مصرف ریتالین آلزایمر را تسریع می‌کند/کارخانه‌های دارویی عوارض ریتالین را منتشر نمی‌کنند

اردیبهشت ۱۴۰۳
ممتاز نیوز : استاد روانپزشکی و عصب شناسی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: کارخانه‌های دارویی عوارض ریتالین را منتشر نمی‌کنند و به سبب باورهای غلط مصرف این دارو به شدت در کشور بالا رفته است.

حسن عشایری در گفت‌وگو با فارس، گفت: ریتالین به عنوان داروی اصلی درمان بیش فعالی در بسیاری از کشورها تجویز و استفاده می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران با انتقاد از مصرف بالای ریتالین در کشور، درمان‌های غیردارویی، به ویژه فعالیت بدنی و موسیقی را راهکار مناسبی جهت درمان دانست.

وی افزود: متأسفانه به دلایل تجاری، کارخانجات تولید کننده ریتالین دربارهٔ اثرات منفی این دارو چیزی منتشر نمی‌کنند اما این به سبب نداشتن عوارض جانبی ریتالین به نیست.

عشایری اظهار داشت: مصرف این دارو زمانی بدتر است که مغز در حال تکامل بوده و فعالیت‌های عالی قشر مخ مثل یادگیری و حافظه کارکردی را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران تصریح کرد: نه تنها ریتالین، بلکه قهوه و کافئین هم در این کارکردها اختلال ایجاد می‌کند.

وی افزود: طبیعت مغز ایجاب می‌کند که در بعضی اختلالات که می‌توان درمان‌های غیردارویی داشت از تجویز بی‌رویه دارو اجتناب کنیم و به فعالیت‌های حسی – حرکتی روی بیاوریم.

* مصرف ریتالین سبب تسریع در فراموشی می‌شود

وی با انتقاد از بعضی دانشجویان که برای بیدار ماندن و مطالعه از ریتالین استفاده می‌کنند گفت: یادگیری مهارت است و برای یادگیری باثبات به توجه کامل مغز نیاز است.

وی افزود: یادگیری که در نتیجه مصرف ریتالین و کافئین به وجود می‌آید سریع بوده و بسیار زود هم فراموش می‌شود.

این عصب‌شناس تصریح کرد: خواب کافی، تغذیه مناسب و کار بدنی و ذهنی می‌تواند در افزایش یادگیری مؤثر باشد.

وی با اشاره به تحقیقی که سال قبل در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران انجام گرفته گفت: سال قبل تحقیقی با عنوان گفتمان پزشکی و بیش فعالی در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران انجام گرفت که نشان از مصرف بالای ریتالین در کشور داشت.

وی افزود: متأسفانه تشخیص‌ها بسیار دقیق‌ نیست و سرانه بالای مصرف ریتالین نشان می‌دهد که پزشکان و متخصصان وقت کافی برای درمان نمی‌گذارند و سریع دست به نسخه می‌شوند.

عشایری اظهار داشت: وقتی در کلاس باز می‌شود، دانش‌آموزان به سمت خارج کلاس هجوم می‌برند که نشان می‌دهد سیستم عصبی ساکت بوده است.

وی افزود: کار درمانی می‌تواند توجه را توانبخشی کند و نیازی به مصرف ریتالین نیست.

* موسیقی ابزار مناسب برای درمان بیش فعالی

این متخصص بهداشت روانی اظهار داشت: در کشورهای پیشرفته پیش از کلاس با پخش موسیقی سبب افزایش توجه دانش‌آموزان بیش فعال که اتفاقاً مشکل نقص توجه و یادگیری دارند می‌شوند.

وی اذعان داشت: تنها در موارد نادری از ریتالین آن هم برای سالیان متوالی استفاده می‌شود. همچنین فعالیت بدنی کافی در درمان بیش فعالی مؤثر است.

health Rss :salamatnews.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.