مصباحی مقدم: اقتصاد کشور وابسته به دلار نیست/مجلس ضرب الاعجلی برای مدیریت بازار ارز تعیین نکرد

حجت الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم در گفت وگو با خبرآنلاین با تاکید بر اینکه نباید اقتصاد کشور به دلار وابسته باشد، گفت: اقتصاد ما نه واقعا وابستگی به دلار دارد و نه باید این گونه باشد.

وی که می گوید ۸۰ درصد اقتصاد ما ملی و داخلی است و تنها ۲۰ درصد آن مرتبط با خارج است، ادامه داد: صرفا  هم دلار نیست که بر اقتصاد ما تاثیر می گذارد و مجموعه های از ارز های خارجی در این میان تاثیر گذار است.

مصباحی مقدم با تاکید بر اینکه «این فکر که اقتصاد کشور وابسته به دلار است، روانی است و واقعی نیست»، تصریح کرد: شرایط کنونی در اثر کارکرد غلط مدیریت ارز است و یک وضعیت روانی به وجود آمده است که همه چیز با قید ارز معنا پیدا می کند، ولی واقعیت اقتصاد ایران این نیست.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه درباره ارزیابی اش از راه اندازی بورس ارز و مخالفت بخش خصوصی با این اقدام دولت، اظهار داشت: فایده راه اندازی این بورس این است که موجب کشف قیمت می شود و قیمت ارز براساس عرضه و تقاضای آن خواهد بود. ما اگر هر راه دیگری را دنبال کنیم، قیمت ارز دستوری خواهد ماند. دوم اینکه قیمت ارز در بورس شفاف ارائه می شود ولی در راهکارهای دیگر این شفافیت را نمی بینیم.

وی فایده دیگر شکل گیری بوس ارز را تنوع در عرضه آن دانست و خاطر نشان کرد: در آن صورت، عرضه کنندگان متنوع می شوند، ولی اگر در غیر بورس عرضه شود معلوم نیست ما چنین وضعیت را شاهد نخواهیم بود.

در حالی که راه اندازی بورس ارز ابتدا مورد حمایت رئیس جمهور بوده  است، اما بعد از واکنش های بخش خصوصی امضای نهایی این اقدام هنوز از سوی محمود احمدی نژاد انجام نشده است؛ و از روز جمعه هفته قبل این تصمیم در انتظار، نظر رئیس جمهور است.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه در خصوص پیشنهاد اخذ مالیات از نگه دارندگان ارز، گفت:معنی ندارد مالیات بگذاریم، چون نمی دانیم چه کسانی آنرا نگه می داند. نگه داشتن ارز کار ساده ای است چون حجمی ندارد .

مصباحی مقدم درباره اینکه گفته می شود در نشست غیر علنی دولت با مجلس،ضرب الاعجلی درباره مدیریت بازار ارز، تعیین شده است، گفت: من چنین چیزی را به خاطر ندارم. چنین تعبیری درست نیست.

 

/۲۷۲۱۲

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.