مصرف اسیدهای چرب ترانس در بارداری و رشد نوزاد

چهارشنبه ۳۰ فروردین

مصرف اسیدهای چرب ترانس در بارداری و رشد نوزاد

تمام افراد به مقداری چربی در رژیم خود نیاز دارند. غذاهای چرب، علاوه بر اینکه منبع انرژی اند، حاوی ویتامین های محلول در چربی نیز هستند، مانند ویتامینK,E,D,A  این ویتامین ها برای رشد و نمو ضروری اند.از طرف دیگر نتایج مطالعات قبلی نشان داده اند که مصرف اسیدهای چرب ترانس برای سلامتی مضر می باشند. این سوال وجود داشته است که آیا مصرف اسیدهای چرب ترانس می تواند اثرات سوئی بر جنین و مادر داشته باشد یا نه؟

در مطالعه ای که اخیرا در مجله تغذیه بالینی آمریکا چاپ شده است، ارتباط دریافت اسید چرب ترانس مادر در طول دوران بارداری با رشد نوزاد بررسی شده است. در این بررسی ۱۳۶۹ مادر و کودک مورد مطالعه قرار گرفتند. با استفاده از پرسشنامه های غذایی معتبر که به مادران باردار در سه ماهه­ی اول و دوم بارداری داده شد میزان مصرف اسید چرب ترانس آنها بررسی شد. در نهایت میزان رشد نوزاد تحت عنوان وزن هنگام تولد برای سن بارداری در نوزادان کامل برآورد شد.

نتایج این مطالعه نشان داد که هیچ گونه ارتباطی بین مصرف اسیدهای چرب ترانس در سه ماهه اول بارداری با رشد نوزاد دیده نشد. اما در سه ماهه­ دوم بارداری، میزان دریافت اسید چرب ترانس ۳۵/۲ گرم در روز بوده است. نتایج این مطالعه نشان داد که مصرف اسید چرب ترانس در طول سه ماهه­ی دوم بارداری، در هر یک درصد افزایش در انرژی از اسیدهای چرب ترانس به عنوان جایگزین کربوهیدرات ها،  با شاخص رشد جنین ارتباط مستقیم داشت. این ارتباط به اسیدهای چرب ترانس ۱۶و ۱۸محدود می شد، به طوری که دریافت اسید چرب اشباع به ویژه ۱۶ و ۱۸ کربنه درطول سه ماهه­ی دوم بارداری توسط مادر  با رشد بیشتر جنین ارتباط دارد.

نکته عملی:همانطورکه مشخص شد دریافت اسیدهای چرب ترانس با تولد نوزاد با وزن بیشتر در ارتباط است؛ لذا به مادران باردار توصیه می شود تا حد امکان مصرف اسید چرب ترانس خود را به ویژه در سه ماهه دوم و سوم بارداری کاهش دهند زیرا منجر به تولد نوزاد چاق خواهد شد علاوه بر آن که تاثیر منفی بر سلامت خود مادر خواهد داشت. چربی‌های ترانس در روغن‌های شیرینی‌پزی، روغن نباتی جامد، مارگارین‌ها ، شیرینی‌‌جات، غذاهای حاضری، غذاهای سرخ شده مثل پیراشکی و سیب‌زمینی‌ سرخ‌کرده ، و سایر غذاهایی که با روغن‌های هیدروژنه ‌، پخته یا سرخ شده‌اند، یافت می‌شوند.

 

منبع:Am J Clin Nutr November 2011 vol. 94 no. 5 1241-1247

 

 

 

 

 

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

اخبار و مقالات – کلینیک رژیم درمانی نوین – دکتر حمیدرضا فرشچی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.