مصباح یزدی : خاتمی با وجهه خانوادگی و رفتار ساده زیست به ریاست جمهوری رسید/ دبنال روی کار آمدن رییس جمهور ایده آل نباشید

خبرگزاری آریا – حضرت آیت الله مصباح یزدی پنجشنبه گذشته (۲۵ خرداد) در دیدار با جمعی از دانشجویان و دانش آموختگان دانشگاه امام صادق علیه السلام، نکات مهمی را پیرامون ادوار گذشته ریاست جمهوری، شیوه تشخیص اصلح نسبی در انتخابات آینده ریاست جمهوری، تقبیح استفاده از امکانات عمومی مانند شهرداری در انتخابات مجلس نهم و علت شکل گیری جبهه پایداری و محور شدن سازشگران با فتنه در انتخابات مجلس بیان کرد.
به گزارسش خبرگزاری آریا ، چند هفته پس از انتشار نامه‌ای با امضاء ۵۰۰ دانشجو و دانش آموخته دانشگاه امام صادق علیه السلام در تقدیر از جایگاه علمی و سیاسی علامه مصباح یزدی، تعدادی از این دانشجویان و دانش آموختگان، با حضور در موسسه امام خمینی (ره) با رئیس این موسسه دیدار کردند.
در این دیدار ابتدا دانشجویان حاضر به بیان دغدغه‌های خود پیرامون مسائل روز پرداخته و آیت الله مصباح یزدی متناسب با دغدغه‌های جمع حاضر مطالب مهمی را پیرامون شرایط سیاسی حال و آینده کشور مطرح کردند.
عضو خبرگان رهبری با اشاره به اینکه در انتخابات و برای تصدی پست‌ها باید افرادی انتخاب شوند که نسبت به دیگران اصلح باشند، گفت: تشخیص صلاحیت افراد با توجه به عملکرد و سابقه و شناخت تفکر آنها امکان پذیراست و برخورد ابتدایی به هیچ وجه نمی‌تواند برای تشخیص اصلحیت مناسب باشد.
علامه مصباح یزدی با اشاره به نعمت عظیم رهبری انقلاب اسلامی توسط امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری ابراز داشت: خداوند نعمت وجود مردم و جوانانی پاک و انقلابی نیز به کشور ما ارزانی داشته است که حضرت امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری بیش از همه قدر این نعمت را دانستند.
 
گزینه اصلح هم ممکن است خطا و نقص داشته باشد
علامه محمدتقی مصباح یزدی با اشاره به ابراز نگرانی یکی از دانشجویان از احتمال بروز سرخوردگی در میان نیروهای انقلابی به دلیل برخی اقدامات رئیس جمهور، به تلاش نیروهای انقلابی و متدین برای حفظ و تقویت روح انقلابی در کشور اشاره کرده و ادامه داد: شناخت صحیح و اراده مقاوم و خستگی ناپذیر، دو عامل مهم برای تبلور روح الهی انقلاب است که تقویت این دو عنصر امید به آینده را بیشتر می‌کند و تضعیف آن، سبب نگرانی می‌شود.
وی با بیان اینکه اگر کسی مانند معصوم شناخت کاملی از اسلام و عدالت، و تقوایی شبیه عصمت داشته باشد، از انحراف در این راه مصون است، ادامه داد: اما چنین چیزی ممکن نیست، هرچند گاهی خداوند به دلایلی به برخی افراد فوق العاده و برجسته عنایت خاصی می‌کند که شبیه معصوم هستند و در زندگی عملاً بسیار کم اشتباه می‌کنند و یا اشتباه نمی‌کنند، که نمونه آن در این عصر حضرت امام خمینی(ره) است.
عضو خبرگان رهبری با اشاره به وجود این کمبودها در همه اشخاص ادامه داد: اما در انتخابات و برای تصدی پست‌ها باید افرادی انتخاب شوند که نسبت به دیگران اصلح باشند و تشخیص آن با توجه به عملکرد و سابقه و شناخت تفکر آنها امکان پذیراست و برخورد ابتدایی به هیچ وجه نمی‌تواند برای تشخیص اصلحیت مناسب باشد، چرا که به عنوان نمونه کسانی در فتنه ۸۸ منحرف و فتنه گر شدند که ظاهرا چهره‌های موجهی داشته و بعضاً خیرخواه نظام تلقی می‌شدند.
 
هرگز در انقلاب مقطع ایده‌آلی وجود نداشته و برتری هر مقطع را در نسبت با سایر دوره‌ها باید سنجید
علامه مصباح یزدی ادامه داد: مروری بر تاریخ انقلاب اسلامی در طول ۳۳ سال گذشته نشان داده که هرگز اهداف انقلاب در سطح آرمانی در جامعه تحقق نیافته است و مقطع ایده آلی وجود نداشته است.
وی افزود: حتی از همان اوایل انقلاب، نخست وزیر موقت تمایلی به ایستادگی در برابر آمریکا نداشت و رئیس‌جمهور اول نیز بیشتر از اینکه تفکر اسلامی داشته باشد، تفکر لیبرالی داشت.
آیت‌الله مصباح یزدی افزود: در دوره‌ای نیز فردی روحانی با وجهه خانوادگی، با شرایطی خاص و تبلیغات مردم گرایانه و رفتار ساده زیست توانست به ریاست جمهوری برسد، ولی از همان اول مسأله جامعه مدنی را مطرح کرد (که در عرف و ادبیات سیاسی معادل سکولاریسم است) و باوجود آن‌که با انتقادات بسیار زیادی مواجه شد، بر آن پافشاری کرد، البته بعدها منظور خود را از مدنی، مدینه النبی عنوان کرد، اما در عمل، همان خط فکری غربی را دنبال کرد.
وی افزود: در دوران بعد، افرادی به عنوان کاندیدای ریاست جمهوری به میدان آمدند که شناخته شده و دارای سوابق مختلف سیاسی و مبارزاتی و مدیریتی بودند، اما فرد برنده انتخابات فردی تقریبا گمنام بود که پول و تبلیغات نداشت، اما تنها امتیازش احیای شعارهای انقلابی بود که تا حدی در عمل نیز صداقت خود را نشان داد و مردم هم به خاطر همین شعارهای انقلابی به ویژه در مقایسه با شعارهای کاندیداهای دیگر، به وی رأی دادند.
وی با تأکید بر اینکه علت عمده پیروزی این شخص در انتخابات شعارهای انقلابی او بود و مردم احساس کردند که او می‌تواند انقلاب را زنده کند، ادامه داد: هر چند وی تا حدی به این شعارها جامه عمل نیز پوشانید، اما او نیز معصوم نبوده و بالاخص در دوره دوم ضعف‌های او در شناخت و اراده بیشتر نمایان شد.
علامه مصباح یزدی ادامه داد: در این دوره، رئیس‌جمهور به تنهایی به اندازه چند دولت کار و تلاش کرد و امتیازات زیادی در زمینه‌های مختلف داشت، اما نقایص زیادی نیز داشت.
 
اگر امروز منتظر بر سر کار آمدن یک رئیس جمهور ایده‌آل هستید، زود سرخورده خواهید شد
استاد اخلاق حوزه علمیه افزود: اگر اکنون نیز منتظر باشید تا رئیس‌جمهوری بر سرکارآید که هیچ ضعفی در دو زمینه شناخت و اراده نداشته باشد، زود سرخورده خواهید شد، چرا که وقتی حضرت امام خمینی(ره) با آن بصیرت و شناخت عمیق خود نسبت به اسلام و آن اراده مستحکم و تقوای الهی‌اش در مواردی هرچند بسیار اندک به اشتباه خود اذعان می‌کند، نباید از دیگرانی که مسلما شناخت و اراده آنها به اندازه امام(ره) نیست، انتظار داشت هیچ اشتباهی نداشته باشند. لذا انتظار پیدا کردن فردی بی‌هیچ عیب و نقص، اشتباه است و باید اصلح نسبی را انتخاب کنیم.
وی با بیان اینکه اصلح نسبی کسی است که نقص‌های کم و امتیازات بیشتری داشته باشد، افزود: البته باید توجه داشت تعداد نقایص مهم نیست، بلکه کمبودها را باید از لحاظ کیفیت و تأثیرش در سرنوشت انقلاب ارزیابی کرد.

اعتقاد به برقراری رابطه با امریکا یک کمبود بزرگ در تفکر است/ کسی که نسبت به تفکر انقلاب اسلامی نقص داشته باشد، برای ریاست جمهوری صلاحیت ندارد
وی با اشاره به اینکه گاهی کمبودها و نقص‌ها در عمل است و گاهی در تفکر ادامه داد: اگر کسی فکرش این باشد که راهی جز سازش با آمریکا وجود ندارد، این کمبود بسیار بزرگی است و نباید آن را در برابر دیگر امتیازات او، ناچیز به حساب آورد و اتفاقا امروزه کمتر سیاستمداری وجود دارد که خواهان رابطه با آمریکا نباشد، اما برخی صریحا می‌گویند، برخی پشت پرده و برخی نیز از ترس سلب اعتماد مردم به زبان نمی‌آورند، و حتی در سال‌های اخیر در موضع گیری‌های غیر رسمی آنها، چنین گرایش‌هایی قابل مشاهده بوده است.
علامه مصباح یزدی با بیان اینکه کسی که نسبت به تفکر انقلاب اسلامی نقص داشته باشد، برای ریاست جمهوری صلاحیت ندارد، ادامه داد: برخی در سخنانشان ایران را جایگزین اسلام می‌کنند و مواردی چون تمدن ایرانی و آثار باستانی ایران را مورد توجه قرار می‌دهند، در حالیکه با نگاهی به سخنرانی‌های امام(ره) مشاهده می‌کنید، مهمترین مسأله از دیدگاه ایشان، اسلام بوده است.
وی افزود: شمارش نقص‌ها مهم نیست، بلکه باید دید برآیند نقص‌ها در سرنوشت انقلاب اسلامی چه تأثیری خواهد گذاشت، لذا امام راحل برای آینده ایران از هیچ چیزی نگران نبودند، حتی از محاصره اقتصادی، و تنها عامل نگرانی خود برای ایران اسلامی را وابستگی فرهنگی می‌دانستند.
علامه مصباح یزدی دومین ملاک برای شناختن اصلح نسبی را تفکر افراد نسبت به مسأله ولایت‌فقیه دانست و افزود: علاوه بر اینکه قوام جمهوری اسلامی مبتنی بر تئوری ولایت‌فقیه است، در عمل نیز مشخص شده است، بیشترین نقش در حفظ و بقای نظام اسلامی و پیشرفت آن را امام(ره) و مقام معظم رهبری داشته اند، لذا همواره جهت گیری همه دشمنان، به سمت رهبری بوده است.
وی ادامه داد: عمل و کارآیی و مدیریت خوب نیز ملاک سوم برای شناخت اصلح است.
 
برخی در سایه انتساب به نام اشخاص بزرگوار، در اقدامی خطرناک نظرات خود را پیگیری کردند
رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در بخش دیگری از بحث خود با اشاره به سخنان یکی از دانشجویان پیرامون موضوع سامانه وحدت پیش از انتخابات مجلس و تشکیل جبهه پایداری گفت: در انتخابات گذشته مجلس عده‌ای در سایه انتساب به نام اشخاص بزرگوار و محترمی که دست آنها را می‌بوسیم، کارهای خطرناکی را انجام داده و برنامه‌های مخربی را طراحی کردند که بسیار خطرناک است.
وی با اشاره به اینکه جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین دو نهاد مهم و مقدس در کشور اسلامی هستند که سابقه‌ای بیش از انقلاب اسلامی دارند، خاطر نشان کرد: قرار بود این دو نهاد مقدس برای تقویت اصولگرایی در تصمیم گیری‌ها با یکدیگر تعامل داشته باشند، اما متأسفانه گاهی نظرات اشخاص حقیقی به جای تصمیم شخص حقوقی جامعه روحانیت و جامعه مدرسین بیان می‌شد و این روند در حال ادامه پیدا کردن بود.
 
گاهی تنها به خاطر نفوذ اشخاص و داشتن امکانات از آنها حمایت شد/ هزینه امکانات شهرداری در انتخابات شرعا جایز نبود
علامه مصباح یزدی ادامه داد: گاهی نیز تنها به خاطر نفوذ شخص و داشتن امکاناتی از وی حمایت می‌شد و مثلا از امکانات شهرداری برای انتخابات هزینه می‌شد که چنین عملی با هزینه بیت المال شرعا جایز نیست و این انحراف از تفکر انقلابی و اسلامی است، اما برخی نه تنها از این امکانات در انتخابات استفاده کردند، بلکه به برخی تنها به خاطر اینکه به چنین امکاناتی دسترسی دارند و می‌توانند از آن استفاده کنند و آن را نقطه قوت خود تلقی کردند، اجازه دخالت در تصمیم گیری‌ها داده شد.
وی با اشاره به اینکه فتنه اخیر خطر بزرگی برای انقلاب اسلامی بود، ادامه داد: برخی نه تنها در مقابل فتنه موضع نگرفتند، بلکه با فتنه‌گران رابطه داشتند، لذا این‌ها نقص‌های بسیار بزرگی است که نمی‌توان آن را در انتخابات نادیده انگاشت.
عضو خبرگان رهبری ادامه داد: عده‌ای نیز علاوه بر اینکه اعتقادی به ولایت‌فقیه و مقام معظم رهبری ندارند، آن را مانع و رقیب خود می‌دانند و رفتار و سخنانشان را به گونه‌ای طراحی می‌کنند که هم از لحاظ تئوریک، ولایت‌فقیه را زیر سئوال می‌برد و هم در عمل در جهت تضعیف مقام معظم رهبری برآمدند، لذا اگر چنین افرادی صحنه گردان انتخابات شدند، نباید فریب آنها را خورد.
 
اگر قرار باشد به خاطر وحدت نیروهای حزب اللهی فدای نیروهای پر نقص شوند این وحدت بی‌فایده است
وی در خصوص تشکیل جبهه پایداری خاطر نشان کرد: در این شرایط و اوضاع ما چاره‌ای ندیدیم جز اینکه صدای دیگری هم بلند شود ولذا با سه شعار تبعیت محض از ولایت مطلقه فقیه، مقابله با فتنه گران، و برایت از خط انحراف این جبهه تشکیل شد، چرا که ما معتقدیم اگر قرار باشد به خاطر وحدت، نیروهای حزب اللهی و مخلص، فدای نیروهایی شوند که دارای نقص‌های مختلف به ویژه فکری هستند، چنین وحدتی بی‌فایده است و لذا این حرکت انجام شد و چه بسا اگر این اقدام صورت نمی‌پذیرفت، انتخابات به شکل دیگری رقم می‌خورد.

حضرت آیت‌الله مصباح ادامه داد: البته ما معتقد نیستیم که همه نیروهای معرفی شده معصوم هستند و هیچ خطائی ندارند، اما سعی شد افراد اصلح معرفی شوند.
استاد اخلاق حوزه علمیه ادامه داد: اما باید توجه داشت همه کاره خداست و ما باید از خودمان شروع کنیم، یعنی اگر از اسلام دم زدیم، اول خودمان در عمل به آن پایبند باشیم، نه اینکه تنها اسلام را برای مردم بخواهیم، و از طرف دیگر باید توجه داشته باشیم که ما صاحبی داریم که از همه کارهای ما اطلاع دارد و برای کارهای خیر ما دعا کرده و در بزنگاه‌ها به ما کمک می‌کند، و باید دل خود را به او بسپاریم و به امکانات و تبلیغات دیگران دلخوش نباشیم، چرا که تجربه نشان داده است، هراندازه بیشتر به طرف امام زمان(عج) رفتیم، کمک‌های بی‌حسابی از ایشان شامل حالمان شده است.


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.