مصرف خود سرانه دارو عامل یک چهارم بیماری های کلیوی در کشور

بررسی ها نشان می دهد که مصرف خود سرانه داروها به ویژه مسکن ها و داروهای ضد درد که به وفور توسط افراد جامعه مصرف می شوند، عامل حدود یک چهارم بیماری های کلیوی در کشور است.

کمال شاکری، فوق تخصص نفرولوژی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت:عوامل متعددی موجب بروز بیماری های کلیوی می شوند که متاسفانه کمتر به آنها توجه می شوند.

وی با بیان اینکه دیابت و فشار خون بالا دو عامل مهم بروز بیماری ها و نارسایی های کلیوی است، اظهار داشت: مصرف غیر منطقی داروها نیز به عنوان یکی از مهمترین دلایل ابتلا به بیماری های کلیوی محسوب می شود.

شاکری تاکید کرد: بررسی ها نشان می دهد که مصرف خود سرانه داروها به ویژه مسکن ها و داروهای ضد درد که به وفور توسط افراد جامعه مصرف می شوند، عامل حدود یک چهارم بیماری های کلیوی در کشور است.

وی یاد آور شد: مصرف بی رویه مسکن ها که متاسفانه توسط برخی از متخصصان توصیه می شود، باعث دامن زدن به افزایش قابل توجه ابتلا به بیماری های  کلیوی در کشور شده است.

شاکری خاطر نشان کرد: با توجه به افزایش قابل توجه موارد ابتلا به بیماری های کلیوی در کشور، کنترل عوامل ابتلا به آن به ویژه کنترل بیماری هایی همچون دیابت و فشار خون بالا و همچنین پرهیز از مصرف داروهایی همچون مسکن ها، درکنترل و پیشگیری از بیماری های کلیوی بسیار موثر خواهد بود./ح


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.