

رئیس کمیسیون جهاد اقتصادی ادامه داد: ما در سال ۱۳۸۵ شاهد واردات ۷ میلیارد دلار گازوئیل و بنزین بودهایم که اگر آن روشی ادامه پیدا می کرد اکنون به ۱۵ میلیارد دلار واردات منتهی می شد.

وی گفت: مصرف بنزین در آن سال ۵ میلیون لیتر روزانه بود اما تعداد خودروها ۶ ـ ۵ میلیون اضافه شده است و مصرف بنزین به کمتر از ۶۰ میلیون لیتر کاهش پیدا کرده است.

مصباحی مقدم در مورد آمار وزارت نیرو مبنی بر استفاده از آب و برق در سال گذشته بیان کرد: ۱۰ هزار میلیارد تومان صرفه جویی در سال ۹۰ صورت گرفته است. صادرات برق در سال ۹۰، ۴ هزار میلیارد دلار شد که براساس اصلاح قیمت صرفه جویی شد.

وی صرفه جویی در آرد و نان را ۲ میلیون تن عنوان کرد و گفت: قانون هدفمندسازی یارانه ها ۱۵ ماده است که ما براساس آن ۱۰۸ جلسه گذاشتیم و از مجموع وزارتخانه ها که به نحوی باعث هدفمندسازی یارانه ها مرتبط می‌شدند همگی بسیج شدند بعد از ورود به بررسی این لایحه به ما اطلاعات دهند تا در این خصوص تصمیم بگیریم.

رئیس کمیسیون جهاد اقتصادی گفت: برای بسیاری از این وزارتخانه ها قبل از اینکه کمیسیون ویژه هدفمندسازی یارانه ها و یا کمیسیون ویژه تحول اقتصادی وارد کار شود ابعاد کار مجهول بود و با ورود این کمیسیون فعال شدند.

مصباحی مقدم با اشاره به ظرافت های موجود در قانون هدفمندسازی یارانه ها گفت: ماده ۷ این قانون می گوید در اجرا قانون هدفمندسازی یارانه ها برخی از اتفاقات مانند کمک به بیماران خاص و اختصاص بیمه خدمات درمانی به خانوارها مغفول مانده است.

رئیس کمیسیون جهاد اقتصادی ماده ۸ قانون هدفمندسازی یارانه ها را حمایت از تولید دانست و ادامه داد: حداقل ۳۰ درصد درآمد حاصل از اصلاح قیمت ها در حمایت از تولید باید به بخش تولید در ۳ عنوان داده شود.

مصباحی مقدم ادامه داد: با توجه به اینکه به بحث تولید کمکی نشده بود در بودجه ۱۳۹۰ به فکر افتاد تا در قانونگذاری مشخص کند که به هر بخشی چه مقداری پرداخت شود و برای خانوارها سقف ۴۸ هزار میلیارد تومان در کل سال مبنی قرار گرفت.

وی در پایان گفت: ما ناگزیریم که قانون را دنبال کنیم چرا که اگر آن اجرا نشود بدون شک به نقطه صفر بر میگردیم و همه مشکلاتی که اقتصاد با آن روبرو بود دوباره بر ما احیا می شود.

/۲۲۲۳۱

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.