مصرف زیاد ویتامین ب ۶ باعث کم شدن شیر مادر می شود

به گزارش وزارت بهداشت و درمان ، دکتر ناهید عزالدین زنجانی متخصص اطفال ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: اکثر مادران در مورد مصرف دارو در حین شیردهی مضطرب و نگران هستند و ممکن است اطلاعات و نظرات متفاوتی را از منابع مختلف از جمله پزشکان،‌ داروسازان و ماماها دریافت کنند و چه بسا در مواردی بدون آنکه خود مایل به قطع شیردهی باشند در اثر توصیه های نادرست اطرافیان، به این عمل اقدام کنند.

وی افزود: هر دارویی که مادر شیرده مصرف می کند جزیی از آن وارد شیرش می شود و مقدار دارویی که از طریق شیر مادر به شیرخوار می رسد تحت تأثیر عوامل مختلفی تغییر می کند.

دکتر زنجانی با اشاره به این که مقدار و مدت مصرف دارو بسیار اهمیت دارد، گفت: استفاده از داروهایی مانند مواد رادیو اکتیو که ممنوعیت مصرف دارند اگر به مقدار اندک و در مدت کوتاه مصرف شوند، ‌ممکن است فقط با قطع کوتاه مدت تغذیه با شیر مادر همراه باشند.

وی یادآور شد: داروهایی که از طریق خوراکی قابل جذب نیستند و باید حتما به مارد تزریق شوند مانند انسولین اگر چه ممکن است در شیر مادر ترشح شوند اما چون در دستگاه گوارش شیرخوار جذب نمی شوند اثر کمتری بر شیرخوار می گذارند.

این متخصص اطفال تصریح کرد: داروهای خوراکی جلوگیری کننده از بارداری حاوی استروژن، تولید شیر را کاهش می دهند ولی آنهایی که فقط حاوی پروژسترون هستند یا بر حجم شیر تأثیر ندارند و یا اثر آنها بر شیر مادر بیار ناچیز است.

اجتمام ۱۵۶۸

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۶۵۱۵۰


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.